Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geluidsniveau egaliseren.  (gelezen 3271 keer)

Offline JAM

  • Lid
Geluidsniveau egaliseren.
« Gepost op: 2015/12/11, 12:46:51 »
Heb wat mp3 en wav bestanden van oude cd´s op mijn HDD gezet.
Het geluidsniveau verschilt nogal van bestand tot bestand.
Is er een prog. waarmee je het geluidsniveau van alle muziekbestanden kunt egaliseren?

Re: Geluidsniveau egaliseren.
« Reactie #1 Gepost op: 2015/12/11, 13:05:04 »
Ja, easyMP3Gain.

Offline JAM

  • Lid
Re: Geluidsniveau egaliseren.
« Reactie #2 Gepost op: 2015/12/11, 13:16:17 »
Dank Vuurvosje,

Had dit ook al gevonden, maar ondersteunt dit ook .wav bestanden?

Re: Geluidsniveau egaliseren.
« Reactie #3 Gepost op: 2015/12/11, 13:59:28 »
Nee.
gnormalize wel.
Maar ik vraag mij af of je dat wilt (WAV is een ruw en dus erg groot bestandsformaat, MP3 of Ogg Vorbis is veel kleiner en de kwaliteit is in de praktijk hetzelfde, bovendien kun je ID3 tags toevoegen).

Offline Nero

  • Lid
Re: Geluidsniveau egaliseren.
« Reactie #4 Gepost op: 2015/12/11, 14:37:45 »
Gebfruik dan FLAC. Is lossless en kan ook met metadata overweg.

Re: Geluidsniveau egaliseren.
« Reactie #5 Gepost op: 2015/12/11, 22:17:44 »
Nee.
gnormalize wel.
Maar ik vraag mij af of je dat wilt (WAV is een ruw en dus erg groot bestandsformaat, MP3 of Ogg Vorbis is veel kleiner en de kwaliteit is in de praktijk hetzelfde, bovendien kun je ID3 tags toevoegen).
Uhh!Mp3 is niet dezelfde kwaliteit als wav!!MP 3 is altijd slechter!Maar meer algemeen te gebruiken.En als je nog iets anders wilt kan je beter .flac gebruiken,dat is meer bekend dan .Ogg Vorbis.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Geluidsniveau egaliseren.
« Reactie #6 Gepost op: 2015/12/12, 10:57:07 »
Jaaahhhaaa....  :D
En om deze discussie te voorkomen schreef ik dan ook:
Citaat
in de praktijk hetzelfde
;)

En laten we nu eerst even afwachten wat TS precies wil....  :)
....en dan een oplossing geven.


Uhh!Mp3 is niet dezelfde kwaliteit als wav!!MP 3 is altijd slechter!Maar meer algemeen te gebruiken.En als je nog iets anders wilt kan je beter .flac gebruiken,dat is meer bekend dan .Ogg Vorbis.

Offline JAM

  • Lid
Re: Geluidsniveau egaliseren.
« Reactie #7 Gepost op: 2015/12/12, 11:08:11 »
Dank voor de tips.
Ik heb uiteraard ook .flac bestanden, maar daar gaat het nu niet zozeer om.
Als ik de bestandjes shuffle, wil ik graag één geluidsniveau, dus niet één liedje hard en het andere zacht in volume etc.

Re: Geluidsniveau egaliseren.
« Reactie #8 Gepost op: 2015/12/12, 12:17:08 »
Dan zou je een compressor/limiter moeten hebben,maar als het verschil groot is gaat het de kwaliteit van de te luide aantasten.

Misschien is dit iets?
http://linux.softpedia.com/get/Multimedia/Audio/Audio-Compressor-and-Limiter-58320.shtml

Maar als je in Google compressor/limiter in Ubuntu in voert krijg je een hele hoop hits.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Geluidsniveau egaliseren.
« Reactie #9 Gepost op: 2015/12/12, 16:52:24 »
gnormalise kan doen wat je vraagt, wav files automatisch aanpassen. Beter is het, zoals reeds gezegd, flac te gebruiken voor lossless compressie: een flac neemt maar de helft van de ruimte in van een wav bestand, zonder enig kwaliteitsverlies. Hangt er evenwel ook van af wat je gebruikt om je bestanden af te spelen. Via de computer, met welke software, of op een losstaand apparaat?

Offline JAM

  • Lid
Re: Geluidsniveau egaliseren.
« Reactie #10 Gepost op: 2015/12/12, 17:03:29 »
Krijg gnormalise helaas niet Gedownload..

Offline vanadium

  • Lid
Re: Geluidsniveau egaliseren.
« Reactie #11 Gepost op: 2015/12/12, 17:25:55 »
gnormalise is dan ook een zeer oud beestje, en programmaatjes waarop het gebaseerd is zoals wavegain blijken niet meer in de repo's. Wat wel in de repo zit, is normalize-audio. Het is een commandolijn programma. Zie "man normalize-audio". De eenvoudigste vorm van gebruik is:
normalize-audio naamvanjebestand.wav

Heb je wav bestanden van één LP, die als geheel moeten aangepast worden (algemeen geluidsniveau wordt aangepast zonder relatieve geluidsterkte tussen tracks te veranderen). EXPERIMENTEER LIEFST OP KOPIEËN. Het programma verandert je wav bestanden namelijk onomkeerbaar ...

normalize-audio --batch naamvanjebestand.wav

De commando's normalize-mp3 en normalize-ogg normaliseren ogg en mp3 door de bestanden te decoderen, de resulterende wav audio te analyseren met normalize-audio, en daarna de bestanden terug te comprimeren. Nuttig voor audiospelers die geen replaygain ondersteunen. Je verliest kwaliteit door het herencoderen naar ogg of mp3.

Voor mp3 is het altijd een betere optie om te werken met mp3gain met de -r of -a optie: ook dit werkt voor alle spelers, maar vermijd dat je het bestand moet hercoderen. Voor ogg kan dit niet op die manier. Als je een speler hebt die geen replaygain tags ondersteunt, dan is de benadering van normalise-ogg de enige optie.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/12, 17:33:44 door vanadium »

Offline JAM

  • Lid
Re: Geluidsniveau egaliseren.
« Reactie #12 Gepost op: 2015/12/13, 10:58:54 »
Ben bang dat wat je schrijft te hoog voor me is gegrepen...
Toch bedankt voor het antwoord Vanadium.

Re: Geluidsniveau egaliseren.
« Reactie #13 Gepost op: 2015/12/13, 12:19:18 »
Maar heb je het dan op een andere manier gemaakt?Dus opgelost?
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.