Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat gaat er met Linux Mint gebeuren?  (gelezen 2627 keer)

Offline jos34

  • Lid
Wat gaat er met Linux Mint gebeuren?
« Gepost op: 2018/02/28, 22:11:43 »
Nu Ubuntu terug gegaan is naar Gnome desktop? Gaat Mint nu ook op de schop?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat gaat er met Linux Mint gebeuren?
« Reactie #1 Gepost op: 2018/02/28, 23:12:16 »
Nu Ubuntu terug gegaan is naar Gnome desktop? Gaat Mint nu ook op de schop?
Nee. Totaal niet.  :)

Mint blijft gewoon bij Cinnamon, Mate en Xfce.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wat gaat er met Linux Mint gebeuren?
« Reactie #2 Gepost op: 2018/03/01, 11:04:27 »
Mint blijft gewoon bij Cinnamon, Mate en Xfce.
Maar zou het niet mooi zijn, wanneer er ook een Gnome versie (bij) komt?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jos34

  • Lid
Re: Wat gaat er met Linux Mint gebeuren?
« Reactie #3 Gepost op: 2018/03/01, 11:23:14 »
Zolang het niet ten koste gaat van de andere versies wel.

Maar goed Mint gebruikt Ubuntu als basis, hoe kan er dan helemaal niet veranderen? Daarnaast gebruikte bij Ubuntu 17.10 ook een andere display server Wayland.
Wat gaat Mint dan doen?

Mint blijft gewoon bij Cinnamon, Mate en Xfce.
Maar zou het niet mooi zijn, wanneer er ook een Gnome versie (bij) komt?

Dan kunnen ze ook wel een KDE versie uitbrengenen en een LXDE versie (Lubuntu), waar ligt de grens?
« Laatst bewerkt op: 2018/03/01, 11:26:40 door jos34 »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wat gaat er met Linux Mint gebeuren?
« Reactie #4 Gepost op: 2018/03/01, 11:38:05 »
Dan kunnen ze ook wel een KDE versie uitbrengenen en een LXDE versie (Lubuntu), waar ligt de grens?
Vandaar dat ik zei: "het zou mooi zijn".
Mint gaat voor éénheid en dan is één optimale versie beter dan verschillende smaken die niet optimaal zijn, kwaliteit gaat voor alles.

Tussen (), ik gebruik geen Mint, maar Xubuntu.
Wel heb ik in VirtualBox een Mint XFCE versie.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline rico70

  • Lid
Re: Wat gaat er met Linux Mint gebeuren?
« Reactie #5 Gepost op: 2018/03/01, 13:09:02 »
Dan kunnen ze ook wel een KDE versie uitbrengenen en een LXDE versie (Lubuntu), waar ligt de grens?
KDE versie hebben ze op dit moment nog, vervalt in de nieuwe versie (Mint 19) Lxde hebben ze vroeger wel eens gehad.
Straks Cinnamon, MATE en Xfce Bij de op Ubuntu gebaseerde Mint, Cinnamon bij LMDE, MATE vervalt daar.
Best nog veel keus voor een relatief klein team

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat gaat er met Linux Mint gebeuren?
« Reactie #6 Gepost op: 2018/03/01, 13:15:26 »
Daarnaast gebruikte bij Ubuntu 17.10 ook een andere display server Wayland.
Wat gaat Mint dan doen?
Wayland wordt (gelukkig) al niet eens de standaard bij Ubuntu 18.04, laat staan bij de behoudende Mint.  =D

Wayland is allemaal leuk en aardig, en beslist de toekomst, maar is simpelweg nu nog te onrijp. Bij Ubuntu 20.04 / Mint 20 kijken we er nog wel eens naar....
« Laatst bewerkt op: 2018/03/01, 13:17:54 door Pjotr »

Offline jos34

  • Lid
Re: Wat gaat er met Linux Mint gebeuren?
« Reactie #7 Gepost op: 2018/03/01, 15:08:46 »
En MIR, zijn ze ook al mee gestopt. Lekker nuttige tijd en moeite verspilling dit.

Re: Wat gaat er met Linux Mint gebeuren?
« Reactie #8 Gepost op: 2018/03/02, 14:30:32 »
Nieuwsgierige vraag voor de beeldvorming:

Uit hoeveel mensen bestaat het mint team precies?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat gaat er met Linux Mint gebeuren?
« Reactie #9 Gepost op: 2018/03/02, 14:33:09 »
Nieuwsgierige vraag voor de beeldvorming:

Uit hoeveel mensen bestaat het mint team precies?
Zo te zien een stuk of 15:
https://github.com/orgs/linuxmint/people

Re: Wat gaat er met Linux Mint gebeuren?
« Reactie #10 Gepost op: 2018/03/02, 15:01:11 »
Nieuwsgierige vraag voor de beeldvorming:

Uit hoeveel mensen bestaat het mint team precies?
Zo te zien een stuk of 15:
https://github.com/orgs/linuxmint/people

Lijkt me inderdaad vrij klein voor een project waar toch zovelen gebruik van maken. De laatste keer dat ik naar dergelijke cijfers keek, was mint het vierde OS voor desktops ter wereld. Op zich ook wel begrijpelijk dat ze KDe hebben laten varen doch leuk vind ik het nog steeds niet.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline rico70

  • Lid
Re: Wat gaat er met Linux Mint gebeuren?
« Reactie #11 Gepost op: 2018/03/02, 16:03:18 »
Mss maakt de Duitse Linux Mint community wel een KDE versie, net zoals ze een Lxde versie maken.
Persoonlijk vind ik het jammer dal LMDE MATE verdwijnt.

Re: Wat gaat er met Linux Mint gebeuren?
« Reactie #12 Gepost op: 2018/03/02, 18:14:32 »
Mss maakt de Duitse Linux Mint community wel een KDE versie, net zoals ze een Lxde versie maken.
Persoonlijk vind ik het jammer dal LMDE MATE verdwijnt.

Dat heb ik inderdaad vernomen. Er zijn alhier ook al nodige topics over geweest. Hoop dat het gaat gebeuren, anders orienteren op de alternatieven.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline carbon

  • Lid
Re: Wat gaat er met Linux Mint gebeuren?
« Reactie #13 Gepost op: 2018/03/02, 19:22:35 »
Ik vind Mint zowiezo een raar ding, je blijft aan het klikken met weet u het wel zeker blabla bla nog erger dan Windows. En Mint is ook nog eens een keer erg traag.
 Geen Google, Gmail geen Dropbox en geen Youtube meer..Geeft een heerlijk gevoel :) Was gelukkig al verlost van MS

Offline rico70

  • Lid
Re: Wat gaat er met Linux Mint gebeuren?
« Reactie #14 Gepost op: 2018/03/02, 19:24:18 »
Ik vraag me af of je eigenlijk wel eens met Mint gewerkt hebt want je zit pure onzin te verkondigen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat gaat er met Linux Mint gebeuren?
« Reactie #15 Gepost op: 2018/03/02, 19:41:40 »
Ik vind Mint zowiezo een raar ding, je blijft aan het klikken met weet u het wel zeker blabla bla nog erger dan Windows. En Mint is ook nog eens een keer erg traag.
Onzin.

Offline EvC

  • Lid
Re: Wat gaat er met Linux Mint gebeuren?
« Reactie #16 Gepost op: 2018/03/02, 20:07:17 »
Achteraf kun je je afvragen of al die veranderingen van desktop omgeving waardevol gebleken is.
Ubuntu is afgestapt van Unity en gebruikt nu Gnome. Voor velen zal die overstap nog heel erg wennen zijn, vooral de onbekendheid met Gnome-extensions.
Mint met Cinnamon en Maté is aardig ingeburgerd, maar of het stand houdt ten opzichte van Gnome ?
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline carbon

  • Lid
Re: Wat gaat er met Linux Mint gebeuren?
« Reactie #17 Gepost op: 2018/03/02, 20:14:29 »
Ik vraag me af of je eigenlijk wel eens met Mint gewerkt hebt want je zit pure onzin te verkondigen.
Ik vind Mint traag ja..maar nu hebik ook eencomputer van15 jaar oud  :P 8-) :P
 Geen Google, Gmail geen Dropbox en geen Youtube meer..Geeft een heerlijk gevoel :) Was gelukkig al verlost van MS

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat gaat er met Linux Mint gebeuren?
« Reactie #18 Gepost op: 2018/03/02, 20:16:25 »
Mint met Cinnamon en Maté is aardig ingeburgerd, maar of het stand houdt ten opzichte van Gnome ?
Waarom niet? Afgezien van de werkomgeving, zijn er nog wel meer redenen om te kiezen voor Mint: het kroonjuweel Bijwerkbeheer natuurlijk, met zijn beschermende niveausysteem. Maar ook diverse andere handige gereedschapjes en extra's.

Offline EvC

  • Lid
Re: Wat gaat er met Linux Mint gebeuren?
« Reactie #19 Gepost op: 2018/03/02, 21:16:15 »
Mint moet het hebben van applicaties en mogelijkheden die het interessant doen lijken maar waarvan je je af kunt vragen of ze echt wel zo nuttig zijn.
Zo ook het panel met applicatie starters, wie dat verzonnen heeft.. Dat Mint het niet makkelijker maakt om met een dock te werken (en er dan nog fatsoenlijk uitziet zonder veel ingrepen) is mijns inziens een gemiste kans. In Gnome is dat simpel mogelijk door het symmetrische panel (of het quasi Unity uiterlijk).

Maar zoals gezegd, de meesten moeten eerst nog wennen aan de komende Ubuntu 18.04 met Gnome, en de vele mogelijkheden. Daar zullen nog veel vragen over worden gesteld.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline rico70

  • Lid
Re: Wat gaat er met Linux Mint gebeuren?
« Reactie #20 Gepost op: 2018/03/02, 21:23:33 »
Citaat
Mint moet het hebben van applicaties en mogelijkheden die het interessant doen lijken maar waarvan je je af kunt vragen of ze echt wel zo nuttig zijn.
Geef eens een paar concrete voorbeelden
Citaat
Zo ook het panel met applicatie starters, wie dat verzonnen heeft..
GNOME 2, KDE, Xfce, Lxde .....
Gisteren was het complimentendag, vandaag soms Mint bashing dag?

Offline EvC

  • Lid
Re: Wat gaat er met Linux Mint gebeuren?
« Reactie #21 Gepost op: 2018/03/02, 22:02:01 »
GNOME 2, KDE, Xfce, Lxde .....
Precies, niet bepaald innovatief. Xfce is - meen ik - op iets aan het broeden, maar wat is nog niet bekend ?

Van Mint bashen is geen sprake, het zal zeker gewaardeerd worden, maar of dat stand houdt is het onderwerp van dit topic.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Online vanadium

  • Lid
Re: Wat gaat er met Linux Mint gebeuren?
« Reactie #22 Gepost op: 2018/03/02, 22:47:56 »
Citaat
Precies, niet bepaald innovatief.
Dat is nu juist waar Mint voor staat. De traditionele desktop. De traditionele aanpak (denk ook aan het vasthouden aan het klassieke pull down menu, de x-apps), maar geïmplementeerd met moderne technologie. Dat is wat ze doen, wat ze zijn en waar ze voor kiezen. Voor mij persoonlijk ook niet mijn ding, maar wel voor vele anderen.

FrSu

  • Gast
Re: Wat gaat er met Linux Mint gebeuren?
« Reactie #23 Gepost op: 2018/03/03, 08:19:06 »
Dat Mint het niet makkelijker maakt om met een dock te werken (en er dan nog fatsoenlijk uitziet zonder veel ingrepen) is mijns inziens een gemiste kans.

Kun je dit toelichten? Ik heb Plank toegevoegd en het werkt hier goed. Zowel onder Cinnamon als onder Mate.

Re: Wat gaat er met Linux Mint gebeuren?
« Reactie #24 Gepost op: 2018/03/03, 09:19:23 »
Inderdaad. Ook met Docky draait Cinnamon erg goed. Hier geen issues. Fijn om mee te werken.

(zie afb)


Wallpaper komt van: https://lh4.googleusercontent.com/-lJlxyKrRA3Q/UxKOlu3vLDI/AAAAAAAAG4A/DI2cvObusAM/w5987-h2675/Painting%2B%25281%2Bof%2B1%2529.jpg

Rechtermuisknop op de werkbalk - kiezen voor 'Werkbalk aanpassen' - kiezen voor 'Werkbalk verplaatsen'
Daarna Docky installeren. Programma's openen die je in het dock wil hebben. Rechter muisknop op het icoontje in het dock en kiezen voor vastzetten in het Dock. Icoontjes kun je later in het dock door verslepen gewoon verplaatsen.

Als jet ankersymbooltje verwijderd hebt, kun je het dock toch nog aanpassen door exact op het scheidingslijntje (hier tussen de laatste twee icoontjes) te gaan staan en dan op de rechter muisknop te drukken. Dat scheidingslijntje krijg je als je een Docklet hebt geïnstalleerd uit het Docky menu. (De Docklet hier is de weergave van de 'recente items'. Je hebt ook een prullenbak, enz.)

Anker verwijderen: gconftool-2 --type Boolean --set /apps/docky-2/Docky/Items/DockyItem/ShowDockyItem False
Anker toevoegen: gconftool-2 --type Boolean --set /apps/docky-2/Docky/Items/DockyItem/ShowDockyItem True
(in de terminal plakken)

 
« Laatst bewerkt op: 2018/03/03, 10:21:50 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY