Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe VM niet benaderbaar vanuit het netwerk  (gelezen 893 keer)

brains

  • Gast
Nieuwe VM niet benaderbaar vanuit het netwerk
« Gepost op: 2010/05/25, 00:51:58 »
Zojuist een server met 10.04 opgezet. Kaal (alleen SSH) als Virtual Machine Host, zoals ik dat ook al had in 9.04. Maar ... ik krijg met geen mogelijkheid contact met de nieuwe VM. Voor de test heb ik een DNS VM op basis van Lucid aangemaakt met vmbuilder, maar ik zie hem alleen in "virsh list".

Toen maar vanuit een desktop Ubuntu (ook 10.04) met virt-manager een VM gemaakt. Deze kan ik wel vanuit de console benaderen, spelen met /etc/betwork/interfaces, enz. maar het resultaat is hetzelfde. Ik kan vanuit de DNS server naar buiten (apt-get update / apt-get upgrade werken gewoon), maar ik kan er met bijv, Putty niet naartoe. Alle howto's op internet gezocht en gevolgd (en inmiddels de server al een paar keer opnieuw opgezet met 10.04), want is alweer een tijdje geleden dat ik het voor het laatst deed.

Sinds de laatste server-install kan ik vanuit de desktop ook geen VM's meer maken. Ik krijg nu de fout:

Libvirt URI is: qemu+ssh://root@172.18.1.1/system

Verify that:
 - The 'libvirt-bin' package is installed
 - The 'libvirtd' daemon has been started
 - That you have access to '/var/run/libvirt/libvirt-sock'


Is er een firewall op de server die ik (tijdelijk) uit moet zetten? Zo ja, hoe doe ik dat in een script voor vmbuilder? Het lijkt er op dat ik terug moet naar 9.04.

Of ziet iemand een oplossing?


[Half uurtje later]

Ik heb nu toch contact met de VM. Ik weet niet wat ik de hele dag over het hoofd heb gezien, maar na een server reboot kan ik nu wel met Putty naar de DNS server. Ik heb volgens mij met elke netwerk instellingen verandering een /etc/init.d/networking restart gedaan. En eerst rebooten voordat veranderingen effect hebben ... dat is toch Windows?

Hoe dan ook, sorry voor de post, alles lijkt nu toch opgelost.

Erik.
« Laatst bewerkt op: 2010/05/25, 01:27:41 door brains »

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: Nieuwe VM niet benaderbaar vanuit het netwerk
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/26, 18:34:59 »
Dag Erik

Misschien moest SSH opnieuw gestart worden?
Heb je er ook VNC voor geïnstalleerd? Dan kan je met virt-manager je VM's ook via de GUI beheren.

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog