Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dell keyboard werkt niet.  (gelezen 2020 keer)

Offline HWE64

  • Lid
Dell keyboard werkt niet.
« Gepost op: 2017/08/09, 19:59:03 »
Ik heb van een bekende een ander Dell keyboard KB 212-B gekregen en die wilde ik proberen op mijn desktops maar de kabel van de keyboard heeft een usb stekker en op beide desktop's zit een zit een ronde 7 polige contactdoos speciaal voor keyboard. Nu had ik nog een overgangsstekker liggen en geprobeerd maar het werkt niet. Op beide pc's niet. Nu zegt een oud collega van mij : probeer direct in een nog vrije usb. Nu is mijn vraag kan ik dit zomaar proberen? Blaas ik niets op  :'(? wie weet hier meer van?
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Dell keyboard werkt niet.
« Reactie #1 Gepost op: 2017/08/09, 20:05:19 »
Ik heb ook een keyboard aangesloten  via USB en dat zou geen probleem moeten geven.
Misschien eerst even de PC afsluiten , dan het toetsenbord aansluiten en de PC weer opstarten.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

swake

  • Gast
Re: Dell keyboard werkt niet.
« Reactie #2 Gepost op: 2017/08/09, 20:17:33 »
Als het toetsenbord ook niet werkt , door rectstreeks in een USB poort te steken i.p.v. PS/2 naar USB is het toetsenbord defect .

Re: Dell keyboard werkt niet.
« Reactie #3 Gepost op: 2017/08/09, 20:35:16 »
HWE64,

Mochten de desktops al een aardige leeftijd hebben...
Is de kans groot dat de USB toestenbord pas na het systeem is opgestart gaat werken.
Maw, je geraakt niet in je BIOS, GRUB keuze menu etc etc.


PS
Niet alle USB toestenborden werken via zo'n verloop USB -> PS/2
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline HWE64

  • Lid
Re: Dell keyboard werkt niet.
« Reactie #4 Gepost op: 2017/08/09, 21:50:30 »
Niet alle USB toestenborden werken via zo'n verloop USB -> PS/2
@MauRice2, Klopt deze pc's zijn niet zo jong meer, De Dual boot pc is bijna 8 jaar jong en de HP is dacht ik van 2011. Da's eigenlijk nog jonger. Met een verloop werkt het niet.
Als het toetsenbord ook niet werkt , door rectstreeks in een USB poort te steken i.p.v. PS/2 naar USB is het toetsenbord defect .
@Swake en Pederoco, rechtstreeks werkt hij wel. Dus voor noodgevallen kan ik hem voor alle beide pc's gebruiken maar niet continu want dan mis ik weer een usb poort . :laugh:
@allen , thx voor de oplossing. ;)
gr. Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

swake

  • Gast
Re: Dell keyboard werkt niet.
« Reactie #5 Gepost op: 2017/08/09, 22:27:04 »
ik veronderstel dat de muis ook op een USB poort aangesloten is . Als je een USB poort ontbreekt voor het toetsenbord zou je een USB hub kunnen bijhalen . In de Action vind je deze voor een paar eurootjes en zijn geschikt genoeg voor alleen maar toetsenbord en muis .

Offline HWE64

  • Lid
Re: Dell keyboard werkt niet.
« Reactie #6 Gepost op: 2017/08/09, 22:42:55 »
ik veronderstel dat de muis ook op een USB poort aangesloten is . Als je een USB poort ontbreekt voor het toetsenbord zou je een USB hub kunnen bijhalen . In de Action vind je deze voor een paar eurootjes en zijn geschikt genoeg voor alleen maar toetsenbord en muis .

Bij de HP is de muis ook aangesloten met een 7 polige ronde stekker, net als het keyboard. Bij de dual boot PC is de muis aangesloten met een overgang van rond 7 polig naar usb. Bij deze pc werkt de muis wel via een verloop maar het keyboard niet.
Welke signalen kan ik samen dan via die hub laten lopen?
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Dell keyboard werkt niet.
« Reactie #7 Gepost op: 2017/08/09, 22:56:36 »
Er zijn PS2 keyboards die een voorziening hebben om via een passieve verloop met USB te kunnen communiceren.
Er zijn keyboards die dat niet doen.
Er zijn ook actieve verlopen die (bijna) ieder PS2 keyboard met USB laten communiceren.
Er zijn verlopen die alleen met bepaalde (merkgebonden ? ) typen toetsenborden werken.

Vervang PS2 voor USB en vice versa voor jouw situatie  :evil:

Hetzelfde geld voor muizenissen.

Dell keyboard zal mogelijk wel werken met een bijbehorende Dell adapter maar niet met die van Microsoft of Logitech.

Experimenteren met diverse verlopen is een hobby ?
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline HWE64

  • Lid
Re: Dell keyboard werkt niet.
« Reactie #8 Gepost op: 2017/08/09, 23:27:34 »
Er zijn PS2 keyboards die een voorziening hebben om via een passieve verloop met USB te kunnen communiceren.
Er zijn keyboards die dat niet doen.
Er zijn ook actieve verlopen die (bijna) ieder PS2 keyboard met USB laten communiceren.
Er zijn verlopen die alleen met bepaalde (merkgebonden ? ) typen toetsenborden werken.

Vervang PS2 voor USB en vice versa voor jouw situatie  :evil:

Hetzelfde geld voor muizenissen.

Dell keyboard zal mogelijk wel werken met een bijbehorende Dell adapter maar niet met die van Microsoft of Logitech.

Experimenteren met diverse verlopen is een hobby ?
Wist niet dat er zoveel verschil in zat. Dus bij lange na geen standaardisatie. Weet genoeg.
Thx. Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

swake

  • Gast
Re: Dell keyboard werkt niet.
« Reactie #9 Gepost op: 2017/08/10, 00:31:03 »
Citaat
Wist niet dat er zoveel verschil in zat. Dus bij lange na geen standaardisatie. Weet genoeg.

Dit wist ik ook echt niet . Zo heb ik ook terug nog iets bijgeleerd . Bedankt DeBaas voor de informatie !

nahjo

  • Gast
Re: Dell keyboard werkt niet.
« Reactie #10 Gepost op: 2017/08/10, 08:10:36 »
Citaat
Wist niet dat er zoveel verschil in zat. Dus bij lange na geen standaardisatie. Weet genoeg.

Ook nieuw voor mij   :) Altijd dus het geluk gehad dat bij nieuwe toetsenborden standaard een verloop naar PS/2 bij was geleverd.
Weet niet of het hier al aan de orde is geweest maar PS?2 is niet plug en play. Iets op een PS/2 aansluiten is dus ook de PC altijd opnieuw opstarten.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Dell keyboard werkt niet.
« Reactie #11 Gepost op: 2017/08/10, 16:53:14 »
Ander PS2 keyboard "hot" aansluiten werkt meestal wel.
Andere PS2 muis "hot" aansluiten vaak een vastlopende PC, of zelfs Screen of xxxx.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline HWE64

  • Lid
Re: Dell keyboard werkt niet.
« Reactie #12 Gepost op: 2017/08/10, 17:56:44 »
Ander PS2 keyboard "hot" aansluiten werkt meestal wel.
Andere PS2 muis "hot" aansluiten vaak een vastlopende PC, of zelfs Screen of xxxx.
@De Baas, als ik het goed begrepen heb kun je een PS2 hot aangesloten Ligitech muis zomaar niet vervangen door een Dell PS2 hot aangesloten? Ik heb nog wel gevonden dat de keybord en muis aansluiting niet gewisseld mogen worden terwijl ze wel passen https://nl.wikipedia.org/wiki/PS/2-interface. (moeilijke materie.)
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Dell keyboard werkt niet.
« Reactie #13 Gepost op: 2017/08/10, 23:04:36 »
PS2 Logitech vervangen door PS2 Microsoft of Genius is zeker hangen.
Dell laat/liet PS2 muizen maken door diverse, ook bovenstaande, fabrikanten, dus trial en error ;)
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Bloom

  • Lid
Re: Dell keyboard werkt niet.
« Reactie #14 Gepost op: 2017/08/11, 09:31:39 »
Ik heb zelf nog nooit een usb-toetsenbord aan de gang gekregen op een ps/2-connector met zo'n convertorstuk.
Ook een ps/2-toetsenbord aansluiten op usb blijkt niet makkelijk. Ik heb me ooit eens suf gezocht naar een manier om een ps/2 toetsenbord en ps/2 muis op één usb-aansluiting aangesloten te krijgen. Uiteindelijk vond ik een verloopstuk van Aten dat perfect werkte:
(<klik!)
Het ging om een kvm-switch die alleen maar één enkele usb aanvaardde voor toetsenbord en muis en er moest toen een ps/2 toetsenbord én ps/2 muis op aangesloten worden. Dat verloopstuk van Aten gebruik ik nog altijd en heeft me al jaren goed geholpen.