Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe vorige installaties verwijderen en wat aanduiden voor back-up?  (gelezen 1600 keer)

Hallo,


ik heb op de laptop een paar keer terug de installatie moeten doen van Gutsy gibbon in Ubuntu. Daardoor zijn er nu verschillende versies die op het opstartscherm staan. Er staat geen windows op. Ik wou graag weten hoe ik die andere versies, die toch niet goed werken, eraf kan gooien zodat alleen de goeie juiste versie er nog op staat?

Ook wou ik graag weten wat je moet aanduiden als je een volledige backup wilt maken van je computer, ik bedoel: van alles dat je opgeslagen hebt en van instellingen. Moet je dan alleen de map home aanduiden zodat heel die map een back-up krijgt? Of moet je ook van het bestandssysteem een back-up maken? Want als je bij locaties-presoonlijke map gaat kijken zie je links staan "Bestandssysteem". Daar staat ook vanalles in maar ik weet eigenlijk niet of je daar ook een back-up van moet maken of dat naar een aparte partitie moet zetten als je de installatie terug opnieuw wil doen.

Bedankt alvast voor de uitleg. Liefst een niet heel moeilijke uitleg, anders begrijp ik het niet goed.

Groetjes,

Els

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Hoe vorige installaties verwijderen en wat aanduiden voor back-up?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/08, 14:07:34 »
ik heb op de laptop een paar keer terug de installatie moeten doen van Gutsy gibbon in Ubuntu. Daardoor zijn er nu verschillende versies die op het opstartscherm staan. Er staat geen windows op. Ik wou graag weten hoe ik die andere versies, die toch niet goed werken, eraf kan gooien zodat alleen de goeie juiste versie er nog op staat?

Dit kun je veranderen in je menu.lst van grub (de bootloader, het programma dat zorgt dat linux kan opstarten). Type in in een terminal:"sudo cp /boot/grub/menu.lst /boot/grub/menu.lst.backup" (voor het maken van een backup "gksudo gedit /boot/grub/menu.lst"  dan kun je dat bestand editen.  

Onderaan in het bestand vind je een aantal regels die er ongeveer zo uitzien:
title  Ubuntu  [/boot/vmlinuz26]
root   (hd0,0)
kernel /vmlinuz26 root=/dev/hda3 ro
initrd /kernel26.img
Dit kun je dan helemaal verwijderen, overal waar title staat komt een nieuw menu onderdeel. Elk stukje dat je kwijt wilt volledig verwijderen.

Hoe vorige installaties verwijderen en wat aanduiden voor back-up?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/08, 18:25:55 »
Dag raggar,


ik denk dat het gelukt is, ik heb alles eraf gegooid dat weg mag.

Weet jij misschien te antwoorden op mijn vraag of als je een back-up wil maken, je alleen de map home moet aanduiden of moet je het bestandssysteem ook aanduiden?

Groetjes en heel vriendelijk bedankt voor de uitleg,

Els

Hoe vorige installaties verwijderen en wat aanduiden voor back-up?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/08, 19:43:58 »
Els,
Om een goede backup te maken, is in beginsel de /home genoeg. Daarin staan al je instellingen in. En waarschijnlijk je eigen bestanden enzo.
Ik heb ook wel eens gelezen, dat sommigen ook de /etc map meenemen in de backup.

Het hele systeem backuppen is zinloos en alleen daarom al af te raden.

Zoek eens op backup in de zoeker van dit forum. Er is een hoop over geschreven.
Succes!

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Hoe vorige installaties verwijderen en wat aanduiden voor back-up?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/08, 20:27:42 »
Citaat van: Els1980
Dag raggar,


ik denk dat het gelukt is, ik heb alles eraf gegooid dat weg mag.

Weet jij misschien te antwoorden op mijn vraag of als je een back-up wil maken, je alleen de map home moet aanduiden of moet je het bestandssysteem ook aanduiden?

Groetjes en heel vriendelijk bedankt voor de uitleg,

Els
Graag gedaan :) je andere vraag had ik dacht ik ook beantwoord maar die zal zijn weggevallen :s Maar Sisosteven daar een prima antwoord op heeft gegeven.

Nog even een kleine aanvulling:
In de /etc map zal ik als ik jouw was vooral het bestand "fstab" (heeft geen extentie) kopieren, dat bevat je hardeschijf informatie voor het opstarten van Ubuntu. Dus bijv. waar je /home partitie staat en wat de etc.
En het bestand /etc/X11/xorg.conf als je al je video, muis en toetsenbord instellingen wilt houden zoals ze zijn. Dit bestand bevat die configuratie.

En tot slot als je exotische dingen gaat doen als bijv. websites ontwerpen. Deze zijn opgeslagen in de man /var/www/ of /var/ Kijk hier dus ook even rond of er dingen zijn die je nog moet hebben.

Hoe vorige installaties verwijderen en wat aanduiden voor back-up?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/09, 09:41:56 »
Hallo raggar en sisosteven,


heel erg bedankt voor jullie antwoorden. Ik begrijp het nu allemaal heel goed en nu weet ik eindelijk wat ik precies moet aanduiden om een backup te maken. Bedankt daarvoor!

Ik wou nog iets vragen daarover. Als je bv programma 's voor video, dvd, muziek... en plugins enzo daarvan geïnstalleerd hebt, zijn die dan niet elke keer weg als je een nieuwe installatie doet? Ik moest toch elke keer als ik de installatie opnieuw deed, al die programma 's en plugins terug installeren.

Groetjes en heel vriendelijk bedankt voor de antwoorden,

Els

Offline anko

  • Lid
Hoe vorige installaties verwijderen en wat aanduiden voor back-up?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/09, 10:18:08 »
Even in het algemeen, ik ben het er niet mee eens dat alleen de home map voldoende zou zijn voor een backup.
Veel instellingen worden geregeld in de /etc map en die neem ik in het vervolg in ieder geval ook altijd mee.
Voor een herstel van het systeem is dat erg makkelijk en voor het instellen van een nieuwe installatie is het makkelijk de vorige instellingen na te kunnen kijken.
Heb je ook een mysql database, sla dan ook nog die apart op, want je data staat (standaard) niet in je home map maar in /var/lib/mysql.
Als je denkt te weten dat de weg recht is, mis je de bocht.
lidnummer 3487(?)

Hoe vorige installaties verwijderen en wat aanduiden voor back-up?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/09, 10:36:16 »
@ Anko
Ik ben het met je eens. Hoewel ik zelf denk, dat het voor veel gebruikers niet nodig is, is het wel verstandig om /etc mee te nemen (zoiets schreef ik al). Je weet maar nooit.

@Els
Na een herinstallatie moet je de extra software wel opnieuw installeren. Behalve de software die standaard in Ubuntu zit natuurlijk.
Maar de meeste instellingen zitten in de verborgen mappen in de /home map. Zorg dus dat je de verborgen mappen meeneemt in je backup! Die instellingen kun je dan na installatie gewoon terugzetten, indien nodig.

Verder denk ik nu: ik heb een paar programma's via Wine draaien. De instellingen en plugins daarvan staan bij mij in de /usr/apps map. Die kun je ook nog meenemen in een backup - inclusief verborgen mappen!

Succes!

Hoe vorige installaties verwijderen en wat aanduiden voor back-up?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/12/27, 07:15:58 »
Dan vraag ik me na het lezen van alles nog af waar in welke map de cookies, paswoorden en bookmarks van firefox zijn opgeslagen ?

Hoe vorige installaties verwijderen en wat aanduiden voor back-up?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/12/27, 08:05:20 »
Die vind je in /home/jouwnaam/.mozilla/firefox

Edit: is dus een verborgen map in je eigen directory.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Hoe vorige installaties verwijderen en wat aanduiden voor back-up?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/12/27, 08:10:00 »
Ok dank je wel , ik kon alleen de bookmarks vinden.

Hoe vorige installaties verwijderen en wat aanduiden voor back-up?
« Reactie #11 Gepost op: 2007/12/27, 08:25:17 »
Citaat van: Prosper
Die vind je in /home/jouwnaam/.mozilla/firefox

Edit: is dus een verborgen map in je eigen directory.
Eigenlijk ee submap van firefox : /home/jouw naam/.mozilla/firefox/t150ah9h.default
Hier in de cache map staan alle voorlopige bestanden van je browser. Als je in firefox "ctrl+shift+del" doet kun je alles na een internet sessie verwijderen. Wel eerst "ctrl+h" in je bestandsbeheer om de verborgen bestanden te tonen ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk