Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Syncthing, voor als je geen cloud wilt gebruiken  (gelezen 869 keer)

Offline MKe

  • Lid
Syncthing, voor als je geen cloud wilt gebruiken
« Gepost op: 2017/10/12, 12:07:50 »
Ik wil eigelijk een keer wat reclame maken voor Syncthing. Het is een opensource file-deel systeem ala dropbox... maar eigelijk helemaal niet als dropbox.
Het verschil is dat als je dropbox (of googledrive of owncloud...) gebruikt, dat je data naar een centrale server gaat. Verschillende clienten kunnen daarmee contact houden en bestanden synchroniseren met deze server. Clienten synchroniseren dus niet rechtstreeks.
Syncthing daarintegen werkt zoals het alom bekende bittorrent. Twee computers synchroniseren rechtstreeks met elkaar zonder tussenkomst van een centrale server. Dit heeft een aantal voordelen:

- privacy: bestanden worden versleuteld en rechtstreeks gesynchroniseerd. Het staat niet op een server in de USA (Dropbox)
- snelheid: syncthing wordt sneller naar mate je meer clienten in je 'wolk' krijgt, m.a.w. als er meer computers dezelfde bestanden met elkaar delen wordt de dataoverdracht sneller, dit is niet het geval met een enkele server, waar die server de bottleneck is. Vooral een issue met owncloud natuurlijk.
- Geen single point of failure (=geen centrale server)

Er zijn ook nadelen:
- geen centrale server betekent ook geen centrale web interface, dus 'de andere' moet wel de syncthing client geinstalleerd hebben en kan geen bestanden ophalen via een webpagina. Dit is dus wel lastig
- Iets minder gebruikersgemak dan bij de andere sync dingen, het is iets meer gedoe om bestanden te delen.
- Als de andere computers niet aanstaan dan kun je niet syncen
- De snelheidswinst is alleen van toepassing als je voldoende aangesloten computers hebt, wat in de praktijk weinig voorkomt.

Ik gebruik syncthing voornamelijk voor het syncen van bestanden tussen mijn eigen apparaten, computers en telefoon. Zo manage mijn afspraken, aantekeningen etc in emacs orgmode (http://orgmode.org/). Ik gebruik op mijn werk een linux desktop en een windows laptop waar ik deze tekst bestanden tussen wil syncen. Zo kan ik orgmode gebruiken op mijn linux desktop als ik op kantoor ben, maar als ik op reis ben heb ik de meest recente versies van mijn bestanden op mijn laptop.

Syncthing heeft ook een Ubuntu package en je kunt het hier vinden: https://syncthing.net/
« Laatst bewerkt op: 2017/10/12, 12:11:10 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: Syncthing, voor als je geen cloud wilt gebruiken
« Reactie #1 Gepost op: 2017/10/12, 13:13:21 »
USP: het is cross platform!

Oa ook voor Android:
https://f-droid.org/packages/com.nutomic.syncthingandroid/

Offline MKe

  • Lid
Re: Syncthing, voor als je geen cloud wilt gebruiken
« Reactie #2 Gepost op: 2017/10/12, 13:40:21 »
Yup, dat was ik nog vergeten, het werkt op Linux, BSD, Android, Windows, OSX en ik dacht ook iOS.

Re: Syncthing, voor als je geen cloud wilt gebruiken
« Reactie #3 Gepost op: 2017/10/12, 14:07:11 »
Al een tijd in gebruik hier, zeker een aanrader!

note: Het is erg goed voor synchronisatie, niet voor back-ups!
Op de chat te vinden als debiantux

Re: Syncthing, voor als je geen cloud wilt gebruiken
« Reactie #4 Gepost op: 2017/10/12, 21:33:36 »
USP: het is cross platform!
USP?

* Universal Selbstlade Pistole
* Universal Storage Platform (van Hitachi)
* Unique Selling Proposition
* Unité de soins palliatifs
* Union suisse des paysans
of
* Universidade de São Paulo?

USP??

Re: Syncthing, voor als je geen cloud wilt gebruiken
« Reactie #5 Gepost op: 2017/10/13, 10:22:23 »
Unique Selling Point

Re: Syncthing, voor als je geen cloud wilt gebruiken
« Reactie #6 Gepost op: 2017/10/13, 12:31:59 »
Ik heb het geinstalleerd op een synology nas en op een raspberry pi die achter de televisie van mijn schoonvader hangt.
Ik 'backup'  daar kopieeen van films die mijn schoonvader nog niet gezien heeft ;-)

En daarnaast sync ik met dezelfde syncthing een andere map met het systeem van mijn broer, zo wisselen we de dagelijkse backups uit voor een offsite kopie. werkt al zeker een jaar zonder noemenswaardige problemen.