Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Chromixium  (gelezen 816 keer)

Chromixium
« Gepost op: 2015/07/24, 11:03:17 »
Ook ik ben aan het experimenteren gegaan, ik heb op mijn laptop Chromixium naast Ubuntu 14.04 lts geinstalleerd.
Ik ben tot nu toe zeer tevreden, veel werkt via web apps, maar gelukkig kan je via Synaptic ook programma's downloaden en installeren.

Het is wel wennen als je het vergelijkt met Ubuntu, maar het werkt zeer prettig.
Hopelijk werken ze nog aan een notificatiebar/-scherm voor notificaties van onder andere Thunderbird, want dat heb ik nog niet kunnen vinden.

Heeft er iemand toevallig wel al deze functie kunnen ontdekken?
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Chromixium
« Reactie #1 Gepost op: 2015/07/24, 11:22:47 »
Nee, ik ga het niet installeren, was even op de site .

Hopelijk werken ze nog aan een notificatiebar/-scherm voor notificaties van onder andere Thunderbird

Je kan op die site lezen wat hun filosofie is:
Alles in de Browser (= Chrome). Dus voor email gebruik je Chrome + gmail  ;)

Re: Chromixium
« Reactie #2 Gepost op: 2015/07/24, 11:40:35 »
Chrome != Chromixium
https://tweakers.net/nieuws/104344/ontwikkelaars-bootsen-chrome-os-na-met-linuxdistributie.html

Citaat
Ontwikkelaars bootsen Chrome OS na met Linuxdistributie


Ontwikkelaars werken aan een Linuxdistributie die dezelfde functionaliteiten als Googles Chrome OS biedt, maar gebruikmaakt van conventionele opensourcesoftware. De recentste versie van het besturingssysteem Chromixium verscheen afgelopen weekend.

Het team achter Chromixium probeert met de Linuxdistributie de interface van Googles Chrome OS na te bouwen. In plaats van Googles software gebruiken de ontwikkelaars daarvoor conventionele opensourcesoftware. Zo gebruiken ze behalve de gangbare Linuxkernel de Openbox-windowmanager, de compositing windowmanager Compton en de Chromium-browser.

De recentste Chromixium-release, die afgelopen weekend verscheen, werkt op basis van Ubuntu. In versie 1.5 moet met name de integratie met Canonicals Linuxdistributie zijn verbeterd. Zo komen beide distributies wat betreft softwarepakketten meer overeen en werkt Chromixium nu ook met Canonicals Ubiquity-installatietool.

Chromixium levert standaard de Chromiumbrowser mee met aparte snelkoppelingen naar Googlediensten, zoals Drive en Docs. De ontwikkelaars denken dat er behoefte is aan een distributie met de Chrome OS-interface, omdat het uiterlijk - dat in april nog een likje verf kreeg - modern zou ogen. Daarnaast kunnen er lokaal programma's, zoals LibreOffice en Gimp, worden geïnstalleerd, iets wat met Chrome OS minder eenvoudig is.

Tweakers testte afgelopen maand nog de Chromebook Pixel van Google. Het apparaat heeft goede eigenschappen, zoals het scherm met 3:2-verhouding en de hoge resolutie. Desondanks kwam uit de review naar voren dat het besturingssysteem juist lijkt gemaakt voor goedkope systemen.

DarkEra

  • Gast
Re: Chromixium
« Reactie #3 Gepost op: 2015/07/24, 11:53:43 »
Kan je dan niet beter Chromium OS nemen als je dan toch richting Chrome OS gaat om te testen? http://arnoldthebat.co.uk/wordpress/chromium-os/
Ik heb het zelf nog niet getest maar zag de link een paar dagen terug toevallig op IRC voorbij komen.
« Laatst bewerkt op: 2015/07/24, 11:55:21 door Maik »

Re: Chromixium
« Reactie #4 Gepost op: 2015/07/24, 14:56:48 »
Kan je dan niet beter Chromium OS nemen als je dan toch richting Chrome OS gaat om te testen? http://arnoldthebat.co.uk/wordpress/chromium-os/
Ik heb het zelf nog niet getest maar zag de link een paar dagen terug toevallig op IRC voorbij komen.

Ik vind het juist fijn dat het toch op Ubuntu is gebaseerd, vanwege de stabiliteit.
De rest zal wel wennen.
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

DarkEra

  • Gast
Re: Chromixium
« Reactie #5 Gepost op: 2015/07/24, 19:58:02 »
Dat begrijp ik, het was maar een suggestie. :)

Aangezien Chromixium gebaseerd is op ubuntu en Chromium gebruikt voor veel zaken lijkt het wel een beetje op wat JoliCloud/Joli OS jaren geleden deed. Helaas is die distributie ook opgeheven op een bepaald moment en de laatste versie van ze was een behoorlijke geheugen vreter.

Eens kijken als ik wat meer tijd heb dan zal ik Chromixium ook een proberen op m'n oudere netbook.

Re: Chromixium
« Reactie #6 Gepost op: 2015/07/24, 21:34:56 »
Jolicloud is niet helemaal opgeheven, alleen het fysieke OS. Ze zijn nu een soort cloud-opslag geworden.

DarkEra

  • Gast
Re: Chromixium
« Reactie #7 Gepost op: 2015/07/24, 21:51:34 »
Als je goed leest zei ik ook "die distributie" duidende op het besturings systeem, ik had het verder niet over hun cloud opslag waar ze met JoliCloud eigenlijk mee begonnen destijds. JoliCloud (het OS) is later hernoemd naar Joli OS. Het OS was trouwens gebaseerd op de Ubuntu Netbook Edition en er was destijds zelfs een Jolibook (netbookje) uitgebracht door Jolicloud.  :)

Anyhoo, genoeg offtopic gekletst nu.  =D  :P


Re: Chromixium
« Reactie #8 Gepost op: 2015/07/24, 22:55:53 »
Excuses, verkeerd gelezen :-[

Offline Ramana

  • Lid
Re: Chromixium
« Reactie #9 Gepost op: 2015/07/25, 09:23:24 »
Eerlijk gezegd lijkt het me toch grotendeels  een 'gewone' Ubuntu-distro met Openbox als wm en Plank als menu met voornamelijk snelkoppeling naar Google Cloud toepassingen. Dat is op zich wel handig. 

Re: Chromixium
« Reactie #10 Gepost op: 2015/07/25, 09:38:11 »
Eerlijk gezegd lijkt het me toch grotendeels  een 'gewone' Ubuntu-distro met Openbox als wm en Plank als menu met voornamelijk snelkoppeling naar Google Cloud toepassingen. Dat is op zich wel handig.
Dat klopt, het werkt lekker soepel en je kan gewoon LibreOffice, FireFox en dergelijke installeren als je dat wil.
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27