Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ervaring met Conceptronic Grab'n'Go Media store in raid 1  (gelezen 2374 keer)

Offline Mr Brick

  • Lid
ervaring met Conceptronic Grab'n'Go Media store in raid 1
« Gepost op: 2009/06/01, 22:46:32 »
Ik overweeg een dergelijke behuizing aan te schaffen. De ervaringen die ik las op tweakers.net (meen ik) waren best wel goed. Zijn er ook Ubuntu gebruikers me ervaring met deze NAS?
Ik heb 1 draadje gevonden waarin het ging over de lees en schrijfsnelheid.
Ze kosten nu 140 euro excl schijven. Voor dat bedrag kan ik niet iets zelf bouwen dat ook net zo energie zuinig is, denk ik.

Voor dit aparaat is er ook een fun plug waarmee het apparaat ook gelijk als webserver kan werken.
Ik wil hem daar ook mogelijk voor gaan gebruiken maar hoofdzakelijk voor in raid 1 veilig opslaan van data die ik niet kwijt wil.
Met daarbij toegang van buiten af en ook toegang voor andere (Windows, nog wel) machines.

Dus kom maar op met de ervaringen en tips

Offline Mr Brick

  • Lid
Re: ervaring met Conceptronic Grab'n'Go Media store in raid 1
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/09, 19:25:33 »
Ik heb het NAS-je staan. Maar meer dan dat lukt me ook niet. Het lukt met geen mogelijkheid om verbinding te maken met de NAS. De bijgeleverde software detecteerd niets. Het pingen naar het standaard IP-adres levert niets op, ook als is de firewall uit. ???

Beetje jammer.  :'(

Offline bas.

  • Lid
    • Wat mij bezig houdt
Re: ervaring met Conceptronic Grab'n'Go Media store in raid 1
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/09, 19:46:08 »
Ik heb de CH3SNAS staan van conceptronic en hij werkt perfect 9.04 ziet hem meteen in het netwerk staan.
Bij mij werkte het ip adres van de nas ook niet maar ik kwam er achter dat het een ander ip adres is eentje die mijn modem/router aan maakte voor hem, in mijn geval 192.168.1.11.
Als je hem via het netwerk kan bereiken dan heb je een mapje web_page staan als je daar op klikt kom je bij de webmin uit met het goede ip adres.

Funplug heb ik nog niet gedaan ik heb hem ook nog maar een paar dagen staan, ik wil hem hoofdzakelijk voor upnp en ftp gaan gebruiken, upnp werkt wel alleen heb ik nog ruzie met de subs.

Hopelijk heb ik je een beetje verder geholpen.
=SOG= 4 life

laptop DELL Inspiron 1525 ubuntu 9.10

Ubuntu user # 27873

Wat mij bezig houdt

Offline Mr Brick

  • Lid
Re: ervaring met Conceptronic Grab'n'Go Media store in raid 1
« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/09, 21:10:10 »
Na wat zoekwerk was ik je net vooor. Inderdaad via de router de clientlist opgevraagd. Daar stond dus een IP-adres in de range die ik voor de andere PC's had gedefinieerd. Vervolgens is het configureren niet zo ingewikkeld.

Ik heb er 2x 640 in zitten en die heb ik ook als 638 raid1 ingesteld. Ik weet niet of dat slim is om te doen.

Eigenlijk wil ik de documentmappen die ik nu lokaal heb staan (studiemateriaal, foto's, muziek etc) op die server neerzetten en dan 'gewoon' werken alsof het een normale HD is.

Maar hoe krijg ik Ubuntu zo ingesteld dat die 638gig als een standaard locatie wordt gezien?


Offline bas.

  • Lid
    • Wat mij bezig houdt
Re: ervaring met Conceptronic Grab'n'Go Media store in raid 1
« Reactie #4 Gepost op: 2009/06/09, 21:18:26 »
Goed dat je het gevonden hebt en in jou geval is raid1 denk ik wel goed.
Ik heb er nu nog maar 1 schijf in zitten maar de tweede komt nog wel.
Voor je laatste vraag daar weet ik geen antwoord op iemand anders vast wel.
=SOG= 4 life

laptop DELL Inspiron 1525 ubuntu 9.10

Ubuntu user # 27873

Wat mij bezig houdt


Offline bas.

  • Lid
    • Wat mij bezig houdt
Re: ervaring met Conceptronic Grab'n'Go Media store in raid 1
« Reactie #6 Gepost op: 2009/06/10, 10:40:30 »
Dat zou de oplossing kunnen zijn ja denk ik.
Gebruik jij trouwens ook de upnp funktie of niet ik ben anders benieuwd of bij jou de ondertitel in losse srt bestanden ook werkt.
=SOG= 4 life

laptop DELL Inspiron 1525 ubuntu 9.10

Ubuntu user # 27873

Wat mij bezig houdt

Offline Mr Brick

  • Lid
Re: ervaring met Conceptronic Grab'n'Go Media store in raid 1
« Reactie #7 Gepost op: 2009/06/11, 08:46:48 »
upnp gebruik ik (nog) niet. Eerst de schijf voor alle huisgenoten gemakkelijk toegankelijk maken. Daarna FTP inrichten en dan mogelijk een webserver.
Gisteren een wat data overgepompt van intern naar de NAS. Eerst over een 10/100 router met 10/100 netwerkkaart. Vervolgens een gigabit switch en kaart gebruikt, maar nog wel met cat5 kabel en niet de e-versie. De schrijfsnelheid ging van 5,5 mbit/s naar 9mbit/s.  ^-^ Vanavond nogmaals proberen maar dan met cat5e kabel.
De leessnelheid is wel echt bedroevend. Een Divx kijken dat gaat goed maar een filmpje kijken die ik gemaakt heb met mijn fototoestel (42MB voor 27seconden) dat is niet te doen.  :|

Offline bas.

  • Lid
    • Wat mij bezig houdt
Re: ervaring met Conceptronic Grab'n'Go Media store in raid 1
« Reactie #8 Gepost op: 2009/06/11, 10:38:46 »
Ik kijk via upnp naar divx films met 5.1 geluid en dat gaat echt perfect er mee, alleen de losse srt bestanden wil niet lukken wat die wel schijnt te kunnen.
=SOG= 4 life

laptop DELL Inspiron 1525 ubuntu 9.10

Ubuntu user # 27873

Wat mij bezig houdt

Offline Mr Brick

  • Lid
Re: ervaring met Conceptronic Grab'n'Go Media store in raid 1
« Reactie #9 Gepost op: 2009/06/11, 22:13:50 »
Ik heb nieuwe kabels geprobeerd: CAT5 vervangen door CAT5E. En dat scheelt!!
Nu zit ik gemiddeld op 17 mbit/s. Er zijn uitschieters naar boven van 19 a 20 maar ook naar beneden, 10-12.

Alleen is nog steeds het bekijken van eigen gemaakte filmpjes niet te doen.  :|
Zou dit op te lossen zijn met uPnP?

Offline bas.

  • Lid
    • Wat mij bezig houdt
Re: ervaring met Conceptronic Grab'n'Go Media store in raid 1
« Reactie #10 Gepost op: 2009/06/11, 22:24:32 »
Het is natuurlijk altijd te proberen met upnp.
Mijn laptop gaat via wifi dus mijn snelheid is een heel stuk minder om het over te brengen.
=SOG= 4 life

laptop DELL Inspiron 1525 ubuntu 9.10

Ubuntu user # 27873

Wat mij bezig houdt