Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Ubuntu op aparte partitie zonder grub maar met wubi (o.i.d.)?  (gelezen 2302 keer)

Vorig jaar rond deze tijd heb ik een tijdje met een 'normaal' dual boot systeem van Ubuntu en Windows XP gewerkt. Uiteindelijk ben ik er echter mee gestopt omdat het mbr kennelijk steeds beschadigd raakte. De pc bleef dan na het aanzetten voortdurend herstarten zonder dat het grub-menu zelfs maar in beeld kwam. Om de een of andere duistere reden krijgt deze pc blijkbaar de hik als het mbr niet door Windows wordt beheerd en elke paar dagen een fixmbr doen en/of grub opnieuw installeren gaat op den duur ook vervelen.

Nu denk ik erover om een wubi-installatie te proberen. Mijn vraag is: kan ik die ook zo opzetten dat de (nog aanwezige) aparte ext3-partities worden gebruikt in plaats van een bestand op C:? In de wubi-docs vind ik wel iets terug over het verplaatsen van de virtuele partitie naar een afzonderlijke met LVPM, maar dan zit ik toch weer met een grub-gestuurde installatie en krijg ik weer dezelfde problemen.
« Laatst bewerkt op: 2009/04/28, 17:37:02 door grizzler »

Offline track

  • Lid
Re: Ubuntu op aparte partitie zonder grub maar met wubi?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/27, 09:44:13 »
Hoi grizzler,

van een wubi-installatie zou ik je duidelijk afraden.
Kijk een keer op  http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/wubi-problemen/ .
Er is dus een hele reeks problemen bekend.

Vriendelijke groet,

track

Re: Ubuntu op aparte partitie zonder grub maar met wubi?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/27, 10:15:22 »
Zou ik niet doen, kijk maar op deze site
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wubi

MVG Dooitze

Re: Ubuntu op aparte partitie zonder grub maar met wubi?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/27, 16:38:35 »
Dan maar geen ubuntu. Ik heb ook geen zin in weer dezelfde ellende als ik vorig jaar heb gehad met de dual boot met grub. En helemaal zonder Windows is op dit moment geen optie. Helaas.

Bedankt voor jullie reacties.

Re: Ubuntu op aparte partitie zonder grub maar met wubi?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/28, 14:05:30 »
Als ik er zeker van was dat dat niet dezelfde problemen zou (kunnen) veroorzaken...

Vooralsnog laat ik het mbr liever zoals het is (d.w.z. zoals fixmbr het de laatste keer heeft hersteld). Ik ga waarschijnlijk grub op een usb-stickje zetten.

Offline track

  • Lid
Re: Ubuntu op aparte partitie zonder grub maar met wubi?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/28, 15:05:31 »
Heb je soms twee schijven ?  Dan kun je op de mbr van schijf 1 de Win..- constructie laten staan
en de mbr van de 2de schijf wijst naar de grub van Uby.

Anderzijds is het ook niet zo erg kritisch met de mbr als je ooit het principe begrepen hebt.
Want bij een Linux-installatie wordt (naast de Linux-partitie en de swap uiteraard) alleen de grub-startcode
naar de mbr geschreven.  Het is dus absoluut simpel om daar de startcode van Win.. weer in te schrijven.

Bekijk onder dit aspect de handleiding van Pjotr: http://sites.google.com/site/computertip/grub

En bovendien zal Linux bij een gewone installatie ook altijd de bestaande Win..-installatie mee in zijn menu zetten. (maar dat weet je al)

Als je helemaal op de veilige kant wilt zijn kun je het inkrimpen van de Win.. partitie bij voorbaat al vanuit Win.. zelf doen.
Dan kun je Linux gewoon op de "vrije ruimte" installeren en er kan ook hier niets mis gaan (door een fout bij het indelen van de schijf misschien).

En verder is er een nieuwe handleiding:  http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDualbootHardy?highlight=%28installatie%29
of (voor jaunty):  http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktopJaunty?highlight=%28jaunty%29%7C%28installatie%29  (let op bij stap 6 !)
( naast die van Pjotr: http://sites.google.com/site/computertip/installeren  )

Denk je niet dat het toch te doen is ?

Vriendelijke groet,

track
« Laatst bewerkt op: 2009/04/28, 15:08:07 door track »

Re: Ubuntu op aparte partitie zonder grub maar met wubi?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/28, 17:36:06 »
Denk je niet dat het toch te doen is ?
Bedankt voor die uitgebreide suggestie en ja, ik denk inderdaad dat het toch te doen is, maar wel anders dan hier beschreven en ook anders dan ik zelf in mijn vorige bericht suggereerde. Zoals ik al aangaf, ben ik vorig jaar al eens begonnen met een 'normale' dual boot. Op mijn harddisk is al een flink stuk vrijgemaakt - en ingericht - voor Ubuntu. Ik weet niet waarom deze pc steeds 'de hik' krijgt als Grub in het mbr staat, maar dat is nou eenmaal zo.

Mijn insteek was, als Wubi de bootloader van Windows (ntldr) zover kan krijgen naar een op een virtuele schijf geïnstalleerde Ubuntu te kijken, dan moet het toch ook mogelijk zijn de op een afzonderlijke partitie geplaatste versie te benaderen. Ik begrijp dat Wubi dat niet kan, maar Grub4DOS (enigszins misleidende naam, want het werkt ook prima met Windows) kan het wel.
Lang verhaal=kort verhaal: boot.ini bevat nu (ook) een verwijzing naar Grub4DOS en die verschijnt netjes in het keuzemenu van ntldr. Ik heb nog geen nieuwe menu.lst aangemaakt, dus als ik Grub4DOS kies, vindt die zelf de menu.lst in de vorig jaar aangemaakte Ubuntu-installatie.

Nu is het dus gewoon een kwestie van 9.04 installeren en even goed opletten wat ik daarbij precies voor keuzes heb m.b.t. Grub (helemaal niet installeren is het best, want ik kan menu.lst ook in de root van C: zetten).

Offline track

  • Lid
Re: [OPGELOST] Ubuntu op aparte partitie zonder grub maar met wubi (o.i.d.)?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/28, 17:44:47 »
Nee, in dit geval moet je grub in de startsector van de Uby-partitie zetten.
In ieder geval moet hij ergens een grub hebben.

Dus bij de installatie tweevoudig goed opletten, ga even dit draad na: http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/grub-in-linuxpartitie-zeten-ipv-in-het-mbr/

Dan is het verder wél te doen.

track

Re: [OPGELOST] Ubuntu op aparte partitie zonder grub maar met wubi (o.i.d.)?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/04/28, 18:39:42 »
Nee, dat hoeft niet (het kán wel). Grub4DOS heeft wat meer mogelijkheden dan GNU Grub. Je kunt het gebruiken zonder iets aan het mbr of aan de startsector van een partitie te hoeven veranderen.

Ik heb ervoor gekozen de eerste fase van het bootloaden door ntldr te laten doen. In het menu van ntldr kies ik voor Grub4DOS en dat is op deze pc het uitvoerbare programma C:\grldr. Als ik zorg dat er ook een C:\menu.lst is, kijkt Grub4DOS niet verder. Is dat er niet, dan gaat hij pas alle herkenbare partities af.

Offline track

  • Lid
Re: [OPGELOST] Ubuntu op aparte partitie zonder grub maar met wubi (o.i.d.)?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/04/28, 18:46:00 »
Dit soort truc's heb ik nog niet geprobeert of verder bekeken.

Allen dat hij uiteindelijk maar native Uby draait en niet onder het gezag van win.. (zoals bij wubi).
Dus vast en zeker met /dev/sda1 enz. en niet met "C:" of zo.

Anders loop je toch weer de problemen binnen.

track

Re: [OPGELOST] Ubuntu op aparte partitie zonder grub maar met wubi (o.i.d.)?
« Reactie #10 Gepost op: 2009/04/28, 19:13:45 »
Ja, dat is duidelijk. Maar dit is precies waar ik naar op zoek was: het mbr blijft ongewijzigd en de op een aparte partitie geïnstalleerde Ubuntu wordt gebruikt.

Dat ik hier wel over C: spreek, is alleen omdat je Grub4DOS onder Windows op zijn plaats zet ('installeren' kan je het niet noemen - gewoon uit een zipje halen). Als C:\grldr eenmaal door de Windows bootloader is gestart, is het gewoon Grub met wat extra mogelijkheden. Het bestand C:\menu.lst is ook een normale menu.lst en werkt gewoon met (hd0,0) en dergelijke.