Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: X- of Kubuntu installeren ipv Ubuntu GNOME om sneller te kunnen werken?  (gelezen 1132 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Ik draai al jaren met tevredenheid Ubuntu (GNOME) 19.10 (en voorgaande). Ik zal binnenkort dus ook overstappen naar 20.04, maar ...

... ik lees hier* dat Xubuntu (en iets minder Kubuntu) minder geheugengebruik vergen. *https://itsfoss.com/which-ubuntu-install/

Ik gebruik vaak grafische programma's, waaronder KDEnlive. Dat gebruikt al wel eens stevig wat rekentijd. En ook Digikam draait met 30.000 foto's al eens trager als ik iets wijzig aan 100+ afbeeldingen.

En hoewel GNOME best leuk is (en ik het gewoon ben), hoef ik niet per se een mooie achtergrond als dat de verwerking door mijn programma's vertraagt. En al die schuif-, zoom- en andere effecten zijn best wel leuk, maar ik wil toch vooral dat mijn programma's snel kunnen draaien.

Zoals sommigen in België zeggen: "van een schoen tafel kunde ni eite!" ;-)

En dus: hoewel mijn desktop dus 19.10 Ubuntu GNOME perfect aankan, vraag ik me af: heeft het zin om tóch een wat resource-intensieve Ubuntu te kiezen, zoals Xubuntu of Kubuntu?

Of anders gezegd: kan ik, door Kubuntu te gebruiken, wat meer werkruimte vrij krijgen voor mijn programma's?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: X- of Kubuntu installeren ipv Ubuntu GNOME om sneller te kunnen werken?
« Reactie #1 Gepost op: 2020/05/03, 14:37:44 »
Jenske,

Wie van de twee, KDE  of Gnome,  het zwaarst is laat ik in het midden.
Maar KDE is een ook een resource vreter ...
Dus zal het het Xfce worden.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline vanadium

  • Lid
Re: X- of Kubuntu installeren ipv Ubuntu GNOME om sneller te kunnen werken?
« Reactie #2 Gepost op: 2020/05/03, 14:50:12 »
Als je een goede computer hebt: marginaal. Je zal in de praktijk geen verschil merken in de snelheid van je toepassingen.

Re: X- of Kubuntu installeren ipv Ubuntu GNOME om sneller te kunnen werken?
« Reactie #3 Gepost op: 2020/05/08, 23:27:37 »
Aangezien je Digikam en Kdenlive gebruikt is de keuze voor mij heel simpel. Je pakt Kubuntu. Deze twee programma's samen sleuren heel veel Qt bibliotheken binnen waardoor je bijna 2 complete systemen hebt staan zodra je kiest voor een GTK platform (Gnome/ xfce).


Kubuntu draait tegenwoordig met zo soepel als Xubuntu bij dezelfde hoeveelheid werkgeheugen. Dit is inherent aan Gtk3 waar xfce naar toe is gegaan, ook al is het geheugen verbruik bij xfce lager dan Gnome (niet voor niets de Geuzen spreuk: xfce is Gnome Matt can goed uitgevoerd).
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline Tom

  • Lid
Re: X- of Kubuntu installeren ipv Ubuntu GNOME om sneller te kunnen werken?
« Reactie #4 Gepost op: 2020/05/09, 12:49:36 »
Voor die programma´s die U gebruikt lijkt mij ook Kubuntu het beste.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline h2o

  • Lid
Re: X- of Kubuntu installeren ipv Ubuntu GNOME om sneller te kunnen werken?
« Reactie #5 Gepost op: 2020/05/09, 18:32:47 »
Ik weet niet of Canonical dit heeft, maar Razor-qt is dacht ik een soort KDE mini.
https://www.youtube.com/watch?v=9Dg26_5Cr_Y
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: X- of Kubuntu installeren ipv Ubuntu GNOME om sneller te kunnen werken?
« Reactie #6 Gepost op: 2020/05/09, 18:43:08 »
Razor Qt worst samen met lxde gepropt tot LXQt. Dat is een dermate gedrocht dat je beter KDE kan draaien als je qt wilt gebruiken.

KDE verbruikt hetzelfde aan gehouden als LXQt.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline Jenske

  • Lid
Re: X- of Kubuntu installeren ipv Ubuntu GNOME om sneller te kunnen werken?
« Reactie #7 Gepost op: 2020/05/10, 12:40:21 »
Goed,

Vooral omdat ik Digikam en KDEnlive frequent gebruik (en nog een paar andere KDE-programma's), zal ik Kubuntu gaan gebruiken ...
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM