Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!  (gelezen 22588 keer)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #50 Gepost op: 2011/10/06, 21:16:07 »
Ik heb ondertussen een herinstallatie van ubuntu 11.04 uitgevoerd (tweede keer, zeer uitzonderlijk dat dat gebeurt voor mij).

zram laat zich installeren via een repository, maar het verwijderen via synaptic zorgt er niet voor dat ook zram is verwijderd. m.a.w., als gewone gebruiker kan je zram niet zomaar meer verwijderen ... een verwittigd man is er twee waard.

Linux heeft de gewoonte om swap gealloceerd te laten, zelfs al is er al minder geheugenvraag: pagina's die nog niet terug nodig zijn, blijven in de swap. Er is dus steeds minder gewone RAM beschikbaar, waardoor bij het minste weer geswapt moet worden. Zo heb ik het voorgehad dat na een periode van intesief swapgebruik het systeem daarna verder bleef draaien als stroop, zelfs na het afsluiten van verschillende programma's.

Ik heb dus zram terug verwijderd, maar bij gebrek aan instructies is het via een herinstallatie moeten gaan.

Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #51 Gepost op: 2011/10/07, 11:45:13 »
Zeer juist Vanadium, maar ik ondervind wel een 'betere' perfomance met zram op een systeem met weinig geheugen.

De ppa had ik niet toegevoegd, maar gewoon geïnstalleerd met de losse .deb puur om te testen.

Een eventuele verwijdering is inderdaad geen sinecure, maar eigenlijk was dat voor mij niet echt nodig.

Maar de verwittiging is correct: kijk wel uit met de installatie ervan.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #52 Gepost op: 2011/10/07, 12:01:12 »
Misschien is het slim om in de topic titel [pas op!] oid te zetten. Het is namelijk vrij ingrijpend in je systeem als je dit toepast, en het is niet zomaar te verwijderen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #53 Gepost op: 2011/10/07, 13:51:07 »
Zeer juist Vanadium, maar ik ondervind wel een 'betere' perfomance met zram op een systeem met weinig geheugen.
Ik ben ervan overtuigd dat er in sommige omstandigheden voordeel is met die benadering. Vooral op een licht systeempje, dat je voor lichte toepassingen gebruikt die eigenlijk net niet meer in ram passen. Of zelfs algemeen, van zodra er de eerste behoefte is voor swapruimte. Met zram zal alles in die omstandigheden toch nog vanuit RAM kunnen ingeladen worden, met betere respons naar de gebruiker toe als gevolg.

Goede suggestie van Thomas om even te waarschuwen dat de ingreep niet (gemakkelijk) ongedaan kan worden gemaakt. (Wellicht wel, maar je moet weten hoe).

Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #54 Gepost op: 2011/10/08, 00:03:24 »
Thomas +1 ; ik zou ook de topictitel aanpassen. Eigenlijk zou ideaal zijn dit onder te brengen in het testonderdeel van het forum.

Maar evengoed, met weinig Ram geheugen is het wel een goede tip.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #55 Gepost op: 2011/10/08, 11:56:58 »
Ik heb even een waarschuwing in het eerste bericht gezet ;)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #56 Gepost op: 2011/10/08, 13:08:24 »
Je geeft er de indruk dat je weet hoe het terug verwijderd kan worden?

Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #57 Gepost op: 2011/10/08, 13:12:53 »
Nee, maar hoe meer mensen dit gaan proberen, hoe groter de kans dat een verwijderingsmethode beschikbaar komt in dit draadje ;)

Edit: is het niet gewoon sudo rm /etc/init/zramswap.conf ?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #58 Gepost op: 2011/10/08, 13:32:20 »
Ik stel voor dat je duidelijk aangeeft dat we voor het ogenblik niet weten hoe je zram terug kan verwijderen. Het verwijderen van /etc/init/zramswap.conf werkt niet: misschien verdwijnt hiermee wel het gebruik van de ramschijven als swap, maar de ramschijven zelf worden nog steeds in RAM aangemaakt.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #59 Gepost op: 2011/10/08, 15:03:21 »
Hier in 11.10 heb ik hem eens terug verwijderd en dat via Synaptic. Kiezen voor "Volledige Verwijdering".
Daarna terug opgestart. Geen Zram word hier nog geladen.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #60 Gepost op: 2011/10/08, 17:49:47 »
@heir4c +1
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #61 Gepost op: 2011/10/11, 21:41:17 »
Citaat van: emiel
Start Libre Office, ga naar Extra, Opties, onder LibreOffice naar Geheugen en vink dan SnelStarter op systeembalk inschakelen aan.
Sluit Libre Office en start het weer op en zie het resultaat.
Okee, het is wat laat..............maar jeetje...........dit werkt als een tierelier!!

Vind ik ook maar dan wil je computer niet meer uit... Bij mij iig. ???

EDIT
Ohw, ik zie dat jij ook een afsluitprobleem heb nu.....
« Laatst bewerkt op: 2011/10/11, 21:56:05 door lord4163 »
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #62 Gepost op: 2011/10/11, 22:26:31 »
Citaat van: emiel
Start Libre Office, ga naar Extra, Opties, onder LibreOffice naar Geheugen en vink dan SnelStarter op systeembalk inschakelen aan.
Sluit Libre Office en start het weer op en zie het resultaat.
Okee, het is wat laat..............maar jeetje...........dit werkt als een tierelier!!

Vind ik ook maar dan wil je computer niet meer uit... Bij mij iig. ???

EDIT
Ohw, ik zie dat jij ook een afsluitprobleem heb nu.....

Hier ook een afsluitprobleem gehad door die snelstarter. Dus de snelstarter maar uitgezet :)

*edit: Dit probleem heb ik gehad op lmde, dus niet op Ubuntu.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/12, 09:28:39 door kebabfish »
Op de chat te vinden als debiantux

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #63 Gepost op: 2011/10/11, 23:54:18 »
Ik heb er geen problemen mee.
Bij mij sluit hij gewoon af.


Offline emiel1976

  • Lid
Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #64 Gepost op: 2011/10/12, 15:20:20 »
Wel apart. Ben ik dus 1 van de weinigen die er geen last van heeft.

Helaas werkt het in Xubuntu niet want ik start het regelmatig op.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #65 Gepost op: 2011/10/12, 23:00:18 »
Heb hier nu 11.10 op mijn laptop staan (11.04 werkte er niet op).
Ging wel traag met maar 512MB RAM, eigenlijk dus te zwaar, maar heb nu 2 Zram schijven aangemaakt van elk 1,1 GB en dat gaat dus echt wel vlotter.
Denk wel dat het ook nog wel afhangt van mijn grafische kaart dat het trager gaat (ati xpress  200M) En mijn processor (Celeron M 410)
Maar ben toch wel tevreden dat ik 11.10 er toch iet of wat kan op draaien.
FF draait slecht/traag.
Qupzilla erop gezet en die doet het goed.

Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu