Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: DEB bestanden opslaan  (gelezen 1030 keer)

DEB bestanden opslaan
« Gepost op: 2010/10/21, 15:30:25 »
Hallo,

Ik ben alweer een tijdje bezig met Ubuntu, en het gaat me aardig af.
Ik vraag me echter af: Als ik een programma installeer via het softwarecentrum, waar
worden de gedownloade bestanden dan opgeslagen? Als het er een keer op aankomt, kan ik zonder internet aansluiting
gewoon programma's installeren. Is dit mogelijk?

Alvast bedankt!

Offline Stijnen

  • Lid
Re: DEB bestanden opslaan
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/21, 16:47:02 »
Bovenstaande lijkt mij in beide gevallen niet waar (?)

Via het software centrum wordt geen bestand gedownload in je 'download map'. Volgens mij komen ze in /var/cache/apt/archives/ (in het geval van apt-get volgens mij wel, geen idee of software centrum dat ook doet).

Wat betreft het offline installeren van *.deb files. Het kan zijn dat deze afhankelijkheden heeft met andere packages, waardoor er dus internet gewenst is om deze afhankelijkheden binnen te halen. Of je moet al deze afhankelijkheden ook lokaal hebben.
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: DEB bestanden opslaan
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/21, 17:02:59 »
Normaal gesproken in Download in je home map.

En verder kan je die .debs altijd installeren wanneer het jou uitkomt. Dus je haalt ze binnen, zet ze in een aparte map die je hebt aangemaakt heb (want dat kan natuurlijk ook) en je installeert ze op de dag dat jij die programma's wilt gebruiken.


Hij heeft het over het installeren van programma's vanuit het software centrum. Als je een programma selecteert vanuit het software centrum en/of synaptic, dan worden die gedownload en gelijk geïnstalleerd. En als het goed worden ze opgeruimd.

Alleen .deb bestanden die jij zelf handmatig download van een site kan je opslaan waar je maar wilt.
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Re: DEB bestanden opslaan
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/21, 20:43:26 »
Bedankt voor jullie reacties!

Dus als ik het goed begrijp, moet ik zoeken in /var/cache/apt/archives/ ? Ik ga even kijken. Weten jullie misschien ook
waarom er achter uitvoerbare bestanden geen extensie staat? Ben de map even vergeten, maar er stonden een hoop files met tandwiel pictogrammen in. Als ik er op klikte, werd het uitgevoerd.

Offline Stijnen

  • Lid
Re: DEB bestanden opslaan
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/22, 01:34:59 »
Ja daar worden de pakketten in de cache opgeslagen. Wat betreft die tandwiel icoontjes, gewoon niet op klikken. Zijn idd uitvoerbare bestanden, worden wel aangeroepen als een applicatie of commando die je ingeeft daarom vraagt.
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!