Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Externe Toshiba 2"5 inch Harddisk in welk formaat formateren ?  (gelezen 1472 keer)

Beste allemaal,

Als betrekkelijk nieuwe gebruiker van Linux Umbuntu 10.04 LTS moet ik de externe helaas formatteren nadat ik me vergist heb. Nu zie ik een aantal mogelijkheden staan onder Format... 1.  Type: Compatibel met alle systemen (Fat), 2. Compatibel met Linux (ext 2)Compatibel met Linux (ext 4), of Versleuteld, Compatibel met Linux(Fat32) Naam: Nieuwe map.

Kan iemand mij laten weten welk type ik het beste kan gebruiken ?

Alvast bedankt.

Turbo-Eric
Turbo-Eric

Re: Externe Toshiba 2"5 inch Harddisk in welk formaat formateren ?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/30, 19:41:42 »
Hallo en welkom op dit forum,

Wat voor vergissing heb je gemaakt met je externe disk?

Je kan de externe harde schijf het beste formatteren met het programma GParted (mocht het nog niet op je systeem staan, dan is het te verkrijgen via het Ubuntu software centrum). Met behulp van GParted kan je heel veel filesystems kiezen die allemaal voordelen en nadelen hebben.

Belangrijke vraag: Moet je externe disk nog gelezen en geschreven kunnen worden door Windows computers zonder extra software? Is het antwoord ja, dan moet je ntfs gebruiken. Fat ga je het namelijk niet mee redden (bestandsgrootte en grootte van je disk, waardoor fragmentatie enorm kan worden).

Is het antwoord nee, dan zou ik voor ext 4 gaan.

Is het geen bezwaar om in windows een apart programma te gebruiken voor het lezen/ schrijven van de externe disk, dan kan je EXT2 overwegen.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu