Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LibreOffice Calc veld geen focus kader  (gelezen 831 keer)

LibreOffice Calc veld geen focus kader
« Gepost op: 2018/01/08, 20:48:25 »
In juli 2017 reeds gesignaleerd voor LibreOffice 5.1 en Ubuntu 16.04:
in LO Calc hebben Rij en Kolom koppen wél kleur maar het veld met de Focus geen kader. Dat is lastig!
Dat is toen opgelost door LO5.1 er opnieuw op te zetten en met Updatebeheer de nieuwste software te installeren.

Nu met Ubuntu Mate 16 precies hetzelfde probleem. Maar herinstalleren software helpt nu niet...
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline ajjp

  • Lid
Re: LibreOffice Calc veld geen focus kader
« Reactie #1 Gepost op: 2018/01/08, 22:17:26 »
Als dit een probleem van LibreOffice Calc 5.1 is, dan kun je middels een PPA versie 5.3 installeren. Die draait hier prima onder Xubuntu 16.04.

Re: LibreOffice Calc veld geen focus kader
« Reactie #2 Gepost op: 2018/01/08, 22:34:15 »
Als dit een probleem van LibreOffice Calc 5.1 is, dan kun je middels een PPA versie 5.3 installeren. Die draait hier prima onder Xubuntu 16.04.
Sorry, ik ben net gedwongen om van Ubuntu 16.04 naar Ubuntu MATE 16.04 over te stappen voor een ander probleem. En ik ga geen versie hoger installeren dan die officieel vrijgegeven is.  Dat heb ik afgeleerd. Verder heb ik Xubuntu ook afgeleerd...
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline ajjp

  • Lid
Re: LibreOffice Calc veld geen focus kader
« Reactie #3 Gepost op: 2018/01/09, 09:03:30 »
Citaat
En ik ga geen versie hoger installeren dan die officieel vrijgegeven is.

LO 5.3 is wel degelijk officieel vrijgegeven als stabiele versie (5.3.7). Er is inmiddels al een 5.4, maar die wordt niet als 100% stabiel aangemerkt.
Op de website van LO kun je 5.1 zelfs niet meer downloaden. Eigenlijk zou je moeten zeggen dat in de repositories van 16.04 verouderde versies van LO zitten. Overigens betekent verouderd hier niet dat er iets mis mee zou zijn (hoewel dat bij jou kennelijk wel zo is).
En dat ik Xubuntu noem, is in het geheel niet als advies bedoeld om die te gaan gebruiken. Alleen ter adstructie: als LO 5.3 probleemloos onder Xubuntu 16.04 draait, dan zal het onder Ubuntu 16.04 niet anders zijn.

Offline vanadium

  • Lid
Re: LibreOffice Calc veld geen focus kader
« Reactie #4 Gepost op: 2018/01/09, 09:21:39 »
Voor mij werkt het ook (evenwel 5.4.2.2  op Ubuntu 17.10. maar hier wordt een gelijkaardig probleem gerapporteerd. Het zou te maken hebben met de driver van de grafische kaart. De betreffende bug bij libreoffice is hier, maar werd ondertussen gesloten als WORKKFORME, wat zoveel betekent als "het probleem is ondertussen vanzelf weg net zoals het vanzelf was gekomen". Ze vermelden dat het gebeurt bij het afzetten van OpenGL. Kijk eens of OpenGL voor jou afstaat: Options - Libreoffice - View, Graphics Output: "Use hardware acceleration". Zet dat eens aan (of af als het aanstaat), en herstart dan LO. Kijk ook eens welke grafische kaart je hebt, via de output van "lspci -v" (met "lspci -v | less" kan je door de output bladeren, op q drukken om dit te verlaten). Wellicht heb je een Intel grafische kaart.

- Als je een Intel grafische kaart hebt, controleer dan of xserver-xorg-video-intel geïnstalleerd is. Sommigen rapporteren dat het wel werkt na installeren van dat stuurprogramma. Normaal zou dat automatisch moeten geïnstalleerd zijn, maar je weet nooit.

- Gebruik je het standaard thema van Ubuntu of een eigen thema? Indien het laatste, stel eens terug het standaard thema in.

- Nog een mogelijkheid: controleer eens of libreoffice-gtk3 in gebruik is (geïnstalleerd is). Hier werkt het wel na installatie van gtk3 integratie (Mate is ondertussen op gtk3 overgegaan, maar ik weet niet of Mate in Ubuntu 16.04 dat al deed. Indien niet, dan is het goed mogelijk dat jou LO standaard gtk2 gebruikt).
« Laatst bewerkt op: 2018/01/09, 09:33:36 door vanadium »

Re: LibreOffice Calc veld geen focus kader
« Reactie #5 Gepost op: 2018/01/11, 20:24:33 »
Dit probleem is opgelost.  Waardoor weet ik niet.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: LibreOffice Calc veld geen focus kader
« Reactie #6 Gepost op: 2018/01/11, 23:12:00 »
Dit probleem is opgelost.  Waardoor weet ik niet.
Automagie heet dat in Linux-kringen, van automagisch. Bestaat echt.

Eerder zei je:
Citaat
"Verder heb ik Xubuntu ook afgeleerd...
Gauw weer aanleren!


Offline vanadium

  • Lid
Re: LibreOffice Calc veld geen focus kader
« Reactie #7 Gepost op: 2018/01/12, 10:49:52 »
Resolved: WORKKFORME