Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ICM kleurprofiel corrigeert kleuren printer niet.  (gelezen 2045 keer)

ICM kleurprofiel corrigeert kleuren printer niet.
« Gepost op: 2013/06/26, 10:17:20 »
Bij het gebruik van mijn Ricoh Aficio SG 31310dn printer worden de kleuren niet goed afgedrukt.
Nu is er bij de printer een CD geleverd met kleurprofielen in ICM format.
Als ik nu in Gimp deze profielen activeer dan zie ik op mijn scherm dat de kleuren anders worden dus neem ik aan dat het kleurprofiel actief is.
Maar de printout verandert niet, nog steeds de foute kleuren.

Nu heb in geheel tegen mijn principes in een test gedaan met Gimp onder WindowsXP en tot mijn grote verbazing zijn de kleuren nu wel perfect bij gebruik van hetzelfde kleurprofiel.

Nu las ik in een Engels forum dat printerdrivers in Ubuntu niet samenwerken met kleurprofielen alleen als je een Gutenprint driver gebruikt zou dat wel het geval zijn.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Re: ICM kleurprofiel corrigeert kleuren printer niet.
« Reactie #1 Gepost op: 2013/06/26, 10:57:12 »
Nee, daar heb ik geen ervaring mee.

Maar...mij is wel opgevallen dat:
- het bij mijn (Samsung) printer per driver verschilt of je de ICM profielen kunt instellen of niet.
- er sowieso grote verschillen tussen de diverse drivers zijn; zie bv voor Samsung dit voorbeeld:
http://wiki.ubuntuusers.de/Samsung-Laserdrucker?highlight=samsung#Treiber-Qualitaet
- de ene driver beter is voor tekst, terwijl de andere driver foto's beter afdrukt

Mijn advies:
- experimenteer eens met de diverse printerdrivers
- Google!


Re: ICM kleurprofiel corrigeert kleuren printer niet.
« Reactie #2 Gepost op: 2013/06/26, 11:34:25 »
Het probleem is dat dit een hele speciale printer is waar geen alternatieve drivers voor beschikbaar zijn

Re: ICM kleurprofiel corrigeert kleuren printer niet.
« Reactie #3 Gepost op: 2013/06/28, 10:56:33 »
Ik heb inmiddels contact gehad met Ricoh en die verwijzen naar Sawgrass dat is de fabrikant van de speciale gel inkt voor deze printer.
Zij hebben een speciale powerdriver ontwikkeld om met deze printer de juiste kleuren te krijgen.
Helaas ondersteunen zij alleen Windows en Mac computers.

Er zit dus niets anders op om geheel tegen mijn principe toch een Windows bak op te tuigen voor werkzaamheden met deze printer.



Offline softbart

  • Lid
Re: ICM kleurprofiel corrigeert kleuren printer niet.
« Reactie #4 Gepost op: 2013/06/29, 16:41:40 »
Virtualbox?

groet,


Theo

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: ICM kleurprofiel corrigeert kleuren printer niet.
« Reactie #5 Gepost op: 2013/06/29, 17:47:12 »
Nu las ik in een Engels forum dat printerdrivers in Ubuntu niet samenwerken met kleurprofielen alleen als je een Gutenprint driver gebruikt zou dat wel het geval zijn.
De Gutenprinter driver kan je in Ubuntu installeren. Zoek naar libgutenprint2 in Ubuntu softwarecentrum.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: ICM kleurprofiel corrigeert kleuren printer niet.
« Reactie #6 Gepost op: 2013/06/29, 21:20:53 »
Ik heb ook die gutenprint geprobeerd maar dat werkte ook niet 100%.
De zogenaamde powerdriver die door Sawgrass is ontwikkeld die geeft wat meer opties die nodig zijn voor deze specifieke toepassing.

Virtualbox is wel een mogelijkheid maar het gaat om een printer die productie draait en dan is het toch handiger om een Windows bak neer te zetten.

Jammer dat de producenten van dit soort apparatuur de Linux gebruikers in de kou laat staan.


Offline jolo

  • Lid
Re: ICM kleurprofiel corrigeert kleuren printer niet.
« Reactie #7 Gepost op: 2013/06/30, 13:17:13 »
Ricoh Aficio SG 31310dn
Is dat wel het correcte model. Want Google toont Ricoh Aficio SG 3110DN(w).
Ook die zie ik niet in deze lijst http://www.openprinting.org/printers/manufacturer/Ricoh
Maar wel de Ricoh Aficio SG3110SFNw http://www.openprinting.org/printer/Ricoh/Ricoh-AficioSG3110SFNw
Als welk model werd je printer herkend door Afdrukbeheer? (In het terminalvenster system-config-printer )

Verder klopt het inderdaad dat niet alle printer fabrikanten Linux ondersteunen. Daarom is het doorgaans ook beter dit uit te zoeken, alvorens je een nieuwe printer aanschaft.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: ICM kleurprofiel corrigeert kleuren printer niet.
« Reactie #8 Gepost op: 2013/06/30, 14:18:35 »
Ja dat is makkelijker gezegd dan gedaan, voor deze toepassing is er gewoon maar 1 printer en dat is deze Ricoh Aficico SG 3110DN daarom kom je dit type ook niet zo snel tegen in Google.

Als je er gewoon mee gaat printen is dit in Ubuntu geen enkel probleem, maar deze printer wordt gebruikt voor een aardewerk drukkerij en dan wordt er met Gel inkt geprint op speciale transfer vellen om nu op deze vellen de juiste kleuren te krijgen is de Powerdriver van de Inktfabrikant nodig en deze is er niet voor Linux.

Ik heb contact met de fabrikant gehad en die heeft aangegeven dat er alleen een Windows based machine gebruikt kan worden.

Helaas maar het is niet anders.