Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: <opgelost> firefox startpagina verandert steeds terug naar standaard  (gelezen 6076 keer)

Ik heb sinds kort een klein probleempje met firefox.
Als ik firefox opstart dan verschijnt de standaard pagina chrome ubuntu i.p.v. de pagina die ik als standaard ingesteld had.
Ik kan proberen dit wederom te wijzigen maar na firefox afgesloten te hebben en daarna weer te starten is opnieuw de standaard pagina terug op chrome ubuntu.
Tevens is het zo dat ik al eens eerder media player connectivity add-on ingesteld had, dit werkte prima maar nu vraagt firefox zodra ik hem opstart of ik de voorkeuren wil ingeven, ook dit kan ik keer op keer doen maar het wordt niet weggeschreven.

Nu komt het vreemde : als ik een terminal venster open en in ingeef : "sudo firefox" dan start firefox netjes op met de startpagina zoals ik gewend was, ook krijg ik niet meer de vraag of ik de instellingen wil opgeven voor media connectivity add-on.

Wie weet hoe ik firefox weer normaal kan krijgen zonder als super-user firefox te openen?

« Laatst bewerkt op: 2009/06/11, 00:20:55 door Sir_Patrick »

Re: firefox startpagina verandert steeds terug naar standaard
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/11, 00:08:21 »
Open een nieuw tabblad in Firefox, type in de adresbalk about:config
Je krijgt een mededeling te zien, of je voorzichtig bent o.i.d., klik op de knop.
Nu krijg je een scherm met links boven Filter voor een invoervak type hier:
browser.startup.homepage let op de punten tussen de woorden, nu krijg je onder dezelfde regel tekst te zien dubbel klik er op, nu opend een scherm waar je de startpagina in kan voeren. Klik op OK en sluit alles af van firefox. Start Firefox opnieuw op, nu zou je de startpagina moeten zien.
Je kan nog veel meer veranderen zoals je ziet, als je een breedband verbinding hebt, kan je de snelheid verhogen. Als dit zo is , schrijf je het maar.
« Laatst bewerkt op: 2009/06/11, 00:11:14 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: firefox startpagina verandert steeds terug naar standaard
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/11, 00:13:52 »
Je wil NOOIT Firefox starten met sudo. Nooit, nimmer, onder geen enkele omstandigheid.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: firefox startpagina verandert steeds terug naar standaard
« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/11, 00:15:14 »
Je wil NOOIT Firefox starten met sudo. Nooit, nimmer, onder geen enkele omstandigheid.
Klopt 100%

Om te herstellen doe je dit in de terminal:
sudo chown -R gebruikersnaam:gebruikersnaam .mozilla

Vul bij "gebruikersnaam" wel je eigen inlognaam in.
 

Re: firefox startpagina verandert steeds terug naar standaard
« Reactie #4 Gepost op: 2009/06/11, 00:16:15 »
Gijsbert bedankt voor de tip, ik was naarstig op zoek naar een oplossing.
Ik heb zelf geprobeerd om te switchen naar de gast account en daar de startpagina te veranden van firefox, dit werkte prima.
Daarna heb ik weer op mijn eigen account ingelogd en hezelfde in firefox geprobeerd en nu lukte het wel!
Ik weet nog steeds niet waardoor het gekomen was maar firefox werkt op dit moment weer naar behoren.
Wie weet komt jouw tip in de toekomst nog wel van pas.

Bedankt in ieder geval voor jouw snelle reactie  8)

Re: firefox startpagina verandert steeds terug naar standaard
« Reactie #5 Gepost op: 2009/06/11, 00:19:57 »
Oke' Johan, bedankt, ik zal als ik weer eens een probleem heb wanneer een programma niet meer van "mij" is met het commando chown dit te herstellen.

Ik heb overigens met "sudo firefox" dit alleen gedaan om te kijken wat er dan gebeurt, het was niet mijn bedoeling om hier een avondje mee te gaan surfen op het web of zo.....



Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: <opgelost> firefox startpagina verandert steeds terug naar standaard
« Reactie #6 Gepost op: 2009/06/11, 00:32:55 »
En juist met het opstarten via sudo verkloot je de rechten binnen je eigen home map. Je krijgt dan allerlei bestanden en mappen die niet van jou zijn, maar van root. Het gevolg:
Je kan de bestanden en mappen niet meer bewerken, dus ook geen instellingen opslaan.
Je kan geen nieuwe bestanden en mappen aanmaken binnen die veranderde mappen.

"Normale" programma's moet je gewoon nooit met sudo opstarten. Het is nergens voor nodig, het brengt risico's met zich mee en je loopt een grote kans op het verzieken van de rechten op je eigen bestanden.

sudo en gksudo dien je alleen te gebruiken als je systeeminstellingen aan wil passen.

sudo is geen wondermiddel waarmee je een programma aan het werk kan "dwingen". Als het als gewone gebruiker niet werkt, dan werkt het als root ook niet. Tenzij je een expliciete melding hierover krijgt natuurlijk, maar dat is redelijk zeldzaam. Voorbeeld: netwerkscanners als wireshark of kismet. Die kunnen alleen goed werken als ze genoeg rechten hebben. Maar die programma's gebruik je dan weer alleen als je als beheerder netwerkproblemen op wil lossen...

Re: firefox startpagina verandert steeds terug naar standaard
« Reactie #7 Gepost op: 2009/06/11, 11:04:30 »
Je wil NOOIT Firefox starten met sudo. Nooit, nimmer, onder geen enkele omstandigheid.
Mag de root dan niets? Die wilt toch ook wel eens surfen op het net? Moet de boog altijd gespannen zijn?  Je bent wel erg streng Pjotr.  :'(
« Laatst bewerkt op: 2009/06/11, 11:06:06 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: firefox startpagina verandert steeds terug naar standaard
« Reactie #8 Gepost op: 2009/06/11, 11:31:33 »
Je wil NOOIT Firefox starten met sudo. Nooit, nimmer, onder geen enkele omstandigheid.
Mag de root dan niets? Die wilt toch ook wel eens surfen op het net? Moet de boog altijd gespannen zijn?  Je bent wel erg streng Pjotr.  :'(

Ik ben vanochtend in een Noordkoreaanse stemming.
http://www.youtube.com/watch?v=-_g7EMs97f4
« Laatst bewerkt op: 2009/06/11, 11:44:23 door Pjotr »

Re: firefox startpagina verandert steeds terug naar standaard
« Reactie #9 Gepost op: 2009/06/11, 16:07:55 »
Je wil NOOIT Firefox starten met sudo. Nooit, nimmer, onder geen enkele omstandigheid.
Mag de root dan niets? Die wilt toch ook wel eens surfen op het net? Moet de boog altijd gespannen zijn?  Je bent wel erg streng Pjotr.  :'(

Ik ben vanochtend in een Noordkoreaanse stemming.
http://www.youtube.com/watch?v=-_g7EMs97f4
Verandert toch wel in de loop van deze week? Of blijft dit regime zo? Zal ik toch uit moeten wijken naar een ander OS, nee, niet speciaal die.  =D
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: <opgelost> firefox startpagina verandert steeds terug naar standaard
« Reactie #10 Gepost op: 2009/06/11, 17:36:57 »
Johan, ik had vanmiddag nadat ik de computer had aangezet hetzelfde probleem weer met firefox.
Nadat ik met "sudo chown -R gebruikersnaam:gebruikersnaam .mozilla" firefox weer toestemming had gegeven werkte het zaakje prima.
Ook na een herstart.

Bedankt nog.... 8)