Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: open office 3.0 installeren  (gelezen 630 keer)

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
open office 3.0 installeren
« Gepost op: 2009/02/19, 16:57:13 »
Dag, ik wil graag weer eens een vraagje stellen. ik ben bang dat het er twee zijn, want ik geloof dat mijn sudo-gedoe niet werkt. Ik kan nl. niet inloggen als root en zo kan ik geen programma's installeren.

Ik heb me laten vertellen dat "root" hetzelfde wachtwoord heeft als ikzelf, maar dat klopt niet. Ook nog dingen als 0000, 1234 enzo geprobeerd, maar nix lukt. Nu wil ik heel graag de nieuwe Open Office installeren, hij staat al weken op mijn bureaublad te wachten, maar daarvoor schijn ik toch in dat rootaccount te moeten. Of weten jullie nog een andere manier misschien?    :)

Alvast veel dank voor reacties!!

Re: open office 3.0 installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/19, 17:06:06 »
Je moet niet in root
met in de terminal sudo in te voeren wordt je tijdelijk root (als je tenminste admin rechten hebt)
Root kan je bij een normale installatie niet worden (het is ook afgeraden om dit te doen!!!)

Offline ruujan

  • Lid
Re: open office 3.0 installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/19, 17:08:11 »
Het root wachtwoord is wat anders dan het wachtwoord dat je gebruikt bij sudo. Wat je kunt doen is in de terminal intypen:

sudo passwd

Dan krijg je eerst de vraag naar je eigen wachtwoord en vervolgens kun je het root-wachtwoord instellen.

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: open office 3.0 installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/19, 17:22:22 »
ja dat zei mijn buurman ook: dat je helemaal geen root moet willen worden. En ik wil ook niet hoor, ben allang blij dat ik een beetje uit de voeten kan met ubuntu.

Als je kijkt op de website van open office hoe je versie 3.0 moet installeren, dan krijg ik dat niet voor elkaar hoor! http://nl.openoffice.org/inst-instructies-3.html#linux Lees en huiver!  =D Ik snap er geen enkel woord van en ik word ook boos als het zo ingewikkeld moet. Dat hoeft toch niet?

Hebben jullie enig idee van hoe ik dat moet installeren?
Alvast veel dank!

Offline vanadium

  • Lid
Re: open office 3.0 installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/19, 17:31:31 »
Als je eenvoud wil, dan ga je mee met de versies die met je distributie komt. Wil je daarvan afwijken, dan wordt het wat moeilijker. En dan nog, vijf commando's is eigenlijk niet zo ingewikkeld (eigenlijk 2, want het eerste is voor verwijderen vorige versie, tweede voor uitpakken van het archief, vijfde om ooo op te starten).

aptitude remove openoffice.org-core
tar xvzf OOo_3.0.0_LinuxIntel_install_nl_deb.tar.gz -C ~/Desktop/
dpkg -i ~/Desktop/OOO300_m9_native_packed-1_nl.9358/DEBS/*.deb
dpkg -i ~/Desktop/OOO300_m9_native_packed-1_nl.9358/DEBS/desktop-integration/*.deb
soffice

Nu bestaat er ook een softwarebron vanaf waar je OOo 3 kunt installeren. Zoek eens op het forum.

[edit]Ik zie dat je het ondertussen al gevonden hebt[/edit]

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: open office 3.0 installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/19, 17:32:37 »
nou, het staat al in een ander berichtje en het lijkt nog te werken ook! Hij is nu aan het downloaden, joepie!!!! O0 =D