Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Heel veel updates in 12.04 , hoe toepassingen eruit slopen?  (gelezen 809 keer)

Heel veel updates in 12.04 , hoe toepassingen eruit slopen?
« Gepost op: 2014/07/04, 14:32:17 »
Ik moet weer 115 updates installeren van 339 MB, zo raakt mijn PC langzaam vol.
Ik heb er ooit al dingen uit Ubuntu gesloopt als: Thaise taal, braille enz. Verder durf ik niet te gaan.
Ook het lijstje van Pjotr afgewerkt.
Welke dingen kan ik er verantwoord nog meer uit slopen, die ik toch niet gebruik??
Ik werk met 12.04 LTS.
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: Heel veel updates in 12.04 , hoe toepassingen eruit slopen?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/07/04, 14:52:40 »
339MB aan updates en je pc raakt langzaam aan vol?  Geef eens een overzicht van je partities want dit lijkt mij erg onwaarschijnlijk/niet goed. En ik zou heel voorzichtig zijn met "uitslopen" straks sloop je je eigen systeem.

« Laatst bewerkt op: 2014/07/04, 14:55:43 door BenMedia »
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Re: Heel veel updates in 12.04 , hoe toepassingen eruit slopen?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/07/04, 16:52:53 »
In Synaptic gaat een 3D game, Balazarbrothers eruit, is 24 MB.

en verder:  klik op grootte, zodat de grootste bovenaan komt te staan:

te slopen:
fonts -nanum, 17 MB Koreaans
fonts takao , Japans, 6 MB
my spell en-au: Engels australisch

Kijk wel uit voor de lijst, die komt na het indrukken van de knop TOEPASSEN.

Linux kernel laat ik maar staan, lijkt me handig.
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Offline Tom

  • Lid
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Heel veel updates in 12.04 , hoe toepassingen eruit slopen?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/07/04, 18:19:17 »
Oude kernels al verwijderd?

- Roc

Re: Heel veel updates in 12.04 , hoe toepassingen eruit slopen?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/07/04, 18:22:08 »
Je had beter een systeem opgebouwd met de blokkendoosmethode; de minimal CD installeren en enkel toevoegen wat je nodig hebt. Het is wat griezelig om te doen, maar het levert een vuurpaard op.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline vanadium

  • Lid
Re: Heel veel updates in 12.04 , hoe toepassingen eruit slopen?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/07/04, 19:10:22 »
Als 300 MB een probleem is, dan heb je wellicht een zeer kleine systeempartitie. Ik werk met een afzonderlijke partitie voor systeem (/) en gebruikersdata (/home). Mijn systeempartitie is amper 8 GB, en dit is mooi voldoende. Roc.am spreekt over oude kernels verwijderen: dat is inderdaad wat ik ook nu en dan eens moet doen om rond de 5 - 6 GB te blijven met mijn systeem. Een oude kernel neemt al gauw 500 MB in. Wellicht los je daar je nood al mee op.

Met "sudo apt-get clean" verwijder je de gedownloade .deb bestanden van geïnstalleerde (en mogelijk weer verwijderde) programma's.

Bekijk ook eens hoe je systeem is geconfigureerd. Als je met een kleine partitie werkt voor alles, dan zal je eens moeten denken aan een andere organisatie (vb. gebruikersdata zoveel mogelijk naar andere partities verplaatsen).

Re: Heel veel updates in 12.04 , hoe toepassingen eruit slopen?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/07/04, 19:13:54 »
Oude kernels al verwijderd?

- Roc
Dat is eng om te doen, en ik zie ook, dat ik daar achterloop.
Bij Linux firmware loop ik twee versies achter en bij nog meer dingen zie ik een grijs uitroepteken staan als ik kernel intik in synaptic.
Bij linux headers generic pae heb ik versie 60.71 terwijl 65.77 de nieuwste is.
Bij het markeren voor opwaarderen blijkt PC meteen nog wat anders automatisch mee te pakken. Dat is handig

Dat worden 3 pakketten installeren zegt hij.
Kernels zijn nu bijgewerkt.

Ik zie wel minstens 10 Linux images generic pae staan met verschillende versie nummers van meer dan 100 MB per stuk van versie    3.2.0 -30.48 tot 3.2.0.65-98 :)
« Laatst bewerkt op: 2014/07/04, 19:18:34 door bmwpiet »
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Offline vanadium

  • Lid
Re: Heel veel updates in 12.04 , hoe toepassingen eruit slopen?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/07/04, 19:20:55 »
Ik zie wel minstens 10 Linux images generic pae staan met verschillende versie nummers van meer dan 100 MB per stuk van versie    3.2.0 -30.48 tot 3.2.0.65-98 :)
Dat verklaart veel.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Heel veel updates in 12.04 , hoe toepassingen eruit slopen?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/07/04, 20:40:48 »
In een terminal:
sudo apt-get autoremove
sudo apt-get clean

Dat zou 99% van de overbodige files moeten verwijderen.
Makkelijker kan ik het niet maken .........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Heel veel updates in 12.04 , hoe toepassingen eruit slopen?
« Reactie #10 Gepost op: 2014/07/04, 21:13:29 »
Blijf ik me toch afvragen hoe groot je partitie is waar je Ubuntu op hebt geïnstalleerd. Kan je dat eens aangeven?
Gebruikt 21,9 GB en vrij 201 GB. Voorlopig valt het mee dus, het was meer een gevoel van mij, omdat ik junior ben in Ubuntu.
Mijn grote video`s staan extern opgeslagen.  :)
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Re: Heel veel updates in 12.04 , hoe toepassingen eruit slopen?
« Reactie #11 Gepost op: 2014/07/04, 21:16:28 »
In een terminal:
sudo apt-get autoremove

sudo apt-get clean

Dat zou 99% van de overbodige files moeten verwijderen.
Makkelijker kan ik het niet maken .........
6092 kB verwijderd
en  bij de tweede gebeurd er niets.
« Laatst bewerkt op: 2014/07/04, 21:18:41 door bmwpiet »
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Heel veel updates in 12.04 , hoe toepassingen eruit slopen?
« Reactie #12 Gepost op: 2014/07/04, 22:28:32 »
Ik moet weer 115 updates installeren van 339 MB, zo raakt mijn PC langzaam vol.
vrij 201 GB.
339 MB is 0,16% van 201 GB. Van 339 MB raakt je PC niet vol, er blijft 201 GB vrij.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline aartje

  • Lid
Re: Heel veel updates in 12.04 , hoe toepassingen eruit slopen?
« Reactie #13 Gepost op: 2014/07/05, 08:27:05 »
Zijn "home" zal wel op zijn rootpartitie staan.....

Offline vanadium

  • Lid
Re: Heel veel updates in 12.04 , hoe toepassingen eruit slopen?
« Reactie #14 Gepost op: 2014/07/05, 10:25:22 »
Inderdaad, als je geen aparte home hebt, en je bent verwoed met video bezig, dan kan zelfs 340 GB wel tijdelijk eens vollopen. Het vollopen is dan echter niet de schuld van het systeem: zoek het dan ook daar niet direct, maar let een beetje op met je data. Zoals we al gezegd hadden: opruimen van het systeem levert hooguit 1 of 2 gigabytes als je veel oude kernels hebt.

Er is een knop om je topic "opgelost" te markeren.  Tijd om dat eens te doen.

Re: Heel veel updates in 12.04 , hoe toepassingen eruit slopen?
« Reactie #15 Gepost op: 2014/07/05, 10:39:47 »
Ik krijg geen foutmeldingen over vol raken, maar ik heb pas sinds een jaar Ubuntu en vroeg me  steeds af, bij de wekelijkse updates, of er steeds een paar honderd MB bij komt op mijn harde schijf. Blijkbaar moet men handmatig af en toe opruimen met autoremove en dat andere.
Is Ub zo gestructureerd, dat deze zelf ook automatisch sommige verouderde dingen opruimt?

LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Offline vanadium

  • Lid
Re: Heel veel updates in 12.04 , hoe toepassingen eruit slopen?
« Reactie #16 Gepost op: 2014/07/05, 10:50:56 »
Je zegt het zelf: de systeemballast is in de grootteorde van honderden MB. Een minieme fractie op moderne harde schijven. Niets om van wakker te liggen.

Ubuntu ruimt alleen op wat je zelf opruimt. Bij het verwijderen van programma's (wat enkel gebeurt als jij dat vraagt) wordt enkel verwijderd wat veilig verwijderd kan worden. Wat nog overblijft, waarvan jij denkt dat het weg kan, moet je zelf verwijderen.

- De meest beduidende plaatsbesparing die je kan verwezenlijken is, het is al veel gezegd, door het verwijderen van oude kernels (laat steeds minstens de huidige, maar liefst ook de voorgaande kernel staan).
- "sudo apt-get clean" ruimt het archief van deb bestanden op. Die worden daar gedownload als je een programma installeert, en bewaard. Kunnen veilig weg, want worden wel opnieuw gedownload mocht je ze terug nodig hebben.
- "sudo apt-get autoremove" verwijdert programmabibliotheken die niet meer gebruikt worden. Die bibliotheken komen erop als je een programma installeert. Als je dat programma verwijdert, en er zijn geen andere programma's die die bibliotheek gebruiken, dan is die bibliotheek niet meer nodig en wordt door autoremove verwijdert (maar weer, alleen als jij dat vraagt).

Met die drie ingrepen heb je voor 99.9% het plaatsgebruik van je systeem zo klein mogelijk gemaakt, tenminste als ik er geen vergeten ben.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Heel veel updates in 12.04 , hoe toepassingen eruit slopen?
« Reactie #17 Gepost op: 2014/07/05, 13:46:53 »
Ik krijg geen foutmeldingen over vol raken,
Als er geen probleem is, dan hoef je het ook niet op te lossen.

Citaat
Blijkbaar moet men handmatig af en toe opruimen met autoremove en dat andere.
Mag wel, maar hoeft niet. Nogmaals, als je schijf niet volloopt (en dat heb je al gecontroleerd), dan hoef je niets te doen.

Citaat
Is Ub zo gestructureerd, dat deze zelf ook automatisch sommige verouderde dingen opruimt?
Nee, maar dat hoeft ook niet. Dit is door anderen hierboven al uitgelegd.

Re: Heel veel updates in 12.04 , hoe toepassingen eruit slopen?
« Reactie #18 Gepost op: 2014/07/05, 20:26:10 »
Je zegt het zelf: de systeemballast is in de grootteorde van honderden MB. Een minieme fractie op moderne harde schijven. Niets om van wakker te liggen.

Ubuntu ruimt alleen op wat je zelf opruimt. Bij het verwijderen van programma's (wat enkel gebeurt als jij dat vraagt) wordt enkel verwijderd wat veilig verwijderd kan worden. Wat nog overblijft, waarvan jij denkt dat het weg kan, moet je zelf verwijderen.

- De meest beduidende plaatsbesparing die je kan verwezenlijken is, het is al veel gezegd, door het verwijderen van oude kernels (laat steeds minstens de huidige, maar liefst ook de voorgaande kernel staan).
- "sudo apt-get clean" ruimt het archief van deb bestanden op. Die worden daar gedownload als je een programma installeert, en bewaard. Kunnen veilig weg, want worden wel opnieuw gedownload mocht je ze terug nodig hebben.
- "sudo apt-get autoremove" verwijdert programmabibliotheken die niet meer gebruikt worden. Die bibliotheken komen erop als je een programma installeert. Als je dat programma verwijdert, en er zijn geen andere programma's die die bibliotheek gebruiken, dan is die bibliotheek niet meer nodig en wordt door autoremove verwijdert (maar weer, alleen als jij dat vraagt).

Met die drie ingrepen heb je voor 99.9% het plaatsgebruik van je systeem zo klein mogelijk gemaakt, tenminste als ik er geen vergeten ben.
Ik heb 1 GB aan oud spul verwijderd. Nu ga ik het topic maar sluiten.
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop