Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Advies: blijf straks bij 12.04 en stap niet over op 12.10  (gelezen 12882 keer)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Advies: blijf straks bij 12.04 en stap niet over op 12.10
« Reactie #75 Gepost op: 2012/10/08, 11:56:46 »
Niet alleen Canonical zit nieuwe zaken te testen en te verbeteren maar alle software die erop moet werken moet ook weer gewijzigd en aangepast worden.
Dat klopt, om een voorbeeld te noemen, XFCE 4.10 heeft last van een paar schoonheidsfoutjes, maar is gelukkig wel stabiel.

Mijn standpunt is net iets anders, maar mogelijk zijn we het toch eens:
Voor een server, of een productie machine is stabiliteit heel belangrijk, hiervoor neem je (bij voorkeur) een LTS versie.
Voor een huiskamer en/of hobby systeem stel je hele andere eisen, daar is een vastloper soms zelfs een uitdaging !
Wanneer ik een pré-alfa systeem gebruik, dan is niet de vraag of hij vastloopt, maar wanneer .........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Advies: blijf straks bij 12.04 en stap niet over op 12.10
« Reactie #76 Gepost op: 2012/10/08, 13:43:21 »


Nou, dat ben ik niet echt met je eens hoor !
[klein stukje geknipt]

Dus ook in de woonkamer wil ik een zo stabiel mogelijke pc. En ik denk dat de meeste gezinnen dat ook wel willen.

Daar sla je de spijker op de kop Femke; liever een goed lopende LTS die, eindelijk, lang ondersteund wordt, dan de zoveelste tussenversie met de zoveelste aanpassingen voor de eindgebruiker. Ubuntu is meer een meer gemaakt om een breed publiek te bedienen (dus ook diegenen die een computer slechts gebruiken voor wat het is) dus liever 5 jaar aan een stuk met je vertrouwde besturingssysteem werken (en hopelijk in die tijd leren of bijleren) en daarmee een werkinstrument onder de knie krijgen.
Voor Windows hebben ze ook hun alfabet kunnen opbouwen, simpel doordat een versie behoorlijk lang ondersteund wordt (afgezien van de kwaliteit etc) . Mochten we nu die kwaliteit nu eindelijk eens doortrekken naar Ubuntu, Linux, zitten we volgens mij op  de juiste weg om 'gewone mensen' ook de kans te geven een besturingssysteem te leren doorgronden en gebruiken.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Advies: blijf straks bij 12.04 en stap niet over op 12.10
« Reactie #77 Gepost op: 2012/10/08, 13:49:34 »
"Kijk stel dat Ubuntu zelf wel stabiel is in de tussenversies, en dat we het daar dan over eens zijn, en ook dat hierin de cutting edge software word gebruikt voor hardware ondersteuning....."

In welke zin dan? Want de LTS heeft ook gewoon een nieuwe kernel, nieuwe drivers, nieuwe Xserver... stabiele versie, net als in de tussenversies.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Advies: blijf straks bij 12.04 en stap niet over op 12.10
« Reactie #78 Gepost op: 2012/10/08, 14:54:35 »
LTS-spul komt uit Debian Testing, met een bovenstrooms (kernelploeg) lang ondersteunde kernel, en tussenversie-spul uit Debian Unstable, met een gewone kernel. Einde discussie over het verschil in kwaliteit, denk ik zo. Dat het nog nodig is om dat te vermelden....  :o

Overigens beschouw ik, zoals gezegd, tussenversies wel degelijk als stabiel genoeg voor een breed publiek. Maar Joris Donders slaat de spijker op de kop met z'n toevoeging dat het brede publiek niet zit te wachten op een herinstallatie elke 18 maanden, en Gandyman maakt de terechte opmerking dat commerciële ontwikkelaars, bedrijven dus, alleen genegen zullen zijn om te ontwerpen voor LTS-versies. Uit kostenoverwegingen. Met als gevolg dat hun spul optimaal draait op een LTS.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Advies: blijf straks bij 12.04 en stap niet over op 12.10
« Reactie #79 Gepost op: 2012/10/08, 14:58:31 »
Er is wel degelijk een verschil in de bouwstenen van een LTS en een tussenversie. Gewone tussenreleases worden  gebouwd op Debian Testing. LTS versies worden gebouwd op Debian Stable. Er is geen twijfel dat LTS versies fundamenteel robuster zijn, want gebaseerd op meer doorgeteste basis.

Discussiepunt is vooral, denk ik: zijn de tussenreleases echt zo onstabiel dat we ze niet aan de brede thuisgebruiker kunnen aanraden? Zijn dat echt enkel experimentele versies?

[edit]Pjotr was me voor, en heeft die vraag duidelijk beantwoord!
« Laatst bewerkt op: 2012/10/08, 15:00:33 door vanadium »

Offline Bobbie

  • Lid
Re: Advies: blijf straks bij 12.04 en stap niet over op 12.10
« Reactie #80 Gepost op: 2012/10/08, 15:48:41 »

Ik weet van een paar vrij grote software leveranciers dat ze toch (op zijn Nederlands gezegd) redelijk de schijt krijgen van die upgrades of tussenversies.
Zelfs van LTS naar LTS versies hoppen kost ze aldoor een boel werk om van alles en nog wat aan te passen.

En geloof me als al die mensen/bedrijven niet volgen en hun software niet aanpassen aan de tussenversies zal de software op je pc bagger werken.

En dan is het gevolg, dat gezegd wordt, dat Ubuntu nog niet volwassen genoeg is en dat kreeg ik ook al te horen afgelopen week van de helpdesk van xs4all.
Tevens niet alleen daar, bij het st Antonius, nieuwegein is dat geluid door een groep ict naar voren gekomen, naar een nieuwe raad van bestuur en dat heeft er mede voor gezorgd dat praktisch bijna het hel project om Ubuntu op alle desktops stop te zetten.

Re: Advies: blijf straks bij 12.04 en stap niet over op 12.10
« Reactie #81 Gepost op: 2012/10/08, 16:00:45 »

En dan is het gevolg, dat gezegd wordt, dat Ubuntu nog niet volwassen genoeg is en dat kreeg ik ook al te horen afgelopen week van de helpdesk van xs4all.
Tevens niet alleen daar, bij het st Antonius, nieuwegein is dat geluid door een groep ict naar voren gekomen, naar een nieuwe raad van bestuur en dat heeft er mede voor gezorgd dat praktisch bijna het hel project om Ubuntu op alle desktops stop te zetten.
 

Naast Ubuntu of de afgeleiden zijn er nog wel zeker zeer goede alternatieven, b.v. Debian zelf ;) . Maar mocht men heel Linux de vuilschuif ingooien, dan lijkt me dat toch bijzonder lichtzinnig. Maar goed: soms worden foute beslissingen gemaakt hogerop, dat is nu eenmaal zo.

« Laatst bewerkt op: 2012/10/08, 16:11:17 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Advies: blijf straks bij 12.04 en stap niet over op 12.10
« Reactie #82 Gepost op: 2012/10/08, 16:03:31 »
Maar goed, tussenversies hebben wel degelijk een functie..... Niet alleen zijn ze noodzakelijk voor de nieuwste stuurprogramma's e.d., maar ook fungeren ze als proeftuin voor de volgende LTS-versie. Als zodanig zijn ze onmisbaar.

Voor de meeste thuisgebruikers zijn de tussenversies bovendien stabiel en bruikbaar genoeg. En dat is maar goed ook, want om effectief te zijn als proeftuin, moeten er genoeg gebruikers zijn. Tot zover mijn verdediging van het verschijnsel tussenversie.

Overigens blijf ik van mening (ceterum censeo), dat je, indien je thans geen problemen hebt met LTS-versie 12.04, beter *niet* overstapt naar 12.10. Proefbakken ("speeldozen") buiten beschouwing gelaten. Waarom zou je een bijna nieuwe Mercedes inruilen voor een geheel nieuwe Fiat?  :)
« Laatst bewerkt op: 2012/10/08, 16:06:54 door Pjotr »

Re: Advies: blijf straks bij 12.04 en stap niet over op 12.10
« Reactie #83 Gepost op: 2012/10/08, 20:08:51 »
@Pjotr: Het maakt mij niet uit waar die drivers en Xserver vandaan komen, mijn punt blijft hoe dan ook dat ook de LTS een nieuwe Xserver en nieuwe drivers heeft dus ook experimentele hardwareondersteuning...

@Bobbie: Dat is niet helemaal correct want XS4All heeft een handboek voor medewerkers van pagina's-lang om te helpen bij Linuxproblemen. Als ze het echt zo 'niet klaar' zouden vinden dan zouden ze toch ook geen handboek vol schrijven?

Edit: verduidelijking.
« Laatst bewerkt op: 2012/10/09, 00:42:21 door Vistaus »

Re: Advies: blijf straks bij 12.04 en stap niet over op 12.10
« Reactie #84 Gepost op: 2012/10/08, 20:36:21 »

En dan is het gevolg, dat gezegd wordt, dat Ubuntu nog niet volwassen genoeg is en dat kreeg ik ook al te horen afgelopen week van de helpdesk van xs4all.
Puur een opmerking van een onkundige digibeet die alleen windows weet op te starten en af te sluiten.

Citaat
Tevens niet alleen daar, bij het st Antonius, nieuwegein is dat geluid door een groep ict naar voren gekomen, naar een nieuwe raad van bestuur en dat heeft er mede voor gezorgd dat praktisch bijna het hel project om Ubuntu op alle desktops stop te zetten.
Vreemde en kwalijke zaak aangezien het gehele Antonius omgezet is naar Ubuntu (bijzonder programma's daargelaten) en Antonius is groter dan alleen Nieuwegein.
Ik kan me zo voorstellen dat een paar figuren uit de ICT groep die vervent Windows aanhangers zijn en hun baan in gevaar zien komen bij de nieuwe raad van bestuur lopen te lobbyen om hun gelijk te krijgen.
Ik mag toch hopen dat er bij die nieuwe raad geen mensen zitten die hun oren ernaar laten hangen.
Ik ga wel daar eens polshoogte nemen om te kijken hoe de vlag ervoor staat.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Bobbie

  • Lid
Re: Advies: blijf straks bij 12.04 en stap niet over op 12.10
« Reactie #85 Gepost op: 2012/10/08, 21:23:11 »

@Bobbie: Dat is niet helemaal correct want XS4All heeft een handboek voor medewerkers van pagina's-lang om te helpen bij Linuxproblemen. Als ze het echt zo 'niet klaar' zouden vinden dan zouden ze toch ook geen handboek vol schrijven?

Er staan dat er, dat bij de helpdesk van xs4all, linux ook nog niet zo volwassen vinden en uiteindijk ook  een groepje ICT bij het st Antonius dit ook vonden, op reactie van Gandyman, dat software makers niet zitten te wachten op regelmatige aanpassing, omdat linux weer met een nieuwe uitgave komt.

Re: Advies: blijf straks bij 12.04 en stap niet over op 12.10
« Reactie #86 Gepost op: 2012/10/08, 21:40:47 »

@Bobbie: Dat is niet helemaal correct want XS4All heeft een handboek voor medewerkers van pagina's-lang om te helpen bij Linuxproblemen. Als ze het echt zo 'niet klaar' zouden vinden dan zouden ze toch ook geen handboek vol schrijven?

Er staan dat er, dat bij de helpdesk van xs4all, linux ook nog niet zo volwassen vinden en uiteindijk ook  een groepje ICT bij het st Antonius dit ook vonden, op reactie van Gandyman, dat software makers niet zitten te wachten op regelmatige aanpassing, omdat linux weer met een nieuwe uitgave komt.

Nuja, misschien dat er zo eentje zit ja maar in principe moeten ze je aan de hand van het handboek gewoon helpen zonder dergelijke uitspraken te doen.

Offline Bobbie

  • Lid
Re: Advies: blijf straks bij 12.04 en stap niet over op 12.10
« Reactie #87 Gepost op: 2012/10/08, 21:42:36 »

En dan is het gevolg, dat gezegd wordt, dat Ubuntu nog niet volwassen genoeg is en dat kreeg ik ook al te horen afgelopen week van de helpdesk van xs4all.
Puur een opmerking van een onkundige digibeet die alleen windows weet op te starten en af te sluiten.

Citaat
Tevens niet alleen daar, bij het st Antonius, nieuwegein is dat geluid door een groep ict naar voren gekomen, naar een nieuwe raad van bestuur en dat heeft er mede voor gezorgd dat praktisch bijna het hel project om Ubuntu op alle desktops stop te zetten.
Vreemde en kwalijke zaak aangezien het gehele Antonius omgezet is naar Ubuntu (bijzonder programma's daargelaten) en Antonius is groter dan alleen Nieuwegein.
Ik kan me zo voorstellen dat een paar figuren uit de ICT groep die vervent Windows aanhangers zijn en hun baan in gevaar zien komen bij de nieuwe raad van bestuur lopen te lobbyen om hun gelijk te krijgen.
Ik mag toch hopen dat er bij die nieuwe raad geen mensen zitten die hun oren ernaar laten hangen.
Ik ga wel daar eens polshoogte nemen om te kijken hoe de vlag ervoor staat.

Er werd naar voren gegooid bij het st Antonius, dat het tijd was voor  vernieuwingen, omdat de marktwerking in deze sector vraagt naar snelle verandering/ moderniseren met de benodigde software die snel aansloot om te communiceren binnen/buiten het bedrijf en daardoor geen tijd was om opnieuw iets uit te gaan vinden en te testen, onderwijl was het ook zo dat diverse afdelingen flink bezig waren met automatisering, waar de ict hun handen vol aan hadden, ze hielden wel de mogelijk open om in de toekomst te gaan kijken in hoeverre het mogelijk is om open software te gebruiken.
Dus er waren al een aantal pc overgezet naar Ubuntu om de afdeling te laten wennen ongeveer 160, verder zijn ze niet gekomen.
« Laatst bewerkt op: 2012/10/08, 21:44:14 door Bobbie »
Handige tips voor beginners: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Advies: blijf straks bij 12.04 en stap niet over op 12.10
« Reactie #88 Gepost op: 2012/10/09, 00:08:44 »
@Pjotr: Het maakt niet uit waar die drivers en Xserver vandaan komen,
*Zucht.* Dat maakt wel degelijk uit, want bij LTS is het langer getest en uitgeprobeerd.

Het ergert me dat ik tijd zit te verspillen aan iets wat zo overduidelijk is. Enfin, het bestrijden van "gelijkhebberitis" is soms nuttig....
« Laatst bewerkt op: 2012/10/09, 00:18:12 door Pjotr »

Re: Advies: blijf straks bij 12.04 en stap niet over op 12.10
« Reactie #89 Gepost op: 2012/10/09, 00:36:18 »
Sorry hoor dat ik het persoonlijk niks uit vind maken. Enfin, het bestrijden van "anti-mening-itis" is soms nuttig... Je hebt het heel duidelijk verwoord enzo, dat is buiten kijf :) Maar dat wil niet zeggen dat ik geen andere mening mag hebben dan jij.

Re: Advies: blijf straks bij 12.04 en stap niet over op 12.10
« Reactie #90 Gepost op: 2012/10/09, 09:34:06 »
Sorry hoor dat ik het persoonlijk niks uit vind maken. Enfin, het bestrijden van "anti-mening-itis" is soms nuttig... Je hebt het heel duidelijk verwoord enzo, dat is buiten kijf :) Maar dat wil niet zeggen dat ik geen andere mening mag hebben dan jij.

Tussen een mening en een feitelijke correctheid zit een wereld van verschil.
En mening is heel persoonlijk, echter feiten moeten wel correct zijn, anders zijn het fabels en dus klopt het niet.

Ik vrees zelfs dat wanneer je deze of dit soort meningen op deze manier bij Linus Torvald ventileert hij gemarineerde gehakt van je maakt en je rauw opeet tussen een koekje en een kopje thee door.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Advies: blijf straks bij 12.04 en stap niet over op 12.10
« Reactie #91 Gepost op: 2012/10/09, 13:30:57 »
Voor femke98 een +1

Van mag het draadje dicht, want de groep mensen die reageren is al beperkt tot ....... 2?
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Advies: blijf straks bij 12.04 en stap niet over op 12.10
« Reactie #92 Gepost op: 2012/10/09, 16:46:02 »
Een advies is iets waarmee eenieder iets kan doen wat hij/zij zelf wil. Meningen verschillen ook hier en daar, maar dat mag.

Zo onderhand is alles wel gezegd, en begint het in herhalingen te vallen met vermeend meer of minder 'gelijk'.

Daarom is het inderdaad zo langzamerhand tijd voor een......... slotje  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]