Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Unetbootin: ook ideaal om BIOS van moederbord te flitsen naar nieuwste versie  (gelezen 1306 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
We kunnen al enige tijd genieten van de geweldige unetbootin. Fantastisch om een LiveUSB te maken met je favoriete distro. Er zit in Ubuntu 8.10 ook een variant van in, maar die is uitgekleed. De echte haal je hier:
http://unetbootin.sourceforge.net/

Minder bekend is, dat je unetbootin ook heel goed kunt gebruiken voor je moederbord, voor het flitsen van je BIOS naar een nieuwere versie. Let op: BIOS flitsen is gevaarlijk: als het mis gaat, is er grote kans dat je je moederbord kunt weggooien!

Als volgt:

Prik een lege USB geheugenstaaf in je computer. FAT32 geformatteerd.

Toepassingen - Systeemgereedschappen - Unetbootin

Distribution - Select Distribution

Kies hier voor Freedos

Klik op OK

Na installatie: haal van de webstek van de moederbord-bakker de nieuwste versie van het BIOS en het DOS-programmaatje om het BIOS te flitsen. Zet die erbij op de USB geheugenstaaf.

Start je computer op vanaf de USB geheugenstaaf (zorg ervoor dat de instellingen van het huidige BIOS dit toestaan).

Nu start unetbootin en daarna automatisch Freedos. Kies optie 5 (opstarten als LiveCD only).

tik in: c:

druk op Enter

Nu kun je met een DOS-commando je BIOS flitsen. Voor Asus is dat:
afudos /i<biosbestandsnaam>
voorbeeld, als de nieuwe-bios-bestandsnaam m2n1004.rom is: afudos /im2n1004.rom

Ik heb zojuist twee Asus-moederborden op die manier geflitst. Moeiteloos!
« Laatst bewerkt op: 2008/12/07, 14:12:35 door Pjotr »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Ik heb hier Freedos op een aparte partitie op mijn harde schijf staan. Al meerdere keren een Bios geflasht en wat oude DOS spelletjes geprobeerd. Al kan je die spelletjes natuurlijk ook prima spelen mbv dosbox.

Offline jw

  • Lid
Ok zal dit ook proberen, overleg ik eerst met de leverencier, als het misgaat weet ie ervan...... ;)

« Laatst bewerkt op: 2008/12/07, 13:32:46 door jw »