Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: waarom Ubuntu  (gelezen 13203 keer)

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: waarom Ubuntu
« Reactie #25 Gepost op: 2011/03/04, 13:31:08 »
Tja Stijnen, ieder software en OS heeft zijn problemen en als je daar niet volwassen of normaal mee om kunt gaan nou jammer dan, zo iemand negeer ik maar gewoon maar ik zal me nooit gekwetst  :rolleyes:voelen door een bak met chips en torren  bits en bytes, er is bij mij altijd ruimte voor dialoog om mijn ongelijk aan te tonen maar ik zie dat hier helaas niet

het is niet anders, op naar een volgend topic  :D

Offline lizardman

  • Lid
Re: waarom Ubuntu
« Reactie #26 Gepost op: 2011/03/04, 13:38:33 »
Hmzz... ben een tijdje niet meer hier geweest, maar ik kan niet zeggen dat het niveau in de tussentijd beter is geworden. Het gaat nog steeds over auto's en enge ziektes zie ik....  Kan wél zeggen dat dat zeker niet de reden is waarom ik, naar alle tevredenheid, Ubuntu draai op al onze systemen.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline Stijnen

  • Lid
Re: waarom Ubuntu
« Reactie #27 Gepost op: 2011/03/04, 13:39:34 »
[laat ik het maar gewoon weghalen]

EDIT
« Laatst bewerkt op: 2011/03/04, 13:47:46 door Stijnen »
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: waarom Ubuntu
« Reactie #28 Gepost op: 2011/03/04, 17:49:11 »
De ervaring en/of beleving van de ene of enkelen, hoeft niet de maat der dingen te zijn voor eenieder.

Ik heb zelf bv. geen centje pijn gehad van de laatste updates (doe ik dagelijks), maar dat betekent nog altijd dat iemand anders daar wèl last van kan hebben. (Zo was er laatst ook iets met een SP van W7, staat me vaag iets van bij).
Nu is dit een hulpforum, dus het ligt in de lijn der verwachtingen dat we hier (met name in het bovenste gedeelte) voornamelijk..... problemen zullen tegenkomen. Oplossingen ook doorgaans, gelukkig.

Niemand hoeft zich verplicht te voelen, om Ubuntu te gebruiken. Er zijn sowieso zo'n 600 Linux-distributies, dus keuze genoeg  ;)

Kunnen we de discussie weer in een relaxtere toonzetting houden? En anders komt men hier in Down Under maar van het carnaval genieten, dat relativeert enorm  :D
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: waarom Ubuntu
« Reactie #29 Gepost op: 2011/03/04, 17:56:35 »
als jullie iets van mij lezen denk er dan aan dat ik geen moment de bedoeling heb om te flamen of mensen voor het hoofd te stoten of op een andere manier te beledigen, ik sta nu eenmaal heel neutraal tegenover Linux bovendien storen de problemen binnen dit OS mij totaal niet maar ik vergeet daarbij nog wel eens dat voor sommige mensen Linux zeer belangrijk is.

wat ik wil zeggen ... laat je humeur niet verpesten door mijn persoontje...ik bedoel er namelijk niets mee.

grtz

Re: waarom Ubuntu
« Reactie #30 Gepost op: 2011/03/05, 09:51:46 »
erbij zetten ?, ik mag toch aan nemen dat je de rest van het forum ook leest ...hoe kun je dan claimen dat Ubuntu stabiel is, alleen al die update van gisteren waarna er allemaal problemen opdoken, als ik dit op mijn werk zou krijgen kon ik opstappen en dan heb ik het nog niet eens over de rest van de ongein die regelmatig over je heen komt als Ubuntu gebruiker.

ik heb echt niets tegen Ubuntu en vind hem leuk maar noem hem niet stabiel..dat is hij gewoon niet


Wil toch zeggen dat dit probleem ergens bij jouw ligt ?
Heb zelf deze ervaring niet, op meerdere computers bij mij en in mijn omgeving.
Ik werk wel altijd met de LTS versie en Upgrade zelfs van LTS naar LTS, wat hier al ten strengste word afgeraden.

Dus waar jouw instabiliteit vandaan komt is mij een raadsel, en zal je denkelijk in je hardware moeten zoeken.

BTW: Die hardware is wat de meeste mensen grote parten speelt, naast een stukje onkunde.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: waarom Ubuntu
« Reactie #31 Gepost op: 2011/03/05, 10:30:25 »
Wil toch zeggen dat dit probleem ergens bij jouw ligt ?
Dus waar jouw instabiliteit vandaan komt is mij een raadsel, en zal je denkelijk in je hardware moeten zoeken.

BTW: Die hardware is wat de meeste mensen grote parten speelt, naast een stukje onkunde.

ik werk sinds 93 ergens omheen met linux dus die onkunde zal wel meevalen verder ben ik al een jaar of 25 ict'er dus ik ken mijn hardware, ik weet dat het probleem met stabiliteit niet aan mijn kant zit maar ik denk dat we het onderwerp beter kunnen laten rusten zeker op dit forum.

Re: waarom Ubuntu
« Reactie #32 Gepost op: 2011/03/05, 10:43:39 »
Om aan te sluiten:

met 10.04LTS heb ik ook een paar issues gehad; een onstabilitieit van het inlogscherm na een update.
Verder heb ik na een kernelupdate gehad dat Gnome niet meer laadde. En ik had een onstabiliteit van een driver voor mijn wireless-stick. Allemaal opgelost, maar het zou eigenlijk niet mogen....

Met 10.10 heb ik na 6 weken die online te hebben laten staan ook een merkwaardig fenomeen gehad;
Rythmbox opende zich spontaan, en Gnome-menu's waren bevrozen.
Ook opgelost, maar ik meen dat dat ook niet zou mogen....
Met de recente installatie van U10.10 had ik ook een raar fenomeen; ik kon niet updaten.
Via updatebeheer/instellingen zag ik dat Ubuntu zich had ingesteld op een Nederlandse server, terwijl eigenlijk MAIN zou moeten geopteerd worden (een installatie mét internetverbinding).

Er zijn wel degelijk onstabiliteiten in Ubuntu, daar kan ik zelf van getuigen.
PEBCAK ? Wel, eigenlijk doe ik niet zo bijster veel qua installaties en instellingen e.d., én ik kan gewoonlijk via dit forum of google (een machtige vriend) of het engelstalige forum wel mijn weg vinden.
Maar er zijn nog dingen die niet zo goed gaan met Ubuntu ondervind ik.

Een vergelijking met een andere distro leert je ook veel bij op dat vlak, maar dat is een persoonlijke mening.

Maar de voorliefde blijft Ubuntu, alleen al door het verbluffende gebruiksgemak ! (En, niet te vergeten, een héél sociale community)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline emiel1976

  • Lid
Re: waarom Ubuntu
« Reactie #33 Gepost op: 2011/03/05, 10:45:15 »
Waarom Ubuntu?
Heel simpel, Windows 7 heeft mij net bijna een laptop gekost.
Ik kreeg een bleu screen. Is niet zo erg als je niet met iets bezig zou zijn dat uren werk heeft gekost.
Ben nu 3 uur werk kwijt en kan dus overnieuw beginnen. Ga het verder in Open office afmaken.

Re: waarom Ubuntu
« Reactie #34 Gepost op: 2011/03/05, 10:47:38 »
@emiel: ook door de installatie van SP1 in W7 ? Via het Windows onLine forum leer ik dat daar veel om te doen is ... !

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Tom

  • Lid
Re: waarom Ubuntu
« Reactie #35 Gepost op: 2011/03/05, 10:53:56 »
Via updatebeheer/instellingen zag ik dat Ubuntu zich had ingesteld op een Nederlandse server, terwijl eigenlijk MAIN zou moeten geopteerd worden (een installatie mét internetverbinding)

Zover ik weet staat hij standaard altijd op de Server van het land wat u bij de install aangegeven heeft.
Ik stel hem na de install ook altijd meteen om op de Main of hoofd Server.
Voor de rest is het een kwestie van de hardware qua probleempjes ,ik persoonlijk heb het geluk tot nu toe er nog nooit (probleempjes) tegen gekomen ben.
En hardware probleempjes etc kan ook bij een nieuwe Windows install.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: waarom Ubuntu
« Reactie #36 Gepost op: 2011/03/05, 10:57:09 »
zou het niet weten. Ik heb de updates zo staan dat ik ok moet geven om te installeren en volgens mij staat nu sp1 er op. Ik heb namelijk rond de tijd dat die uit kwam een melding gehad om te updaten en daarna niet meer.
Was in word en excel bezig en plop daar was het mooie blauwe scherm. De opgeslagen bestanden waren niet meer te openen. Ook niet in Linux helaas. Gelukkig heb ik nog wat oudere data die het wel doen. De excel bestanden zijn gelukkig voor een groot deel compleet. Hoef dus gelukkig niet al mijn berekeningen over te doen.
Het typ werk gaat mij weer een hoop tijd kosten en ik kan weer opnieuw de fouten uit de oude documenten gaan halen.
Had alles in een nieuw document gezet.
Wel maf dat ik niet meer in die documenten kan. Nog eens wat testen of het lukt.

XP na sp 2 geen bleu screen meer gehad.

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: waarom Ubuntu
« Reactie #37 Gepost op: 2011/03/05, 11:05:23 »
Om aan te sluiten:

Er zijn wel degelijk onstabiliteiten in Ubuntu, daar kan ik zelf van getuigen.

en dat is helemaal niet erg, vaak zelfs leuk als je het tenminste niet in een pro omgeving krijgt maar het moet bespreekbaar blijven, neem nu die die 40 lekken op znet in de de 10.4 stable, natuurlijk is het een beetje uitdagen en mensen prikkelen om te reageren wat die site doet maar weglachen is het domste wat je kunt doen, het toont namelijk aan dat je na de installatie van Ubuntu niet achterover kunt leunen wat veel mensen je proberen wijs te maken

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: waarom Ubuntu
« Reactie #38 Gepost op: 2011/03/05, 11:07:40 »
XP na sp 2 geen bleu screen meer gehad.

in Windows 7 vaker dan me lief is , ok ...spreek hier over paar duizend pc's maar toch op heel onaangename momenten zoals toetsen en toch een paar keer per maand per locatie

Re: waarom Ubuntu
« Reactie #39 Gepost op: 2011/03/05, 20:45:10 »
het toont namelijk aan dat je na de installatie van Ubuntu niet achterover kunt leunen wat veel mensen je proberen wijs te maken

Je installeert de updates zoals je normaal ook doet en leunt ondertussen achterover. Desnoods laat je veiligheidsupdates automatisch installeren terwijl je achterover blijft leunen. What's your point?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: waarom Ubuntu
« Reactie #40 Gepost op: 2011/03/05, 21:07:44 »
het toont namelijk aan dat je na de installatie van Ubuntu niet achterover kunt leunen wat veel mensen je proberen wijs te maken

Je installeert de updates zoals je normaal ook doet en leunt ondertussen achterover. Desnoods laat je veiligheidsupdates automatisch installeren terwijl je achterover blijft leunen. What's your point?

Vistaus +1

[knip]

[mod edit: Gaarne niet op de man spelen. Er is een meldknop.]
« Laatst bewerkt op: 2011/03/06, 00:09:25 door asphyxia »

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: waarom Ubuntu
« Reactie #41 Gepost op: 2011/03/05, 22:23:45 »
[knip]


[mod edit: Er is een meldknop. Niet op de man gaan, svp]
« Laatst bewerkt op: 2011/03/06, 00:10:34 door asphyxia »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: waarom Ubuntu
« Reactie #42 Gepost op: 2011/03/05, 22:39:11 »
[knip]

Ik speel niet op de man, maar op het gedrag. [knip]

[mod edit: C'est le ton qui fait a musique. Iets meer ruimte laten voor een ander, mja, kan ook wel iets hebben? Een wat beschuldigende toonzetting verwijderd.]
« Laatst bewerkt op: 2011/03/06, 00:55:18 door asphyxia »

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: waarom Ubuntu
« Reactie #43 Gepost op: 2011/03/05, 23:14:32 »
[knip] is een groot woord maar het verpest gewoon de sfeer daarom verlaat ik dit forum

het gaat jullie goed verder


[Mod edit: nounou, relax eens even, kom eens een dagje hier in Down Under carnaval vieren, dat relativeert enorm, hoor  ;)]
« Laatst bewerkt op: 2011/03/06, 01:07:19 door asphyxia »

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: waarom Ubuntu
« Reactie #44 Gepost op: 2011/03/06, 00:24:00 »
OT: Weten de meesten van de hier reagerende mensen nog waarover het aanvankelijk ging?

Niet of Ubuntu nu wel of niet okay is, maar waarom mensen Ubuntu gebruiken en niet bv. Mandriva of Debian (ik noem er maar even twee).

Als ik voor mezelf mag spreken: ook ik heb een tijdje 'gedistrohopt', en zal dat waarschijnlijk nog af en toe doen. Ubuntu is simpelweg hetgene wat -voor mij- het meest natuurlijk aanvoelt. Dat wil niet zeggen dat anderen slechter zijn. Ik heb bv. een tijdje met OpenSuse gewerkt maar het is nèt mijn ding niet. Toch zal ik het hier hartgrondig verdedigen, want ik vind het een ramgoede, degelijke en complete distro.
Dat is heel persoonlijk, de ene vindt kiwi's heerlijk en de ander heeft liever mandarijnen.

Vwb de toonzetting, er is een meldknop rechtsonder als iets minder ok wordt gevonden. Terugbijten maakt de sfeer er niet beter op.
@Stijnen, dit geldt ook voor jou... ik heb je post inderdaad direct verwijderd, en waarschijnlijk heeft geen hond het gelezen. Al zou er in algemene zin een punt kunnen zijn, zulke formuleringen gaan we hier niet doen.

Voor eenieder: uw posten graag conform de forumrichtlijnen vanaf hier, anders gaat dit draadje simpelweg op slot.
« Laatst bewerkt op: 2011/03/06, 02:11:06 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: waarom Ubuntu
« Reactie #45 Gepost op: 2011/03/08, 08:44:02 »
Je hebt gelijk asphyxia , na een dagje adem halen komt het allemaal nogal zinloos over

Re: waarom Ubuntu
« Reactie #46 Gepost op: 2011/03/08, 10:07:50 »
@Xarvaz,

Ook voor mijn postje gold dat het niet tegen jouw gericht was.
Maar puur Ubuntu versus de enduser in het algemeen.

Voorbeeld:
Alle live-cd's na 8.04 doen het bij mij niet meer op een oude monitor die ik nog heb staan.
Dus alle mensen die nu met Ubuntu beginnen lopen tegen dit probleem aan.
Je moet echt weten wat je moet doen anders gaat de monitor plat omdat hij out of range is, en dus moet je op tijd ingrijpen om het start scherm te krijgen anders kan je nix instellen.

Dit soort hardware gedonder (wat ik trouwens dom vind van Canonical) zorgt ervoor dat veel mensen in de problemen komen en dit niet zomaar kunnen oplossen.

BTW heb hier ook al laptops in me handen gehad waar windows niet meer op wil installeren  =D
Geen idee waarom niet, maar het lukt niet, Ubuntu daarentegen wandelt er makkelijk op.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: waarom Ubuntu
« Reactie #47 Gepost op: 2011/03/08, 10:35:46 »
"Dit soort hardware gedonder (wat ik trouwens dom vind van Canonical) zorgt ervoor dat veel mensen in de problemen komen"

En daar gaan we weer. Dat Linux lichter en op veel oude hardware draait is 1 ding. Maar Ubuntu slaat een andere weg in dan de meeste Linuxen: een modern besturingssysteem. En waar draait een modern besturingssysteem beter op dan op een moderne computer?
Overigens ben ik nog tot 9.04 gekomen op een oude CRT-monitor, dus dat is al verder dan jij en verschilt dus per computer.

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: waarom Ubuntu
« Reactie #48 Gepost op: 2011/03/08, 11:30:06 »
het lijkt wel of jullie met stabiliteit iets anders bedoelen dan ik dus misschien dan handig om dit even toe te lichten, voor mij is stabiliteit voor het grootste deel een verzekering van het gebruik van mijn software , zo draai ik faststone in Ubuntu en tot 10.4 ging dat perfect, komt er een LTS versie uit en ik zit met lege handen ding doet het niet meer, later komt 10.10 uit en het werkt weer maar in 10.10 had ik zoveel problemen dat ik daar niet kon blijven werd dus uiteindelijk weer 10.4 maar nu met een portable faststone onder wine, dat ziet er dus lelijk uit met de wine fonts maar ik kan er mee werken

op dat punt zeg ik dus het is niet stabiel, heeft niets met crashen van het systeem te maken maar het kunnen blijven gebruiken van mijn software, ook na een (tussen) update.

ander voorbeeld is dat in 10.04 java ineens problemen gaf, iets wat ik nodig heb voor het ontwikkelen van android apps tot 10.04 niets aan de hand en dan ineens poef..natuurlijk uiteindelijk een oplossing gevonden door een andere browser in play on linux te draaien en deze veilig dicht te timmeren maar toch ....

duidelijker zo ?



Offline heir4c

  • Lid
Re: waarom Ubuntu
« Reactie #49 Gepost op: 2011/03/08, 11:44:05 »
Xarvaz, daar heb je een punt, het is wel zo dat sommige hardware en software het niet meer doet in een nieuwere versie. Ik denk wel dat dit meer met de kernel te maken heeft.

Maar ook voor Windows gaat dit op. Ken iemand die een nieuwe PC kocht met Vista erop en die heeft moeten downgraden omdat redelijk wat programma's die hij gebruikte niet meer werkten.
Zo heb ik hier ook nog een PC game liggen die wel op XP werkte (maar was oude hardware dus draaide niet vlot) maar op de laptop van mijn vriendin met Vista werkt het niet meer. De game werkt nog op DirectX 8 en nu zitten we al aan 11, dus kunnen we het spelen met dit spel vergeten. Volgens jouw redenering zal ik dit dus onstabiel noemen.  =D ;)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu