Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] thunderbird adresboek wachtwoord  (gelezen 555 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
[Opgelost] thunderbird adresboek wachtwoord
« Gepost op: 2013/06/23, 19:52:34 »
Sinds enige tijd gebruik ik 2-factor authenticatie voor Gmail. In Thunderbird (17.0.6, Ubuntu 13.04) werkt een applicatiespecifiek wachtwoord maar het Adresboek geeft nog een probleem.
Als ik Thunderbird opstart krijg ik foutmeldingen “Could not open adresbook”.
Het heeft iets te maken met de (standaard geïnstalleerde) Evolution Data Source (EDS) plugin. Hoewel de Ubuntu e-mail client Thunderbird is, wordt “onder de motorkap” de Evolution Data Server gebruikt. Alleen als ik de EDS plug-in uitschakel krijg ik geen foutmelding en kan ik mijn lokale adresboek openen.

Nadat ik met seahorse (“Wachtwoorden en sleutels” in Ubuntu) een applicatiespecifiek wachtwoord had ingegeven voor het google:// account werkt het adresboek wel in de Evolution client. Maar zodra ik de EDS plugin aanzet in Thunderbird krijg ik bijgaande foutmeldingen en kan ik niet naar mijn adresboek.

Blijft over om de hele “sleutelbos" (.gnome2/keyrings/login.keyring)  te wissen, tenzij er een eenvoudigere oplossing is, dan verneem ik die graag.
« Laatst bewerkt op: 2013/07/02, 21:24:50 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: thunderbird adresboek wachtwoord
« Reactie #1 Gepost op: 2013/06/27, 21:29:04 »
Bump.
Er is nog een derde foutmelding: Cannot open book: Om in te loggen moet een CAPTCHA ingevuld worden.
Hoe?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: thunderbird adresboek wachtwoord
« Reactie #2 Gepost op: 2013/06/27, 22:27:10 »
Wat ik zoal aan relevante pagina's kan vinden (zoals deze) moet het gewoon werken met je applicatie-specifieke wachtwoord. En die moet je inderdaad in Seahorse aanpassen.

Werkt dat niet dan kan je nog proberen om alle keys te wissen, maar die optie lijkt me wel erg drastisch. Maak in ieder geval een backup zodat je nog terug kan!

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: thunderbird adresboek wachtwoord
« Reactie #3 Gepost op: 2013/07/02, 21:24:31 »
Opgelost. :) De foutboodschap in Thunderbird ->  Extra -> Foutconsole leek sterk op deze bug melding.
De genoemde nood-oplossing zonder meer ook!

delete "directoryTree.json" from within the profile.  This get "Tools/Address Book" working again.
Klik links bovenin op Documentatie