Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: passwords  (gelezen 5946 keer)

Bob van Rongen

  • Gast
passwords
« Gepost op: 2006/01/25, 21:52:12 »
Ik heb Ubuntu op een oude computer gezet om er vertrouwd mee te geraken, maar zijn een aantal zaken die absoluut niet willen lukken. Ik ben dus een absolute beginner met Ubuntu. De computer zit in een thuisnetwerk (MSHOME) met 3 andere computers. twee gewone en een laptop. Als ik op dat netwek wil wordt mij om een password gevraagd en een username. Nu heb ik bij de installatie volgens mij maar een username en wachtwoord aangemaakt maar als ik die invul dan blijft steeds opnieuw de vraag komen. Hoe los ik dat op. Als het even kan zou ik zelfs van die passwoorden willen afgeraken, ik heb ze niet nodig, het is toch allemaal maar liefhebberij. Verder als ik van een van die andere computers via het netwerk de UBUNTU computer wil benaderen, dan wordt mij ook om een password en username gevraagd. Ook hier helpt het niet als ik het enige mij bekende paar van username en passwoord invul. Ze zien elkaar wel, zowel van de ubutu kant als de XP kant maar je kan er niet bij vanwege die passwords. Wie helpt mij  Ik heb nog veel meer problemen, maar eerst de communicatie.

passwords
« Reactie #1 Gepost op: 2006/01/25, 22:42:02 »
Het wachtwoord waarom gevraagd wordt bij verbinding maken met het netwerk is het wachtwoord voor de PCs op het netwerk, niet voor de Ubuntu machine.

Gast

  • Gast
passwords
« Reactie #2 Gepost op: 2006/01/25, 23:41:52 »
Ik gebruikte op mijn netwerk geen username en passwords, en inderdaad als ik probeer verbinding te maken van de UBUNTU machine naar mijn XP machine lukt dat als ik alles wegpoets in het identificatiehokje. Dus zowel username als password leeg. Echter omgekeerd van de XP machine naar de Ubuntu machine lukt het niet. Als ik username en password van de Ubuntu-machine invul, maakt de XP machine zelf een extrakeus door als voorvoegsel bij username de naam van de XP machine te zetten. Domeinnaam denk ik. Deze combinatie werkt niet, Als ik dat domein verander in de naam van de UBUNTU machine plus de username op die machine gevolgd door het password van die ubuntu machine, OOK DAN WERKT HET NIET. Trouwens volgens mij heb ik op de UBUNTU machine nooit een username en password voor het netwerk ingevoerd, maar dat ga ik nog uitzoeken. Samenvattend: HEEN gaat, maar TERUG niet.

passwords
« Reactie #3 Gepost op: 2006/01/26, 00:27:53 »
Heb je op Ubuntu

Bob van Rongen

  • Gast
passwords
« Reactie #4 Gepost op: 2006/01/28, 15:42:34 »
Als ik via de XP computer naar de Ubuntu computer kijk (die " oudste"  heet) zie ik:: oudste server (Samba, Ubuntu ) (Oudste) Als ik daar op klik, wordt voortdurend gevraagd naar Gebruikersnaam en Wachtwoord. Dat is niet zo op de Ubuntu computer, daar kan ik zo op de XP computer komen. Voor de laptop krijg ik wel weer de identificatie vraag, maar als ik een paar keer op annuleren druk, verdwijt de vraag en krijg ik verbinding.
Op de Ubuntu computer, die heel traag is, 200MHz. zie ik in GNOME nergens het woord Samba, ook niet bij toepassingen. Zelfs niet in Help. Waar zou dat moeten staan? Hoe zou ik dat moeten installeren? Er staat mij vaag bij dat ik ooit iets met Samba heb gedaan op de UBUNTU computer. Weliswaar ben ik pas twee weken af en toe bezig met UBUNTU Nog bedankt voor de snelle reacties.

passwords
« Reactie #5 Gepost op: 2006/01/28, 16:56:11 »
/etc/samba/smb.conf zijn de samba instellingen.

Bob van Rongen

  • Gast
passwords
« Reactie #6 Gepost op: 2006/02/02, 20:18:20 »
Ik heb dat document gezien, (smb.conf) vind het nogal moeilijk. Ben er iniddels in geslaagd allerlei documenten te printen via mij XP computer, speel MP3's af, Heb de twee ander harde schijven gemount . Maar wat niet lukt is van mijn XP computer te kijken op de UMBUNTU computer. Is er niet ergens een eenvoudige handleiding.
Terzijde, ik ben diep onder de indruk van UMBUNTU. Het is iets waar je de naam MOOI voor zou willen gebruiken, prachtig zelfs  Maar het is hier en daar toch wel aardig weerbarstig, Ik had niet gedacht dat ik nog ooit command line instructies zou geven. Ik zit op het ogenblik handleidingen te printen, want op papier leest toch makkelijker. Alleen die wachtwoord neurose, dat is iets vreselijks.
De vraag is dus: Graag een handleiding gezien vanuit een XP machine die via het netwerk op de UMBUTU machine wil kijken Hetzelfde geldt voor remote desktop. Wat moet ik op mijn XP machine doen om dat te laten werken?

passwords
« Reactie #7 Gepost op: 2006/02/03, 14:27:04 »
Het is Ubuntu, zonder M :)

Ik heb het zo in smb.conf staan:

[muziek]
        comment = Muziek map
        writable = yes
        locking = no
        path = /var/music
        public = yes

Iedereen die een account heeft op die machine, kan met die gegevens ook via samba inloggen.

passwords
« Reactie #8 Gepost op: 2006/02/03, 14:27:35 »
Wat je ook kunt doen is SWAT installereren, daarmee kun je de samba server via een web interface beheren.

Bob van Rongen

  • Gast
passwords
« Reactie #9 Gepost op: 2006/02/04, 10:37:20 »
Er is een gebruiksaanwijzing voor Ubuntu (een van de vele manuals)en hoofdstuk 7 gaat over netwerken.  Item 7 daarin is "How do I share home folders with read/write permission". Die heb ik gevolgd. Gekozen voor security=share. Dat werkt tot op zekere hoogte. De laatste aanwijzing daarin nr 9 werkt niet. Die is: "sudo testparm sudo /etc/init.d/samba restart". De computer herkent het tweede "sudo"niet als bestand. Weglaten leidt tot vragen naar IP nummer en computernaam. Ik heb het opgelost door de computer maar te herstarten. Het blijkt dat ik op mijn XP computer nu een folder kan bereiken die heet: printers en faxapparaten en die is leeg. Maar zonder password, dus er is vooruitgang. Wat ik nu ga doen is proberen andere folders zo te behandelen. Als ik het probleem heb opgelost en als zou blijken dat het een algemeen probleem betreft, want vele mensen hebben thuisnetwerken met routers, dan wil ik er eventueel, als dat gewenst mocht zijn, een soort "How To verhaal" in het Nederlands over maken. ;)