Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows clients verbinden met Ubuntu Server 7.0.4 als fileserver  (gelezen 2135 keer)

bartps

  • Gast
Hallo,

ik ben hier op school een fileserver aan het opzetten onder Ubuntu Server 7.0.4 (Feisty).
Tot nu toe is alles goed gegaan:
- installatie Ubuntu Server
- installatie Webmin 1.340
- vast IPadres toegewezen aan Ubuntu Server
- onder Samba heb ik shares aangemaakt (die verwijzen naar 2 partities in FAT32 op mijn Ubuntu-bak)
- onder Samba (in Webmin) heb ik mijn Unix users geconverteerd naar Samba users en heb ik 3 Samba users (leerkracht, leerling en icter), met elk een eigen wachtwoord.

Mijn probleem:
als ik op mijn Windows clients (2000 en XP pro) naar mijn netwerklocaties ga, dan kan ik de Ubuntu fileserver zien staan. Wanneer ik er echter op dubbelklik, vraagt hij naar mijn username en password. (is normaal)
Ik heb alle gebruikersnamen en bijhorende passwords gebruikt (van leerkracht, leerling en icter dus), maar ik krijg geen toegang tot de Ubuntu fileserver.

Wat ben ik vergeten? Of wat doe ik verkeerd? Moet ik nog iets instellen op mijn clients?

Graag hulp. Ik heb al serieus gegoogled, maar vindt geen oplossing.

Bedankt,
Bart Pauwels
bart.ict (at) gmail.com

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Windows clients verbinden met Ubuntu Server 7.0.4 als fileserver
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/16, 12:36:41 »
Heb je wel gebruikers aangemaakt ?
In een terminal scherm van Ubuntu intikken:
Citaat
sudo smbpasswd -a jan
om gebruiker jan aan te maken, het systeem vraagt de eerste keer om je rootpassword en daarna om het nieuwe password voor de gebruiker jan.

Is dit wat je bedoeld ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

bartps

  • Gast
Windows clients verbinden met Ubuntu Server 7.0.4 als fileserver
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/29, 13:45:54 »
OK, ik geraak nu op de fileserver vanop mijn Windows 2000pro clients.

Nieuw probleem:
ik zie mijn gedeelde map staan, maar krijg bij dubbelklik de volgende error:
" \\Fileserver\Bestand1\ is niet toegankelijk. Kan netwerknaam niet vinden. "

Ik heb op mijn Ubuntu-bak nagekeken en de 2 mappen (2 partities van 50GB elk) staan onder "Systeem" -> "Beheer" -> "Gedeelde mappen".
Ze dragen beiden een SMB-label (dat zal dus willen zeggen dat het Samba-shares zijn).

Wat me ook opvalt is dat die 2 gesharede mappen/partities zich na een tijdje unmounten. Ik had ze handmatig gemount en dacht dat ze gemount zouden blijven. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze mounted/actief bljven? (de pc staat 24/7 aan)

Misschien ligt het probleem van de niet toegankelijke netwerknaam en de unmounted partities in elkaars verlengde?
Iemand goede raad?

Alvast bedankt,
Bart