Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kubuntu 11.04 live op een usb stick  (gelezen 1492 keer)

Offline henk538

  • Lid
kubuntu 11.04 live op een usb stick
« Gepost op: 2011/07/21, 22:13:11 »
Hallo
Ik wil op mijn acer one met een 8gb ssd schijf iets anders dan linpus linux installeren.
Nu heb ik Kubuntu 11.04 desktop als live cd op een usb stick gezet om te kijken wat ik hier mee kan.
Dit start netjes op en ik heb ook mijn wlan verbinding zonder moeite kunnen installeren.
Mij vraag is nu worden alle aanpassingen en programma's ook opgeslagen en als ik besluit om kubuntu echt op mijn laptopje te installeren via deze live (usb cd) word dan ook de nieuwe programma's en instellingen mee gekopieerd of moet ik dan alles opnieuw opzoeken/installeren.
Ik ben een noob wat linux betreft.
henk

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: kubuntu 11.04 live op een usb stick
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/21, 22:22:45 »
Beste henk538, allereerst welkom hier  ;)

Wat je in een live-sessie draait is ook ongeveer wat je kan verwachten in een sessie met kubuntu geinstallerd, alleen een stuk sneller omdat vanaf een harde schijf, want dat gaat sneller dan vanaf usb-stick.
Alles wat je -ooit- op een ander OS hebt geinstalleerd, zal je voor kubuntu opnieuw moeten installeren. Geen nood, er is heel veel voorhanden, en als je input nodig hebt meld je je maar. Als je programma's voor linpus hebt kunnen installeren, zal dit voor kubuntu in vrijwel alle gevallen ook gaan.

Tips voor als je met ubuntu/kubuntu begint:
http://sites.google.com/site/computertip  (algemeen voor ubuntu, booordevol tips, van medeforumlid Pjotr), en
http://ubukuntu.nl.ae (algemeen voor kubuntu, van medeforumlid Vistaus). 

Succces!  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline henk538

  • Lid
Re: kubuntu 11.04 live op een usb stick
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/21, 23:02:06 »
Hallo
Bedankt voor je reactie
In linpus kan ik niks want het wil niet upgraden of programma's toevoegen
Krijg wel een mooie lijst wat ik allemaal kan downloaden maar dan is een probleem met repositories of zo iets
Morgen zet ik kubuntu op mijn laptop en als ik nog vragen heb horen jullie het wel =D
Henk

Offline heir4c

  • Lid
Re: kubuntu 11.04 live op een usb stick
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/22, 08:24:45 »
Ter info:

Je kan ruimte op de usb gebruiken om allerlei aanpassingen aan de instellingen te doen, installeren van programma's en opslaan van bestanden.
Dit doe je door EERST de usb in te pluggen, daarna start je "Opstartschijf aanmaken". Je ziet dan de usb die geselecteerd is. Daarna pas selecteer je de iso door op de knop "Overige" te klikken en te zoeken naar het iso bestand.
Hierna zal een schuifbalk zichtbaar worden onderaan (zie afbeelding).
Indien de schuifbalk niet zichtbaar word ('grijs' blijft dus) dan verplaats je eerst even het iso bestand naar een andere locatie en dan klik je opnieuw op de knop "Overige". Daarna zou het moeten gaan.
Je kan zelf de grootte van de ruimte kiezen.



Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: kubuntu 11.04 live op een usb stick
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/22, 10:53:04 »
Dit was de vraag van Henk538:

Citaat
Mij vraag is nu worden alle aanpassingen en programma's ook opgeslagen en als ik besluit om kubuntu echt op mijn laptopje te installeren via deze live (usb cd) word dan ook de nieuwe programma's en instellingen mee gekopieerd of moet ik dan alles opnieuw opzoeken/installeren.
Het antwoord is: Nee, helaas! Dus ook al sla je bestanden en instellingen op op je USB-installatie, op het moment dat je besluit om Kubuntu via de USB-stick op de harde schijf te installeren, dan krijg je de standaard configuratie (schone installatie). Met andere woorden: Alle programma's die je had geïnstalleerd op je "USB-Kubuntu" worden helaas niet meegenomen. Je zult alle programma's dus opnieuw moeten installeren.

Was dit het antwoord waarnaar je zocht?  ;)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline henk538

  • Lid
Re: kubuntu 11.04 live op een usb stick
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/22, 20:59:03 »
Hoi
Dat wilde ik weten bedankt
Nu heb ik kubuntu geïnstalleerd (zodat kubuntu de hele ssd drive voor zich zelf heeft)maar die start niet op krijg alleen een cursor streepje linksboven op het scherm
Nog een keer de hele procedure  gedaan, zelfde resultaat
Linpus teruggezet met aa1backup die werkt weer en dan nogmaals geprobeerd kubuntu te installeren maar dan nu naast linpus
Aan het eind krijg ik een melding dat er een pakket niet geïnstalleerd kon worden en de vraag doorgaan? klik ik ja moet ik enter intoetsen en opnieuw opstarten
Krijg geen bootmenu en met F12 kan ik alleen maar kiezen uit de ssd drive waar linpus dan start of usb stick
Wie kan mij helpen
systeem
acer aspire one aoa110 ,8gb ssd schijf 512 mb ddr2 geheugen
Henk


Offline henk538

  • Lid
Re: kubuntu 11.04 live op een usb stick
« Reactie #6 Gepost op: 2011/07/23, 16:38:01 »
Opgelost
Volgens mij was de partitie waarop kubuntu moest komen te klein er bleef na de partitie voor linpus +swap nog maar 2,6 gb over voor kubuntu en er was ook nog iets van 0.9gb bezet door een of andere linux file
Heb de schijf geformatteerd en verdeeld 7gb als ext4 en 1gb voor swap
Ubuntu 11.04 geinstalleerd en het draait prima alleen een beetje sloom met opstarten en ook de programma's starten duurt even (of is dit normaal) maar dat kan ook aan mijn systeem liggen het is wel minimaal voor ubuntu 11
Als er suggesties voor een andere linux die beter op mijn netboek past hoor ik het graag
Ga dit weekend easy peasy 1.6 installeren want op de live usb stick doet ie het wel goed
Leuk dat ik met hulp van dit forum  (en google) over mijn angst voor linux kan komen  daarvoor m'n dank
Henk
 

Re: kubuntu 11.04 live op een usb stick
« Reactie #7 Gepost op: 2011/07/23, 20:09:25 »
Je kunt ook Bodhi proberen, die is heel licht, maar toch mooi, modern en gebouwd op Ubuntu :)
http://www.bodhilinux.com