Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Intern modem werkt sinds kort niet meer in Ubuntu 9.10.  (gelezen 2374 keer)

Offline natuwes

  • Lid
Hallo,

Sinds eerder deze maand kan ik totaal niet meer internetten via Ubuntu 9.10. Ik heb al gekeken of ik de instellingen kan wijzigen, maar dat lukt niet. De verbinding loopt via een LAN kabel. Standaard is de keuze "auto eth0" maar wanneer ik in de netwerkverbindinginformatie kijk staat die standaard op "interne loop" ("lo"). Die keuze kan ik wijzigen naar ethernet maar wordt door het systeem niet onthouden. Ik kan dus niet via het internet evt. instellingen wijzigen. Een adres pingen lukt ook niet - ook niet het adres van mijn externe modem. Mijn computer is dual boot - het internetprobleem met dat andere OS (XP) werkt normaal. Is een herinstallatie van Ubuntu 9.10 of (later deze maand) een installatie van Ubuntu 10.04 een optie? Ik wil wel een dual boot computer behouden. Maar graag wel met een modem dat het tot voor kort altijd gedaan heeft in Ubuntu. Aan updates vanuit de Ubuntu community heb ik alles automatisch laten installeren. Mijn computer is een Toshiba Satellite A100-405 met ingebouwd draadloos en bedraad modem. Draadloos kan ik niet testen aangezien ik op dit moment alleen maar een LAN verbinding heb.

Alvast bedankt.
« Laatst bewerkt op: 2010/05/02, 15:07:22 door natuwes »

Re: Intern modem werkt sinds kort niet meer in Ubuntu 9.10.
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/23, 18:46:15 »
Ik zou eerst network-manager-gnome verwijderen in Synaptic en dan opnieuw installeren, kijk eens of dit helpt.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline natuwes

  • Lid
Re: Intern modem werkt sinds kort niet meer in Ubuntu 9.10.
« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/25, 12:51:38 »
Opnieuw installeren werkt niet zonder internetverbinding  :) , alleen verwijderen.
En de installatie-CD wordt niet herkend als softwareleverancier.

Re: Intern modem werkt sinds kort niet meer in Ubuntu 9.10.
« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/25, 13:46:23 »
Ik begreep uit je eerste post dat je wel bedraad internet hebt. Kan je bij kennissen of buren het bestandje downloaden?
hier http://packages.ubuntu.com/ kan je het pakketje downloaden, op een USB stick zetten, het is een deb, twee keer op klikken en installeren.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline natuwes

  • Lid
Re: Intern modem werkt sinds kort niet meer in Ubuntu 9.10.
« Reactie #4 Gepost op: 2010/04/25, 15:03:53 »
Ik heb genoemd pakket via het W..-deel van mijn computer gedownload en in Ubuntu geherinstalleerd. Helaas kan ik nog steeds niet de instellingen van het netwerk wijzigen en opslaan, ook niet als ik ingelogd ben als root. In de bijlage een afbeelding die misschien meer zegt. De loopback interface kan ik weliswaar wijzigen maar de wijziging wordt niet opgeslagen. Het ip-adres kan ik niet wijzigen, bijv. in dat van mijn externe modem (misschien via de terminal?) en ping werkt ook niet.

Re: Intern modem werkt sinds kort niet meer in Ubuntu 9.10.
« Reactie #5 Gepost op: 2010/04/25, 15:50:52 »
Dit is het verkeerde programma, als je op het pijltje naast loopback klikt zo je een lijstje moeten krijgen, dit programma is een hulpmiddel.
Deze zou je moeten hebben:


Deze zit staat rechtsboven als applet op de balk. Als je hier rechts op klikt en dan Verbindingen Bewerken aanklikt krijg je dit scherm.
Citaat
NetworkManager attempts to keep an active network connection available at all
times. It is intended only for the desktop use-case, and is not intended for
usage on servers. The point of NetworkManager is to make networking
configuration and setup as painless and automatic as possible.  If using DHCP,
NetworkManager is _intended_ to replace default routes, obtain IP addresses
from a DHCP server, and change nameservers whenever it sees fit.

This package contains a systray applet for GNOME's notification area but it
also works for other desktop environments which provide a systray like KDE
or XFCE.
It displays the available networks and allows to easily switch between them.
For encrypted networks it will prompt the user for the key/passphrase and it
can optionally store them in the gnome-keyring.

 Homepage: http://www.gnome.org/projects/NetworkManager/

In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline natuwes

  • Lid
Re: Intern modem werkt sinds kort niet meer in Ubuntu 9.10.
« Reactie #6 Gepost op: 2010/04/25, 17:05:59 »
Klopt, maar wanneer ik daar iets wil wijzigen wordt dat niet opgeslagen, ook niet wanneer ingelogd als root. Mac adres, ip4 enz. Ik heb alleen het ip-adres van mijn externe modem en het pingadres, geen alternatief Mac adres. Auto eth0 is idd de standaard voor mijn lan-verbinding.

Re: Intern modem werkt sinds kort niet meer in Ubuntu 9.10.
« Reactie #7 Gepost op: 2010/04/25, 17:30:46 »
Erg vreemd, je hebt bedraad (eth0) ook geen internet?  Kijk dan eerst of je dit zo aan de gang krijgt http://sites.google.com/site/computertip/geenbedraadinternet  Als dit lukt heb je kans dat Windows je ipadres ook "kaapt" voor je draadloos.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline natuwes

  • Lid
Re: Intern modem werkt sinds kort niet meer in Ubuntu 9.10.
« Reactie #8 Gepost op: 2010/04/26, 18:15:20 »
Bedraad ook niet sinds eerder deze maand. Alleen via Windows. Draadloos kan ik niet testen. Het uitvoeren van de tip uit de koppeling "http://sites.google...../....." werkt wel onder Windows maar levert daarna geen resultaat op bij Ubuntu, ook niet na tweemaal volledig opstarten van het geheel. Het ip-adres in het Ubuntudeel van de computer blijft 127.0.0.0 i.p.v. wat het moet zijn. Tevens lukt het ook nog niet om te pingen in Ubuntu. Hopelijk wordt h.e.e.a. ( automatisch? ) opgelost wanneer ik versie 9.10 herinstalleer of (komende maand) versie 10.04 op de computer zet.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Intern modem werkt sinds kort niet meer in Ubuntu 9.10.
« Reactie #9 Gepost op: 2010/04/26, 20:30:03 »
Indien goed is heb je 2 netwerken, draadloos en met draad.
Zet draadloos uit.
Dan bij met draad, zet dit op "automatic DHCP" bij ip4, security niet gebruiken, ip6 ignore(niet beachten,niet gebruiken).
Firewall uitzetten indien je hier iets aan gewijzigd hebt.

Rebooten.

Start eens op van een livecd en werkt bedraad dan wel?

Offline natuwes

  • Lid
Re: Intern modem werkt sinds kort niet meer in Ubuntu 9.10.
« Reactie #10 Gepost op: 2010/04/29, 20:03:46 »
Internetten via de opstart van de live cd werkt prima: ik schrijf dit bericht onder die opstart. De overige dingen zal ik eerdaags uitproberen.

De laatste tip van jan11000 werkt op dit moment. Ik kan weer normaal internetten via Ubuntu. Aan de firewall heb ik niets gedaan; ook in Windows heb ik het ip-adres niet vrijgegeven. Zodra het e.e.a. na dit weekeinde nog normaal werkt zal ik in de eerste posting vermelden dat dit probleem is opgelost.

Gijsbert en jan11000: bedankt voor de moeite.
« Laatst bewerkt op: 2010/04/29, 20:18:57 door natuwes »