Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installeren van K()Ubuntu op nieuwe pc...  (gelezen 1310 keer)

Installeren van K()Ubuntu op nieuwe pc...
« Gepost op: 2007/05/21, 09:28:26 »
Wat raden jullie aan ?
- Eerst al de onnodige zaken van vista eraf, dus eerst formateren van de Harde Schijf, of,
- Een install uitvoeren zonder eerst te formateren ?
Volgens mij heb ik niets nodig wat er aanwezig is op de Hard Disk, en kan ik toch beter eerst formateren.
Daar de HP niet is aangekocht, leek niet meer in voorraad ??? toen ik vroeg om Linux ready te zijn, is onze keuze een, IMedia 5030 computer van Packard Bell.
SPECIFIEK...
19" inch breedbeeld...
Intel Pentium 4-630 Core
Intern geheugen 1024 MB - Harde Schijf met 8-in-1 kaartlezer
Firewire en 10/100 netwerkkaart
ATI readon Xpress 1100 grafische kaartmet 384 MbHyper Memory
Vista Home Premium, doch dit kan er zeker wel afgevogeld worden niet. ( zonder vindt ik er geen )
Ik zou er dan voor Monique, haar keuze, Kubuntu op installeren. Daar ik met een uitwendige usb D-Link werk voor internet vindt hij zo internet, wel handmatig met de Netwerk Manager. En de rest is alles instellen naar keuze.
Groetjes,
Freddy
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Installeren van K()Ubuntu op nieuwe pc...
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/21, 09:30:46 »
Koop liever geen PC met een ATI videokaart, Nvidia is veel beter voor Linux.

Installeren van K()Ubuntu op nieuwe pc...
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/21, 10:03:30 »
Citaat van: pjotr123
Koop liever geen PC met een ATI videokaart, Nvidia is veel beter voor Linux.
Ja, dat is een punt. Doch kan ik de Nvidia drivers bij ubuntu toch downloaden, of vanuit de pakketbeheerder installeren ?
Maar zou jij persoonlijk eerst de zaak formateren of niet, uw mening is altijd welkom.
Op mijn laptop heb ik dit niet gedaan, maar ja daar moet nu een Edubuntu op voor mijn oudste kleinkind. Moet toegeven dat ik met de laptop nog weinig problemen heb gehad, zeker niet met Feisty, netwerk inclusief.
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Installeren van K()Ubuntu op nieuwe pc...
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/21, 11:22:04 »
Als ik jou was, dan zou ik Windows Vista er gewoon op houden, naast Ubuntu. Je hebt er per slot van rekening voor betaald, en ach, schijfruimte zat tegenwoordig. Een tweevoudig opstartbare PC is af en toe wel handig. Laat bij de schijfverdeling ongeveer 5 GB "ademruimte" voor Vista, raad ik aan. Dus laat in de Windowspartitie 5 GB vrij bovenop de GB's die Vista zelf inneemt. Dan kan Vista nog iets groeien.

De rest van de schijf kun je fijn gebruiken voor Ubuntu!

Nvidia: het installeren van de driver daarvoor is een fluitje van een cent tegenwoordig, in Feisty.  Gewoon dit doen: Systeem - Beheer - Beperkt ondersteunde stuurprogramma's.
Bij ATI is het lastiger, en is bovendien de Linuxdriver van ATI zelf, van twijfelachtige kwaliteit.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Installeren van K()Ubuntu op nieuwe pc...
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/21, 11:55:55 »
Tsja, als je zeker weet dat je echt niets nodig hebt, zou ik zeggen, gooi Vista eraf. De installatie op een 'schone' schijf is immers vele malen eenvoudiger dan een dual-boot installatie. Ook weet ik niet zeker of dual-boot met Vista lekker werkt, heb in de tussentijd wel wat threads langs zien komen. XP werkt wel goed, alhowel de installatie daarvan ook niet echt van een leien dakje ging.

Ook in het gebruik is een niet dual-boot handiger. Ondanks het feit dat het menu om je OS te kiezen bij het opstarten supersimpel is (vinden wij, als 'kenners') merk ik toch dat vrouw en kinderen hier regelmatig mee in de knoop zitten.

Als laatste, bij een dual-boot blijven je Windows-partities bestaan (logisch). Op het moment dat je een probleem krijg met je partitionering is het handiger om een 'schone' Ubuntu-installatie te hebben, je hoeft je dan niet af te vragen wat die andere partities dan zijn, alles is immers standaard.

Het zijn kleine dingen waar mogelijk niet iedereen het mee eens is, maar ik wilde je het toch meegeven.

Installeren van K()Ubuntu op nieuwe pc...
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/21, 13:11:25 »
Ik zou het geen probleem vinden om een PC met ati te hebben.

De opensource driver voor ATI is, voor mij, al meer dan goed, want die ondersteund al 3D.
Helaas zal de TV-out enzo dan niet werken, maar van dat soort dingen maak ikzelf geen gebruik.

Verder gezien een ander topic op dit forum zal het nog maar even duren en AMD en ATI beginnen met het opensource maken van hun drivers!

Offline vanadium

  • Lid
Installeren van K()Ubuntu op nieuwe pc...
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/21, 14:20:10 »
Persoonlijk zou ik Windows XP eraf gooien (dit is inderdaad een persoonlijke optie). Je hebt dan één systeem, waarop je je kunt toeleggen. Anders heb je nog altijd twee systemen te leren kennen en te onderhouden. Het is niet nodig vooraf je schijf te formatteren: je start op met de installatie-CD, je klikt "install" op de Ubuntu desktop van de installatie-CD en op een gegeven ogenblik heb je de keuze of je de Windows partitie wil behouden dan wel gans de schijf voor Ubuntu gebruiken. Ubuntu doet dan het nodige.

Je ATI zal inderdaad behoorlijk werken met een default installatie. Het is enkel bij 3D acceleratie dat het niet meer zal lukken: voorbeelden waar je die 3D acceleratie nodig hebt, zijn Celestia (ruimte-simulatieprogramma), Google Earth en spelletjes zoals het klassieke Tuxracer (Planet Penguin Racer) en Neverball. Mogelijk heb je die 3D acceleratie dus niet echt nodig. In elk geval, ook ATI kaarten krijg je aan de praat. Evenwel, als je nog een kaart moet kopen, dan ga je onder Linux inderdaad beter voor een nvidia.

Installeren van K()Ubuntu op nieuwe pc...
« Reactie #7 Gepost op: 2007/05/21, 15:43:12 »
Bedankt allen voor de uitleg. Nu ik alles heb doornomen kies ik ervoor vista eraf te gooien, dat zal ons Monique zeker ook.
Games of TV-out zijn aan ons Monique niet besteed. Ze moet, correctie " MAG, zijn te lang gehuwd om nog te moeten " gewoon nog een aantal jaar mijn boekhouding bijhouden, adresbestanden van Kunstgalerijen, en alles wat er in dit kleine zaakje te doen valt verwerken. Want ik besloot toch nog een paar jaartjes verder te Kunstelen, maar minder, samen met ons Monique die er binnen korte tijd mee ophoud, zodat we samen kunnen profiteren van wat er rest.
Ze beschikt zeker over goeie Back-ups van haar documenten enzoverder. Dus dit is geen probleem.
Ze is over van Ubuntu, en wil geenszins xp of vista draaien zegt ze. Nu werkt ze immers met Ubuntu. Maar wou graag haar EIGEN computer, waar ik dus als ik haar goed begrijp, MOET afblijven. Testen mag ik dan op de andere. De laptop zal dan worden voorzien van Edubuntu voor het oudste kleinkind.
Ze vroeg me om jullie raad qua, afgooien die vista of niet, eerst formateren of niet... Ben zeker dat ze blij zal zijn met de uitleg. Kan ze vanavond even nalezen.  
Groetjes,
Freddy
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

Virtus92

  • Gast
Installeren van K()Ubuntu op nieuwe pc...
« Reactie #8 Gepost op: 2007/05/21, 16:45:25 »
Mij lijkt het beter om de hele harde schijf te formatteren, om eventuele fouten te voorkomen (MBR rotzooi).
En 1 OS is zowiezo gwn handiger.
(Vind IK)

Installeren van K()Ubuntu op nieuwe pc...
« Reactie #9 Gepost op: 2007/05/21, 17:19:23 »
Citaat van: Virtus92
Mij lijkt het beter om de hele harde schijf te formatteren, om eventuele fouten te voorkomen (MBR rotzooi).
En 1 OS is zowiezo gwn handiger.
(Vind IK)
Mij ook, zal Monique laten beslissen, doch ze zal er ook zo over denken.
Binnen een 8-tal dagen zal de pc in het atelier werken. ( Kan nog niet beginnen met installeren, eerst mijn werk afmaken ) Dan heeft hier ieder z'n eigen pjoeter. Gaaf, kan ik van de ene naar de andere spurten tijdens mijn tekenloze periodes.
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux