Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: mediaspeler aanrader: Volumio!  (gelezen 2062 keer)

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
mediaspeler aanrader: Volumio!
« Gepost op: 2019/07/01, 20:00:35 »
Ik was op zoek naar vervanging van mijn Chromecast Audio omdat Google daarmee gaat stoppen en ik minder Google afhankelijk wil zijn.

Vandaar een raspberry Pi 3B+ gekocht en daar Volumio (https://volumio.org/) op gezet. Dit verbonden met mijn versterker via USB en het werkt echt fantastisch. Bediening via app, tablet, pc (browser) etc. Ook Spotify connect werkt geweldig.

Verder kan je lokale (netwerk) muziek afspelen en internet radio afspelen, dit alles met een mooie interface. En het zit vast tussen mijn oren maar de geluidskwaliteit tov de Chromecast Audio lijkt ook beter...

Al met al dikke aanrader!

Offline hcjbruin

  • Lid
Re: mediaspeler aanrader: Volumio!
« Reactie #1 Gepost op: 2023/08/24, 16:15:08 »
klopt inderdaad, maar lukt het je ook om geluid vanaf je Unbuntu machine (22.04) naar Volumino te streamen? Vanaf de Mac of IOS geen probleem, vanaf lunix lukt het mij niet  :|
« Laatst bewerkt op: 2023/08/24, 18:56:44 door Ron »

Re: mediaspeler aanrader: Volumio!
« Reactie #2 Gepost op: 2023/08/25, 11:32:18 »
Hoi,

Voor degenen die geen usb-ingang op hun versterker hebben heb ik nog een leuk ideetje voor je om super mooi geluid uit de pi te persen.
Schaf een pcm5102a bordje aan (is een paar euro op die bekende Chinese webshop) en soldeer er wat jumper-kabetjes aan en sluit dit aan op de pi.

VIN   Pin 2 (5V)
GND   Pin 6 (GND)
LCK   Pin 35
DIN   Pin 40
BCK   Pin 12
SCK   Hoeft niet aangesloten te worden

En activeer het in Volumio of Libreelec alsof het een Hifiberry is.


Groetjes,

Steven
« Laatst bewerkt op: 2023/08/25, 12:07:06 door steef76 »

Re: mediaspeler aanrader: Volumio!
« Reactie #3 Gepost op: 2023/08/27, 14:30:44 »
Voor degenen die geen usb-ingang op hun versterker hebben heb ik nog een leuk ideetje voor je om super mooi geluid uit de pi te persen.

Ik persoonlijke houd niet zo van de moeilijke wegen.  ^-^
Het juiste kabeltje van je 4-polige jack connector voor Stereo output (zit op rpi) naar je stereo, en het werkt. Een simpeler ideetje om super mooi geluid uit de pi te persen  8-)

(analoge verbinding geeft nog altijd de hoogste kwaliteit geluid, want ∞ bitrange ... of anders gezegd, geen sprake van bitrange -> volledig vlakke curves, geen verlies)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: mediaspeler aanrader: Volumio!
« Reactie #4 Gepost op: 2023/08/28, 13:08:13 »
Citaat
Het juiste kabeltje van je 4-polige jack connector voor Stereo output (zit op rpi) naar je stereo, en het werkt. Een simpeler ideetje om super mooi geluid uit de pi te persen  8-)

Ik weet dat het simpeler kan, zo heb ik het zelf ook jaren gedaan.
Dit was gewoon heel leuk om te doen en het geluid is echt wel van een betere kwaliteit dan wat er uit de 4-polige connector van de pi komt. En het bordje zelf is spotgoedkoop, iets van €2,60 plus nog wat verzendkosten.



Re: mediaspeler aanrader: Volumio!
« Reactie #5 Gepost op: 2023/09/01, 16:47:59 »
en het geluid is echt wel van een betere kwaliteit dan wat er uit de 4-polige connector van de pi komt.

Mogelijk dan omdat de uitvoer/'geluidskaart' van de PI al zwakker van kwaliteit is? (lage uitgangs-samplingfrequentie?)
Mmm. Zou voor mij persoonlijk een minpunt zijn.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore