Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Big Brother komt akelig dichtbij...  (gelezen 9313 keer)

Big Brother komt akelig dichtbij...
« Gepost op: 2013/11/21, 22:44:19 »
Ik moest aan Big Brother is watching you denken toen ik dit las:

http://www.groklaw.net/article.php?story=20130818120421175

De schrijver stopt met het gebruik van internet, omdat het niet meer veilig is. De NSA kan volgens hem gewoon meelezen in je e-mails en ook gewoon internetverkeer wordt gemonitord.

Vond het best een heftige beslissing.

Ben dan ook erg benieuwd naar een andere oplossing van de NSA-dreiging!
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: Big Brother komt akelig dichtbij...
« Reactie #1 Gepost op: 2013/11/21, 22:47:46 »
Maar Tor is toch de heilige oplossing???

Ik vind trouwens wel dat ie zich erg druk maakt over de NSA. Ongeacht mijn mening over de NSA, zijn ze echt niet de enige. De Britten hebben ook afgeluisterd, en ook de AIVD... overal ter wereld gebeuren dit soort praktijken tegenwoordig. Naar mijn mening had ie daarom wat meer op privacy in het algemeen mogen focussen i.p.v. zo fel tegen de NSA te zijn, maar dus ook te benoemen dat ze niet de enige zijn enzo... Achja, carry on.
« Laatst bewerkt op: 2013/11/21, 22:54:19 door Vistaus »


Re: Big Brother komt akelig dichtbij...
« Reactie #3 Gepost op: 2013/11/22, 01:06:29 »
Linus' father confirms NSA attempt at backdoor in Linux :
http://www.itworld.com/open-source/383628/linus-father-confirms-nsa-attempt-backdoor-linux
http://www.muktware.com/2013/11/nsa-wanted-backdoor-linux-confirms-linus-father/16632
 :rolleyes:

Niet verwonderlijk aangezien de NSA toch al heeft bijgedragen aan Linux. Kijk maar eens aan wie we het veiligheidssyssteem van de kernel genaamd SELinux te danken hebben.
« Laatst bewerkt op: 2013/11/22, 01:14:53 door Vistaus »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Big Brother komt akelig dichtbij...
« Reactie #4 Gepost op: 2013/11/22, 09:55:03 »
Linus' father confirms NSA attempt at backdoor in Linux :
http://www.itworld.com/open-source/383628/linus-father-confirms-nsa-attempt-backdoor-linux
http://www.muktware.com/2013/11/nsa-wanted-backdoor-linux-confirms-linus-father/16632
 :rolleyes:

Niet verwonderlijk aangezien de NSA toch al heeft bijgedragen aan Linux.
Appels en peren. Het is natuurlijk totaal wat anders of je open en bloot een bijdrage hebt geleverd (Sellinux) of in het geniep een achterdeur wil introduceren. Die twee hebben niets met elkaar te maken.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Big Brother komt akelig dichtbij...
« Reactie #5 Gepost op: 2013/11/22, 10:36:42 »
Doet-ie dan ook z'n slimfoon de deur uit?
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2694/Tech-Media/article/detail/3549113/2013/11/22/Apps-verbinden-smartphone-met-servers-over-de-hele-wereld.dhtml

Moraal: gratis applicaties bestaan niet. Je betaalt ervoor met je privacy. Daarmee geef je anderen macht over jou.
« Laatst bewerkt op: 2013/11/22, 10:38:31 door Pjotr »

Re: Big Brother komt akelig dichtbij...
« Reactie #6 Gepost op: 2013/11/22, 11:24:06 »
Appels en peren. Het is natuurlijk totaal wat anders of je open en bloot een bijdrage hebt geleverd (Sellinux) of in het geniep een achterdeur wil introduceren. Die twee hebben niets met elkaar te maken.

Niks appels en peren. Feit is dat ze hebben bijgedragen dus daarom verbaast het me niet dat ze nog meer wilden. Dat is alles wat ik bedoelde.

@Pjotr: Inderdaad. En hij kan beter ook zijn gordijnen dichtdoen want straks kijkt er iemand naar binnen. En zijn bankpas moet ie dan ook wegdoen want de bank weet ook alles wat je daarmee doet.

Re: Big Brother komt akelig dichtbij...
« Reactie #7 Gepost op: 2013/11/22, 11:45:03 »
Moraal: gratis applicaties bestaan niet. Je betaalt ervoor met je privacy. Daarmee geef je anderen macht over jou.
Toch heb ik de indruk dat meer en meer mensen zich zorgen beginnen te maken over wat dat telefoontje allemaal uitspookt zonder dat jij er iets van weet. Ik geef dat - nog in de kinderschoenen staande - Firefox OS dan ook best een kans.

Nog wat (Engelstalig) leesvoer waar je de broek van afzakt:
- een 'links' verhaal over afluisterpraktijken vanaf de jaren '60: http://www.globalresearch.ca/echelon-today-the-evolution-of-an-nsa-black-program
- een 'neutraal' verhaal in Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/ECHELON
« Laatst bewerkt op: 2013/11/22, 11:51:12 door Paul Matthijsse »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Big Brother komt akelig dichtbij...
« Reactie #8 Gepost op: 2013/11/22, 11:48:46 »
Appels en peren. Het is natuurlijk totaal wat anders of je open en bloot een bijdrage hebt geleverd (Sellinux) of in het geniep een achterdeur wil introduceren. Die twee hebben niets met elkaar te maken.

Niks appels en peren. Feit is dat ze hebben bijgedragen dus daarom verbaast het me niet dat ze nog meer wilden. Dat is alles wat ik bedoelde.
Hier komen we niets verder mee. Laat maar.

Doet-ie dan ook z'n slimfoon de deur uit?
Citaat
@Pjotr: Inderdaad. En hij kan beter ook zijn gordijnen dichtdoen want straks kijkt er iemand naar binnen. En zijn bankpas moet ie dan ook wegdoen want de bank weet ook alles wat je daarmee doet.
Waarschijnlijk is dat ook wat hij doet of in ieder geval mee bezig is. Is daar iets mis mee dan? En als hij het niet doet, mag hij dan wel of niet iets tegen de inbreuk tegen zijn privacy doen? Als hij dat wilt, wie zijn wij dan om daarover te oordelen?

Re: Big Brother komt akelig dichtbij...
« Reactie #9 Gepost op: 2013/11/22, 11:55:26 »
@markba: Ik oordeel niet, ik denk mee.

@Paul: FirefoxOS gebruikt web apps, die kunnen net zo goed dingen doorsturen.

Ik blijf niet snappen waarom men op dit forum constant de NSA aanhaalt. Alsof men bang is om te zeggen dat wij Nederlanders ook afluisteren in de vorm van de AIVD. Maarja, haten op een ander land is zoveel makkelijker he...
« Laatst bewerkt op: 2013/11/22, 11:57:15 door Vistaus »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Big Brother komt akelig dichtbij...
« Reactie #10 Gepost op: 2013/11/22, 12:00:18 »
@markba: Ik oordeel niet,
Zoals jij het zegt, lijkt het een oordeel te zijn. Maar laat dit ook maar weer zitten.

Citaat
ik denk mee.
Mijn idee is dat alles wat wij hier kunnen verzinnen hij ook al lang bedacht heeft. Verschil is dat hij er ook echt wat mee doet. Dat maakt het verschil.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Big Brother komt akelig dichtbij...
« Reactie #11 Gepost op: 2013/11/22, 12:01:21 »
Begrijp me a.u.b. goed: ik maak me wel degelijk zorgen over onze digitale privacy..... Grote zorgen zelfs.

Maar de prijs om de mate van privacy terug te krijgen die we 20 jaar geleden hadden, is voor mij als privépersoon te hoog: geen e-mail, geen slimfoon, geen internet, zelfs geen gewone telefoon (Nederland is tegenwoordig "kampioen" telefoontappen).

Dat zou op hoger niveau geregeld moeten worden.... Druk uitoefenen op de politiek dus. Denk ik. Enige praktische middel dat we hebben.
« Laatst bewerkt op: 2013/11/22, 12:03:08 door Pjotr »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Big Brother komt akelig dichtbij...
« Reactie #12 Gepost op: 2013/11/22, 12:24:44 »
Ik vind trouwens wel dat ie zich erg druk maakt over de NSA. Ongeacht mijn mening over de NSA, zijn ze echt niet de enige. De Britten hebben ook afgeluisterd, en ook de AIVD... overal ter wereld gebeuren dit soort praktijken tegenwoordig. Naar mijn mening had ie daarom wat meer op privacy in het algemeen mogen focussen i.p.v. zo fel tegen de NSA te zijn, maar dus ook te benoemen dat ze niet de enige zijn enzo... Achja, carry on.
Als je het stuk gelezen zou hebben, is dat precies wat hij doet. De NSA staat er overigens maar 1 keer in genoemd, het gaat om hem om de privacyschending in het algemeen. Dus precies waar jij hem van verdenkt te doen, doet hij niet.


Maar de prijs om de mate van privacy terug te krijgen die we 20 jaar geleden hadden, is voor mij als privépersoon te hoog: geen e-mail, geen slimfoon, geen internet, zelfs geen gewone telefoon (Nederland is tegenwoordig "kampioen" telefoontappen).
Dit is niet zwart-wit, ook dit staat uitstekend beschreven in het stuk. Je kunt het de inlichtingendiensten waarschijnlijk niet onmogelijk maken, maar je kunt het ze wel zo moeilijk mogelijk maken. Daardoor zullen de kosten-baten aanzienlijk slechter uitvallen dus loop je minder kans in het sleepnet meegenomen te worden.

Citaat
Dat zou op hoger niveau geregeld moeten worden.... Druk uitoefenen op de politiek dus.
De politiek *is* het probleem aangezien het allemaal overheidsdiensten betreffen. Maar daar mogen we het in dit forum niet over hebben. :(

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Big Brother komt akelig dichtbij...
« Reactie #13 Gepost op: 2013/11/22, 12:39:46 »
Maar de prijs om de mate van privacy terug te krijgen die we 20 jaar geleden hadden, is voor mij als privépersoon te hoog: geen e-mail, geen slimfoon, geen internet, zelfs geen gewone telefoon (Nederland is tegenwoordig "kampioen" telefoontappen).
Dit is niet zwart-wit, ook dit staat uitstekend beschreven in het stuk. Je kunt het de inlichtingendiensten waarschijnlijk niet onmogelijk maken, maar je kunt het ze wel zo moeilijk mogelijk maken. Daardoor zullen de kosten-baten aanzienlijk slechter uitvallen dus loop je minder kans in het sleepnet meegenomen te worden.
Tja, sommige van die methoden vind ik persoonlijk teveel rompslomp.... en zelfs daarmee zou ik nog steeds niet de mate van privacy hebben die ik 20 jaar geleden had.

Ik modder dus voorlopig alleen maar wat aan met methoden die minder rompslomp vergen: apart anoniem alias op de slimfoon, anonieme bonuskaart van AH, dat soort dingen.

De politiek is inderdaad deel van het probleem, maar toch is dat m.i. de enige hoek van waaruit uiteindelijk betekenisvolle verandering kan komen. Ooit. Als de kiezers er hard genoeg op aandringen.

Re: Big Brother komt akelig dichtbij...
« Reactie #14 Gepost op: 2013/11/22, 13:28:34 »
@markba: Ik zie de NSA anders wel veel meer genoemd worden in het artikel.

En het maakt mij niet uit of jij vindt dat ik oordeel of niet, ik weet hoe ik het bedoeld heb en daar gaat het om. Een ieder leest het zoals hij/zij dat wil...

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Big Brother komt akelig dichtbij...
« Reactie #15 Gepost op: 2013/11/22, 13:33:25 »
@markba: Ik zie de NSA anders wel veel meer genoemd worden in het artikel
Dat onderdeel op het laatst waar de NSA idd vaak genoemd wordt, is niet van dezelfde schrijver als van het hoofdartikel.

Re: Big Brother komt akelig dichtbij...
« Reactie #16 Gepost op: 2013/11/22, 13:54:06 »
@markba: Ik zie de NSA anders wel veel meer genoemd worden in het artikel
Dat onderdeel op het laatst waar de NSA idd vaak genoemd wordt, is niet van dezelfde schrijver als van het hoofdartikel.

Oh, dat wist ik niet. Het komt op mij over als 1 artikel maar soit. Mijn excuses voor het misverstand dan :)

Re: Big Brother komt akelig dichtbij...
« Reactie #17 Gepost op: 2013/11/22, 14:48:10 »
Klein dingetje: Groklaw is/was van een vrouw (of tenminste een of meerdere personen die als alias een vrouwennaam gebruiken), Pamela Jones (PJ) geen "hij" dus zoals consequent gebruikt in de reacties op dit stukje ;)
« Laatst bewerkt op: 2013/11/22, 14:53:17 door erik1984 »

Re: Big Brother komt akelig dichtbij...
« Reactie #18 Gepost op: 2013/11/22, 15:06:52 »
Klein dingetje: Groklaw is/was van een vrouw (of tenminste een of meerdere personen die als alias een vrouwennaam gebruiken), Pamela Jones (PJ) geen "hij" dus zoals consequent gebruikt in de reacties op dit stukje ;)

Maar Mark Webbink nam het schrijven van artikelen over op 16 mei 2011 en dat is een man dus hoe weten we met wie we hier te maken hebben? (meteen een mooie pun op privacy trouwens :P)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Big Brother komt akelig dichtbij...
« Reactie #19 Gepost op: 2013/11/22, 15:25:14 »
Klein dingetje: Groklaw is/was van een vrouw (of tenminste een of meerdere personen die als alias een vrouwennaam gebruiken), Pamela Jones (PJ) geen "hij" dus zoals consequent gebruikt in de reacties op dit stukje ;)

Maar Mark Webbink nam het schrijven van artikelen over op 16 mei 2011 en dat is een man dus hoe weten we met wie we hier te maken hebben? (meteen een mooie pun op privacy trouwens :P)
Die Pamela Jones (haar initialen staan bovenaan in het artikel) heeft het stuk zoals Vistaus al opmerkt niet zelf geschreven maar overgenomen uit een mail. Degene die die mail geschreven heeft, wordt als volgt omschreven:

Citaat
The owner of Lavabit tells us that he's stopped using email and if we knew what he knew, we'd stop too.

Dat zou dus gaan om Ladar Levison, maar die naam staat dan weer niet in het artikel genoemd. Om de verwarring nog groter te maken voegt Bruce Schneier (veiligheidsexpert) er een epiloog aan toe.

Re: Big Brother komt akelig dichtbij...
« Reactie #20 Gepost op: 2013/11/22, 15:54:59 »
Volgens mij heeft 'ze' (laten we het maar in het midden laten) het stuk wel zelf geschreven hoor. Alleen in de eerste regel wordt de oprichter van Lavabit aangehaald, de rest van de tekst lijkt (met uitzondering van de geciteerde blokken) haar eigen opinie. Waar zien jullie trouwens de naam Mark Webbink staan? Ik zie alleen de naam Mark in een blokje aan de zijkant genoemd staan.
« Laatst bewerkt op: 2013/11/22, 16:01:58 door erik1984 »

Re: Big Brother komt akelig dichtbij...
« Reactie #21 Gepost op: 2013/11/22, 18:02:36 »
We hebben zo'n 7 miljard bewoners op deze aarde geloof ik, NSA moet wel heel veel personeel hebben iedereen te controleren en dat ze mij als onschuldig burger weten te vinden lijkt me moeilijk.

MAW ik kan me er niet zo druk om maken heb ook niets te verbergen.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Big Brother komt akelig dichtbij...
« Reactie #22 Gepost op: 2013/11/22, 18:48:17 »
Volgens mij heeft 'ze' (laten we het maar in het midden laten) het stuk wel zelf geschreven hoor.
Nu ik het zo teruglees, zou je best wel eens gelijk kunnen hebben. Verwarring alom iig.

Re: Big Brother komt akelig dichtbij...
« Reactie #23 Gepost op: 2013/11/22, 20:18:34 »
Waar zien jullie trouwens de naam Mark Webbink staan? Ik zie alleen de naam Mark in een blokje aan de zijkant genoemd staan.

Dat staat niet bij het artikel zelf, maar het is wel een feit dat Mark sinds 2011 de artikelen schrijft: http://www.groklaw.net/article.php?story=20110515173831922
"So I asked Mark Webbink if he would take on this role, and I'm thrilled to tell you that he has accepted. He is the new editor of Groklaw as of today."

We hebben zo'n 7 miljard bewoners op deze aarde geloof ik, NSA moet wel heel veel personeel hebben iedereen te controleren en dat ze mij als onschuldig burger weten te vinden lijkt me moeilijk.

MAW ik kan me er niet zo druk om maken heb ook niets te verbergen.

Veel is geautomatiseerd door de NSA.

Volgens mij heeft 'ze' (laten we het maar in het midden laten) het stuk wel zelf geschreven hoor.
Nu ik het zo teruglees, zou je best wel eens gelijk kunnen hebben. Verwarring alom iig.

Zo zie je maar weer dat privé blijven ook zijn schaduwkanten heeft: verwarring zaaien onder de lezers =D

Re: Big Brother komt akelig dichtbij...
« Reactie #24 Gepost op: 2013/11/22, 21:30:03 »
MAW ik kan me er niet zo druk om maken heb ook niets te verbergen.
Nog eens. Of jij iets te verbergen hebt of niet, is in deze discussie irrelevant.

Waar het om gaat is een basisprincipe. Wie in een democratie leeft (en belasting betaalt, en om de paar jaar op zijn of haar volksvertegenwoordiger stemt, en nog wat van die democratie-specifieke dingen) heeft recht op een zekere basisvrijheid, die bij wet is vastgelegd, afgesproken, door ons allen. Dat maakt integraal deel uit van het idee van een democratie.

Die vrijheid betreft bijvoorbeeld het briefgeheim: dat anderen jouw brieven of aan jou gerichte brieven niet openmaken en lezen. De vrijheid om bij verkiezingen te stemmen op wie je wilt, zonder dat gewapende milities over je rug meekijken of je wel op de goede, resp. enig acceptabele kandidaat stemt en zo niet dan boem. In het kort: dat je dingen kunt doen of vinden of denken of zeggen, zonder dat er meteen instanties op de stoep staan omdat zij heimelijk jouw communicatie hebben afgeluisterd en het maar gevaarlijk vinden wat jij doet of vindt of denkt of zegt. De democratische grap - of spagaat - is dat je ook foute of verkeerde of ondemocratische dingen moet kunnen denken of zeggen! Het gaat hier in de kern om het recht op vrije meningsuiting en die kan alleen bestaan als mensen in alle vrijheid kunnen denken en daarover met elkaar van gedachten kunnen wisselen zonder dat anderen ongevraagd meeluisteren.

Maar dit laatste lijkt dus steeds meer gemeengoed te worden. Dat is waar we over na moeten denken, hoe we daarmee om moeten gaan en hoe te reageren.