Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: MS Eruit, Ubuntu erin. Servertje  (gelezen 768 keer)

Offline lieuwke

  • Lid
MS Eruit, Ubuntu erin. Servertje
« Gepost op: 2013/05/15, 12:45:05 »
Hallo Mensen,

na een aantal voorzichtige schreden op gebied van ubuntu op een test machine wil ik nu mijn MS SBS2011 eraf gooien en de machine gaan uitrusten met Ubuntu in de hoop performance winst te boeken.
Het is geen echte server hardware. De specs. van het systeem zijn ASUS P5Q moederbord, Q9550 2.83Ghz CPU, 8GB RAM, en een aantal HDD's 2TB, 320GB, 500GB, 1,5TB

In de huidige situatie maak ik ook gebruik van dropbox voor bepaalde data.

Mijn machine wil ik gaan inzetten voor:
1. Mailserver: Mail ontvangen van een aantal domeinen, maar deze van een aantal users direct forwarden naar een gmail account. Heb dit al met succes in mijn test setup voor elkaar gekregen.
2. Webserver: Hosten van een aantal Joomla sites, (PHP en MySQL) Al een site bij wijze van test succesvol kunnen overzetten.
3. Fileserver: Voor thuis een of meerdere shares om data op weg te zetten. Samba?

Graag wil ik er weer Webmin opzetten, omdat ik als verstokte windows gebruiker natuurlijk heel graag met een GUI werk. Putty gebruik ik ook wel voor SSH indien nodig.

Waar ik tegenaanloop nu is de keuze voor Ubuntu versie welke het beste past voor mijn hardware en het doel waarvoor ik deze ga gebruiken en hoe het beste om te gaan met harddisks. Is RAID een optie, is dit wel aan te raden? Hoe het beste back-ups maken etc?

Mijn plan is om alle mail en websites tijdelijk naar mijn test server te gooien en data even veilig te stellen zodat ik op het gemak de nieuwe server kan gaan inrichten. Als Fresh Linux user verpest door MS zal ik vast wel hier en daar tegen problemen aan gaan lopen. Hopelijk dat ik hier dan wat goede tips en adviezen kan krijgen.

Re: MS Eruit, Ubuntu erin. Servertje
« Reactie #1 Gepost op: 2013/05/15, 14:30:36 »
Ik heb het als volgt gedaan, wil niet zeggen dat jij dat ook zo moet doen.

Ik heb een servertje opgezet met Ubuntu 12.04 server editie, draaiend op een ATOM processortje 4 GB geheugen en 6 TB aan harde schijven.

Op mijn server staan allerlei dingen van mij, mijn vrouw en kinderen. Ook foto's, film en muziek, dat wordt gestreamd door het hele huis. Iedere gebruiker heeft zijn eigen stukje harde schijf op de server, met zijn eigen rechten en niet benaderbaar voor een andere gebruiker. Wij hebben nogal wat computers in huis, en iedere gebruiker kan bij zijn stukje server, maakt niet uit vanaf welke computer. Dit via SSHFS. Dingen die voor iedereen toegankelijk moeten zijn zoals algemene foto's en muziek en films zijn via NFS te benaderen, voor iedereen, behalve mijzelf, alleen lezen. Dit omdat dan niet per ongeluk foto's of zo verwijderd worden. Er kan wel gekopieerd worden en dan vanaf de lokale PC gebruikt worden.

Ik heb drie harde schijven in mijn systeem waarvan 2 ook dienen als backup. Elke nacht wordt de belangrijke dngen gebackupped naar schijf 2 en 3. Aangezien een backup in de zelfde PC of zelfs hetzelfde huis geen backup is, wordt ook via Dropbox de belangrijkste dingen online gezet. Elke verandering van wie dan ook in prive dingetjes wordt automatisch online gezet.

Ik gebruik geen Raid.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline lieuwke

  • Lid
Re: MS Eruit, Ubuntu erin. Servertje
« Reactie #2 Gepost op: 2013/05/26, 15:38:44 »
it giet oan....

Back-ups gemaakt, mail omgeleid via test servertje. Websites uit de lucht. Server kan nu vrij mee geklooid gaan worden.
Zal eerst de raid array gaan verwijderen en dan moet ubuntu er op komen.

Meteen weer twee nieuwe vragen:
1. Welke ubuntu versie is het verstandigste om er op te gaan zetten?
2. Kan ik alle ntfs HDD's uit deze bak halen en later aansluiten en mounten om data over te zetten?

Re: MS Eruit, Ubuntu erin. Servertje
« Reactie #3 Gepost op: 2013/05/26, 15:48:55 »
1. Ubuntu server 12.04 erop is het beste, zonder grafische omgeving. Te beheren via webmin via elke andere pc.

2. Ja dat zou kunnen. Eerst alles goed op zetten dan data terugzetten.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline ichat

  • Lid
Re: MS Eruit, Ubuntu erin. Servertje
« Reactie #4 Gepost op: 2013/05/27, 07:18:28 »
aan de TS zentyal wel eens geprobeerd,  als je van ms sbs afkomstig bent zou dat een goede optie voor je kunnen zijn, zaken als  firewall,  mail en samba worden direct gemakkelijk voor je geregeld,   websites hosten  zal iets lastiger  zijn (maar nog steeds goed mogelijk) 

deze 'sub' distributie is steeds gebaseerd op de laatste LTS versie van ubuntu server
(nu dus 12.04)