Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 18.04  (gelezen 3235 keer)

Offline peer

  • Lid
Re: Ubuntu 18.04
« Reactie #25 Gepost op: 2018/04/28, 15:58:00 »
ik heb vandaag xubuntu 18.04 geïnstalleerd op een aparte lege harddisk.
In eerste instantie ging dit goed. Zga er goed uit en alles werkte.
De tweede keer dat ik xubuntu opstartte kon hij geen verbinding leggen met de wifi. Hij zag hem gewoon niet. Nog een keer opstarten en toen werd de wifi wel gezien.

Toen ik een textbestand wilde openen in de filemanager met vim (rechtermuisknop) gebeurde er niets. Vim bleek niet geïnstalleerd. Schoonheidsfoutje.

Eerste echte probleem had ik met mijn muis: logitech marble muis. Hiervoor heb ik een apart configuratiebestand. Dit heb ik op de normale plaats gezet. Even opnieuw opstarten en helaas. Xubuntu snapt het bestand niet.  De knoppen reageren wel op de aangepaste configuratie maar niet zoals verwacht. Scrollen werkt bv. niet.

Tweede echte probleem: na nog een keer opstarten kreeg ik alleen nog maar een prompt. Geen grafische omgeving meer. StartX gaf geen soelaas. Nog eens opnieuw opstarten gaf hetzelfde resultaat.

Het lijkt erop alsof xubuntu 18.04 mijn pc niet ziet zitten.

Ik heb xubuntu maar weer weggedaan en linux lite geïnstalleerd. Installeren ging net zo snel en dit os werkt gewoon zoals verwacht, zonder problemen. Wellicht omdat het op een oudere ubuntu (16.04)  gebaseerd is.

 

Offline X-Pro2

  • Lid
Re: Ubuntu 18.04
« Reactie #26 Gepost op: 2018/04/28, 16:31:19 »
Updates binnen gehaald ?

Offline peer

  • Lid
Re: Ubuntu 18.04
« Reactie #27 Gepost op: 2018/04/28, 16:33:40 »
ja updates gechecked.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu 18.04
« Reactie #28 Gepost op: 2018/04/28, 16:49:26 »
Mogelijk heb je “vreemde” hardware, of is er iets veranderd in de manier waarop iets geconfigureerd zou moeten worden.
Bij mij werkt het allemaal zonder problemen.
Hopelijk geeft je het niet helemaal op, want ik ben nieuwsgierig naar de oorzaak.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline peer

  • Lid
Re: Ubuntu 18.04
« Reactie #29 Gepost op: 2018/04/29, 07:50:53 »
In eerste instanttie (zo'n 6 jaar gelden)  draaide op deze pc ubuntu. Toen mint cinnamon uitkwam ben ik daarna overgestapt. De eerste maanden was cinnamon niet echt stabiel (kinderziekten) dus ben ik overgestapt op mint kde. dat beviel prima. Toen de geruchten kwamen dat mint kde zou stoppen, ook al weer meer dan een jaar geleden, ben ik overgestapt op linux neon. Ook deze distributie draait zonder problemen.

In mijn pc zit een verwisselbare schijf en daarop heb ik een paar keer geëxperimenteerd met een ander os, veelal distros  met kde plasma zoals manjaro, opensuse en chakra. Gaat allemaal goed. Toen ubuntu budgie 18.04 geprobeerd en eigenlijk direct weer verwijderd. Werkte wel maar ik voeld mij daar niet happy bij. Toen xubuntu geprobeerd. Zoals gezegd, in eerste instantie draaide xubuntu goed maar ik liep al snel tegen de hierboven beschreven  problemen aan. Er is dus iets in xubuntu dat niet goed samenwerkt met mijn pc. Wat weet ik niet, ga ik ook niet uitzoeken en xubuntu heb ik weer verwijderd.

Daarna zoals gezegd linux lite geïnstalleerd. Dat is een mooie distributie voor mijn pc. Bevalt echt goed. Ik ga de verwisselbare schijf met linux lite  nu als reserve os gebruiken voor als er iets mis gaat met linux neon (niet echt waarschijnlijk).

Offline X-Pro2

  • Lid
Re: Ubuntu 18.04
« Reactie #30 Gepost op: 2018/04/29, 08:10:29 »
18.04 is net uit en ondanks dat deze versie over het algemeen goed ontvangen wordt kunnen er nog kinderziektes in zitten. Probeer het na de puntuitgave nog eens. (18.04.1)

Offline Suns

  • Lid
Re: Ubuntu 18.04
« Reactie #31 Gepost op: 2018/04/29, 09:22:55 »
Hier werk alles goed en 18.04 start super snel op , ik kan op het eerste gezicht geen min punten opnoemen en ben alleen maar positief verrast ,   bij sommige handelingen moet je je even aanpassen maar dat is een kwestie van wennen.
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

Offline Tetje

  • Lid
    • opnieuwgestart (Christelijke Blog)
Re: Ubuntu 18.04
« Reactie #32 Gepost op: 2018/04/30, 06:59:11 »
Ik heb zelf of 3 verschillende netbooks de volgende 18.04 versies geïnstalleerd:
Op de  PacketBell 64bit 2GRam versie Ubuntu18.04. Minimaal
Op de Packet Bell 32it 1Gram versie Xubuntu 18.04 Volledig
En op mijn HP Compaq 32bit 1Gram versie Ubuntu Mate 18.04 Minimaal

Eerste indruk is goed. Zeer goede hardware herkenning, mijn Epson XP322 printer word bijvoorbeeld out of the box gezien. Bij 16.04 was dat nog een heel gedoe.

Alleen LibreOffice writer lied zich niet makkelijk installeren.
Ik kies altijd het volledige LibreOffice pakket, maar Writer lied zich niet gelijk zien. Na herinstallatie van Writer weer wel.

Ik weet dat voor deze netbooks lubuntu een betere opties zijn. Maar ik ben gewoon nieuwsgierig naar deze distro's.  Vooral om te kijken welke wordt straks bij de .1 versie op mijn hoofd laptop(HP 8510 4Gram) geïnstalleerd.
DELL Insparion 530 4GRAM 500GB + 1Tb HDD Dualboot Ubuntu 18.04 & Win7
HP 8510 : Linux Mint 18.2 xfce 64b  4GRam  128G SSD (Prive Laptop)
Packet Bell Dot_SE-750NL Dualboot Ubuntu 18.04 & Win10 2GRam test-netbook

Offline midas

  • Lid
Re: Ubuntu 18.04
« Reactie #33 Gepost op: 2018/04/30, 18:11:31 »
Ook het sprongetje gewaagd naar Bionische Bever in Ubuntu Mate gedaante. Alles doet het goed. Het vraagt iets meer geheugen maar alles start heel snel op en de desktop reageert goed. Geen gekke dingen tegen gekomen  :)
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline Suns

  • Lid
Re: Ubuntu 18.04
« Reactie #34 Gepost op: 2018/05/05, 09:05:37 »
Ik heb gisteren de HDMI kabel aangesloten van mij computer naar de LedTV  ik selecteerde de HDNI uitgang op mij LedTV en meteen klaar voor gebruik  alleen even het geluid en resolutie selecteren bij instellingen en klaar.
Ik had bij Ubuntu16.04 dat ik de HDMI kabel steeds moest verwijderen omdat hij niet opstarten daar heb ik nu geen last meer van  , dus weer een pluim aan de ontwikkelaars die aan 18.04 hebben gewerkt :-)
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039