Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Herinstalleren en dan?  (gelezen 1319 keer)

Herinstalleren en dan?
« Gepost op: 2008/02/16, 13:59:34 »
Ubuntu draait bij mij nogal wisselend.
Ik denk dat dat komt omdat ik de niet ondersteunde updates en altijd de nieuwste software heb aanstaan.
Nu wil ik Ubuntu herinstalleren.

Mijn vraag is: Vind Thunderbird de accountinstellingen en het e-mail archief automatisch of moet ik dat handmatig instellen.
Dit vraag ik natuurlijk voor andere programma's die gegevens op de home partitie gebruiken.

Anko

Herinstalleren en dan?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/16, 14:08:05 »
Hallo, of dat vanzelf gaat hangt af van hoe je systeem in elkaar zit. Als je een gescheiden root (/) en /home partitie hebt, kun je Ubuntu simpelweg herinstalleren en blijven alle data op /home intact/bewaard. Als dat niet zo is en de herinstallatie vereist een herformattering van je schijf/partitie, is de boel - uiteraard - weg. Of je in dat geval ook kunt herinstalleren met behoud van data, weet ik eigenlijk niet. Heeft de Ubuntu-cd geen Herstel-optie of iets dergelijks?

Groet, Paul.

Herinstalleren en dan?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/16, 15:12:27 »
Mijn /home partitie is een aparte partitie los van de /root partitie.
Van en hersteloptie of zo is mij niets bekend.

Anko

Herinstalleren en dan?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/18, 11:51:27 »
Citaat van: ankomonster
Mijn /home partitie is een aparte partitie los van de /root partitie.
In dat geval kun je Ubuntu gewoon herinstalleren op / en zijn je mails en bookmarks etc. gewoon weer beschikbaar. Met Evolution werkt dat in elk geval wel zo. Ik denk dat je Thunderbird ook opnieuw moet installeren.

Groet, Paul.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Herinstalleren en dan?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/18, 12:27:50 »
Nee hoor, in je persoonlijke map is een directorie ".mozilla-thunderbird" (dacht ik) waar alles in staat.
Bij een nieuwe installatie wordt deze map niet overschreven.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Herinstalleren en dan?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/18, 18:31:44 »
Bedankt voor jullie info.

Groeten van anko

Herinstalleren en dan?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/19, 12:06:04 »
Citaat van: r0n.
Nee hoor, in je persoonlijke map is een directorie ".mozilla-thunderbird" (dacht ik) waar alles in staat.
Bij een nieuwe installatie wordt deze map niet overschreven.
Klopt, maar bij een nieuwe installatie worden - doorgaans/standaard - wel de mappen /usr/bin en nog zo wat opnieuw aangemaakt en daar staat Thunderbird geïnstalleerd (type maar eens "locate thunderbird" in een terminal). Maw: de instellingen op /home blijven wel bewaard, maar Thunderbird moet wel degelijk opnieuw geïnstalleerd worden.

Groet, Paul.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Herinstalleren en dan?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/19, 12:08:32 »
Citaat van: paul_matthijsse
Citaat van: r0n.
Nee hoor, in je persoonlijke map is een directorie ".mozilla-thunderbird" (dacht ik) waar alles in staat.
Bij een nieuwe installatie wordt deze map niet overschreven.
Klopt, maar bij een nieuwe installatie worden - doorgaans/standaard - wel de mappen /usr/bin en nog zo wat opnieuw aangemaakt en daar staat Thunderbird geïnstalleerd (type maar eens "locate thunderbird" in een terminal). Maw: de instellingen op /home blijven wel bewaard, maar Thunderbird moet wel degelijk opnieuw geïnstalleerd worden.

Groet, Paul.
Juist. Het progje zelf moet je opnieuw installeren. Maar na installatie heeft het direct z'n ouwe instellingen en e-mails.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Herinstalleren en dan?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/19, 12:34:11 »
Dat bedoelde ik ook, was ik zo onduidelijk ? (sorry dan ;))
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.