Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Na massale updates kom ik niet meer in Ubuntu!  (gelezen 1760 keer)

Na massale updates kom ik niet meer in Ubuntu!
« Gepost op: 2016/12/03, 11:32:23 »
Het was een hele lijst omdat ik merkte dat er al een tijd geen updates meer gedaan werden.Normaal zie je dat aan het icoontje in de balk.Werd ook een medeling gedaan dat er misschien gedeeltelijk op gewaardeert moest worden?Ik denk he?Opwaarderen?Ik wil alleen updaten van 14.04.Wist zeker dat ik niet de knop opwaarderen had aan geklikt!Dus op doorgaan geklikt.Na een tijdje moest er opnieuw opgestart worden,heb ik niet gedaan,was al laat en ging naar bed en heb hem uit gezet.En nu dus een groot probleem,hij start alleen op als gast sessie.en vraagt om een wachtwoord.Tik ik die in gaat het even op donker en dan gewoon weer opnieuw die vraag in een gast sessie.En links onder staat in eens Ubuntu 14.04,dus geen opwaardering.Ik dus in Grub gekeken naar een vroegere versie en die kreeg ik niet te zien!!
Dan op afgebroken pakketen repareren geklikt,maar ook dat gaf niks,ondanks verwijderen van pakketten en opnieuw laden van nieuwe pakketten.
Dus zit ik nu in de probeerversie van Ubuntu dit te typen.Wie weet hoe ik de 14.04 Ubuntu weer werkend weet te krijgen?
« Laatst bewerkt op: 2016/12/03, 11:43:55 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Na massale updates kom ik niet meer in Ubuntu!
« Reactie #1 Gepost op: 2016/12/03, 23:43:20 »
Niemand een wijs woord hier over?Ik heb mijn computer nodig voor mijn bedrijfje,zonder dat kan ik geen opdrachten aan nemen..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Na massale updates kom ik niet meer in Ubuntu!
« Reactie #2 Gepost op: 2016/12/04, 00:10:11 »
Zoek eens op,
.Xauthority

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Na massale updates kom ik niet meer in Ubuntu!
« Reactie #3 Gepost op: 2016/12/04, 09:45:37 »
Hoi Lowlands,

Ik heb zoiets nooit meegemaakt en dus ook nooit de gelegenheid gehad het op te lossen.

Het onderstaande weet jij zelf ook wel, denk ik.

Als je het ding echt weer aan de gang moet krijgen, gooi er dan een Live CD of USB stick in en zet al je bestanden plus de thuis map veilig op een extern medium. Dat eenmaal veilig (en gecheckt) gesteld start je een compleet nieuwe schone installatie.

Dat kost 20 minuten op een trage bak vanaf een USB stick. Dan doe je alle tips van Pjotr, zet je thuismap selectief terug (dus per programma en alleen indien nodig) en je zet je bestanden terug. Dat kost je een uur, de bestanden daargelaten. Als die erg groot zijn kan dat behoorlijk tijdrovend zijn. Maar dat zal je misschien wel later kunnen laten draaien.

In anderhalf uur kun je dan draaien. Het alternatief is zoeken naar een snelle oplossing. Dat kan snel net zoveel tijd kosten.

groet,

Just

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Na massale updates kom ik niet meer in Ubuntu!
« Reactie #4 Gepost op: 2016/12/04, 16:31:12 »
Ja Just,Dat is inderdaad een ding wat ik kan doen.Maar mooier zou natuurlijk als iemand even een BEVEL geeft aan Ubuntu om weer te gaan werken..En Ubuntu zegt;Jawohl her!!
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Na massale updates kom ik niet meer in Ubuntu!
« Reactie #5 Gepost op: 2016/12/04, 16:32:26 »
Zoek eens op,
.Xauthority
Ja,en dan?Hoe doe je dat eigenlijk in de probeervariant?Want in de terminal van de probeerversie krijg ik alleen command not found
« Laatst bewerkt op: 2016/12/04, 16:35:06 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Na massale updates kom ik niet meer in Ubuntu!
« Reactie #6 Gepost op: 2016/12/04, 16:48:30 »
He Just,zelfs dat kan ik niet doen,heb geen permissie omdat te kopieren..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Na massale updates kom ik niet meer in Ubuntu!
« Reactie #7 Gepost op: 2016/12/04, 17:09:51 »
Dan maak je jezelf gewoon root in de probeerversie. Als root mag je alles.

Zeg, ik krijg een ingeving. Zet er eens een nieuw wachtwoord in? Kijk hier  bijvoorbeeld voor aanwijzingen ...

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Na massale updates kom ik niet meer in Ubuntu!
« Reactie #8 Gepost op: 2016/12/05, 00:04:16 »
Poeh,dat is nog al veel tekst!Dus ik dacht ik print het uit,zo dat als ik dat ga doen die tekst bij me heb..Maar hij wil het alleen maar als een bestand printen,niet naar mijn printer..Tja,dat onthoud ik allemaal niet..
Altijd gedacht dat in de probeerversie je alles kon doen,valt tegen.
En hoe maak je jezelf root in de probeerversie?Gewoon sudo er voor zetten?????
« Laatst bewerkt op: 2016/12/05, 00:08:50 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Na massale updates kom ik niet meer in Ubuntu!
« Reactie #9 Gepost op: 2016/12/05, 10:01:27 »
Hoi Lowlands,

Hierbij het verhaal in kale tekst in de bijlage. Je kan dat voor elkaar krijgen via het menu > Opslaan als. Maar dat ziet er absoluut niet uit. Dus drukte ik op Ctrl+A en plakte de pagina in LibreOffice Writer. Vervolgens sla je dat dan op als kale tekst. Dan blijft de opmaak aardig in stand.

Sudo en sudo su werkt bij mijn weten in de probeerversie. Gewoon proberen maar. En anders duik ik wel mee in de probeerversie om je te assisteren.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Na massale updates kom ik niet meer in Ubuntu!
« Reactie #10 Gepost op: 2016/12/05, 14:00:04 »
Bedankt,maar Ctrl+A werkt natuurlijk alleen in Ubuntu,wat bij mij nou juist niet meer werkt.Ik zit nu in Windows XP te communiceren.
Aha,kon het wel in Windows afdrukken,dus nu kan ik het gaan proberen..
« Laatst bewerkt op: 2016/12/05, 14:05:20 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Na massale updates kom ik niet meer in Ubuntu!
« Reactie #11 Gepost op: 2016/12/05, 14:47:59 »
Geprobeerd om het wachtwoord te wijzigen,maar helaas pakt hij het niet aan!Ook echt een volkomen ander wachtwoord wordt niet gepakt.Maar hij heeft het dan ook over een vers geïnstalleerde Ubuntu,en dat is het natuurlijk niet.Ik denk dat deze tip alleen maar gold voor vorige versies.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Na massale updates kom ik niet meer in Ubuntu!
« Reactie #12 Gepost op: 2016/12/05, 19:11:57 »
Jij probeert het via de probeerversie, he? Met Grub lukte het niet?

Via de probeerversie moet je het zo doen:

http://www.howtogeek.com/howto/linux/reset-your-ubuntu-password-easily-from-the-live-cd/

Tekst versie in de bijlage

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Na massale updates kom ik niet meer in Ubuntu!
« Reactie #13 Gepost op: 2016/12/07, 00:02:23 »
 Ook niks!

Ongelofelijk in Windows,een png afbeelding,dus de screenshot in de probeerversie gemaakt is door Gimp niet te vinden!!
In de verkenner zie je wel wat,maar als ik die open wordt het geweigerd om veiligheids redenen..Vreemde dingen..
« Laatst bewerkt op: 2016/12/07, 00:10:23 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Na massale updates kom ik niet meer in Ubuntu!
« Reactie #14 Gepost op: 2016/12/07, 04:33:55 »
.Xauthority
Handleiding zoeken hoe ze dit resetten, is wat hier bedoelt wordt, en niet in de terminal starten.
Deze file geeft soms problemen, ik weet alleen even niet meer wat je er mee moet doen.

Je kunt  proberen op te starten via Grub naar je oude kernel!

Wachtwoord wijzigen, zoek diverse handleidingen via google, want dat moet werken., of dit je probleem oplost weet ik niet.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Na massale updates kom ik niet meer in Ubuntu!
« Reactie #15 Gepost op: 2016/12/07, 07:56:07 »
Hoi Lowlands,

Er is wat fout gegaan met jouw screenshot uit de bijlage. Het bestand is leeg (0 Bytes)

Zeg Lowlands, je zit daar in Almere met drie steunpunten om je heen. Zou je in dit vreemde geval niet eens denken aan een bezoekje aan één van die mensen. Naast dat dat wel eens heel gezellig kan zijn heb je altijd het oude spreekwoord: twee weten meer dan één.

En dan heb je in Almere ook nog ons oud-forumlid Femke. Die is al helemaal een zeer ervaren rot in het vak en ze is nog steeds actief.

Bij mij kan je beter niet aankloppen <grinnik>. Je krijgt koffie, thee of water en ik start meteen een frisse installatie terwijl jij nog aan het roeren bent.

groet,

Just

« Laatst bewerkt op: 2016/12/07, 08:05:45 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Na massale updates kom ik niet meer in Ubuntu!
« Reactie #16 Gepost op: 2016/12/09, 12:56:57 »
Aardig idee hoor Just,maar je hebt nooit die PC van mij in je handen gehad.Dat ding is echt zwaar!Dus daar ga je niet gauw mee sjouwen..
Maar ik ga ook toch maar een verse installatie doen,en dan hoop ik dat de backup van een tijdje geleden de pijn een beetje mindert.Maar dan krijg je natuurlijk weer een hele hoop updates,en zal dat dan goed gaan???  :|
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Na massale updates kom ik niet meer in Ubuntu!
« Reactie #17 Gepost op: 2016/12/09, 15:54:44 »
Hoi Lowlands,

Ja, die wat oudere bakken zijn soms puur dieplood.

Qua installatie pakt je dan de laatse puntversie iso en als ik het moest doen werd het ook gelijk de 16.04. Dan heb je maar weinig updates.

Enne, een enkele keer tref je een lastpak qua hardware, maar voor de rest heb ik nog nooit problemen gehad bij een verse installatie. Niet te depri zijn, die moderne installaties zijn donders goed.

groet,


Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Hsapiens

  • Lid
Re: Na massale updates kom ik niet meer in Ubuntu!
« Reactie #18 Gepost op: 2016/12/09, 16:17:21 »
Ik heb een overeenkomstig probleem. Na het downloaden van een groot aantal bestanden bleef de PC hangen en kon alleen uitgezet worden door de startknop ingedrukt te houden. Bij het herstarten wordt mijn wachtwoord gevraagd (ik start normaal zonder wachtwoord) maar als ik dit intik wordt het genegeerd (geen foutmelding of zo), en vraagt ie opnieuw en opnieuw naar mijn wachtwoord. Idem als ik via de herstelmodus probeer in te loggen, of als ik het als gast probeer. Kortom narigheid.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Na massale updates kom ik niet meer in Ubuntu!
« Reactie #19 Gepost op: 2016/12/09, 17:47:27 »
Zoek met google op,
ubuntu 14.04+login loop
pas bovenstaande aan je ubuntu versie,
dan zie veel mogelijkheden om dit op te lossen.

Re: Na massale updates kom ik niet meer in Ubuntu!
« Reactie #20 Gepost op: 2016/12/09, 23:02:59 »
Ik heb Ubuntu 14.04 op nieuw geinstalleerd.Nou alles leek goed,tot dat hij in de slaapstand kwam(dit alles na op halen van updates).Ik druk op een knop om hem uit de slaapstand te halen,en ja hoor daar was de vraag weer naar mijn password.Ik tik hem in en hij wordt niet geaccepteerd.Ik moest hem weer opnieuw opstarten om weer te kunnen verder gaan.Ik neig nu toch naar een fout in de updates!!!!Ik zorg in ieder geval dat hij niet meer in slaapstand gaat,,,

Edit,hij staat al in de stand van niet in slaapstand en toch gaat hij in slaapstand...Het is de pauzestand die het veroorzaakt..Dus die op nooit gezet.
« Laatst bewerkt op: 2016/12/09, 23:06:27 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Na massale updates kom ik niet meer in Ubuntu!
« Reactie #21 Gepost op: 2016/12/10, 09:30:58 »
Hoi Lowlands,

Ik heb ook vaak ruzie met de slaapstand/pauzestand en zet hem dan op nooit. Sommige PC's hebben daar duidelijk problemen mee. Klep dicht bij laptops is er nog zo eentje.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Suns

  • Lid
Re: Na massale updates kom ik niet meer in Ubuntu!
« Reactie #22 Gepost op: 2016/12/10, 17:46:08 »
Ik heb Ubuntu 14.04 op nieuw geinstalleerd.Nou alles leek goed,tot dat hij in de slaapstand kwam(dit alles na op halen van updates).Ik druk op een knop om hem uit de slaapstand te halen,en ja hoor daar was de vraag weer naar mijn password.Ik tik hem in en hij wordt niet geaccepteerd.Ik moest hem weer opnieuw opstarten om weer te kunnen verder gaan.Ik neig nu toch naar een fout in de updates!!!!Ik zorg in ieder geval dat hij niet meer in slaapstand gaat,,,

Edit,hij staat al in de stand van niet in slaapstand en toch gaat hij in slaapstand...Het is de pauzestand die het veroorzaakt..Dus die op nooit gezet.

Misschien dat deze site kan helpen heeft mij al vaak geholpen.
https://sites.google.com/site/computertip/wachtwoordvergeten
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

Offline Hsapiens

  • Lid
Re: Na massale updates kom ik niet meer in Ubuntu!
« Reactie #23 Gepost op: 2016/12/18, 20:55:46 »
Als de pauzestand verantwoordelijk zou zijn voor het probleem zou je mogen verwachten dat het zou zijn opgelost wanneer na een herinstallatie met live cd 14.04.5 direct de pauzestand op NOOIT wordt gezet. Zo niet bij mij. Ik heb nu drie maal de herinstallatie uitgevoerd. In het gunstigste geval gaat het 24 uur goed maar dan verschijnt weer het scherm waarin het wachtwoord wordt gevraagd. Kortom, ik denk dat de oplossing, als die er al is, ergens anders gezocht moet worden. Maar niet in de suggesties die tot nu toe zijn aangedragen.
Wie denkt verder mee ?

Offline HWE64

  • Lid
Re: Na massale updates kom ik niet meer in Ubuntu!
« Reactie #24 Gepost op: 2016/12/18, 22:52:40 »
Als de pauzestand verantwoordelijk zou zijn voor het probleem zou je mogen verwachten dat het zou zijn opgelost wanneer na een herinstallatie met live cd 14.04.5 direct de pauzestand op NOOIT wordt gezet. Zo niet bij mij. Ik heb nu drie maal de herinstallatie uitgevoerd. In het gunstigste geval gaat het 24 uur goed maar dan verschijnt weer het scherm waarin het wachtwoord wordt gevraagd. Kortom, ik denk dat de oplossing, als die er al is, ergens anders gezocht moet worden. Maar niet in de suggesties die tot nu toe zijn aangedragen.
Wie denkt verder mee ?
@Hsapiens, ik heb Xubuntu 16.04 LTS en tot op heden geen moeilijkheden gehad. Dit zijn mijn instellingen in energiebeheer.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)