Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OpenJDK uit updates verwijderen  (gelezen 2008 keer)

Offline ivo

  • Lid
OpenJDK uit updates verwijderen
« Gepost op: 2011/11/19, 15:40:18 »
Besten,

Onlangs heb ik alle OpenJDK en IcedTea spullen verwijderd en Sun JAVA geïnstalleerd.
Ik krijg nu echter via de automatische updates weer die OpenJDK en aanverwanten aangeboden.
Hoe kan ik regelen dat ik die niet meer krijg aangeboden?
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline ivo

  • Lid
Re: OpenJDK uit updates verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/19, 20:57:05 »
Normaal als je ze deinstalleert krijg je er verder geen updates van te zien....
Misschien heb je ergens nog een pakket geinstalleerd staan dat er van afhankelijk is? (ik zeg maar wat hoor)

Zou kunnen, maar hoe kom ik daarachter?
Dit zie ik nog staan:

inaninck@lt9:~$ dpkg -l|grep java
ii  ca-certificates-java                   20110912ubuntu3                         Common CA certificates (JKS keystore)
ii  java-common                            0.42ubuntu2                             Base of all Java packages
rc  libaccess-bridge-java-jni              1.26.2-6                                Java Access Bridge for GNOME (jni bindings)
ii  libhsqldb-java                         1.8.0.10-9ubuntu1                       Java SQL database engine
ii  libjaxp1.3-java                        1.3.05-1ubuntu1                         Java XML parser and transformer APIs (DOM, SAX, JAXP, TrAX)
ii  libreoffice-java-common                1:3.4.3-3ubuntu2                        office productivity suite -- arch-independent Java support files
ii  libservlet2.5-java                     6.0.32-5ubuntu1.1                       Servlet 2.5 and JSP 2.1 Java API classes
ii  libxerces2-java                        2.9.1-4.1ubuntu3                        Validating XML parser for Java with DOM level 3 support
ii  tzdata-java                            2011n-0ubuntu0.11.10                    time zone and daylight-saving time data for use by java runtimes
inaninck@lt9:~$

Zou dat allemaal weg kunnen, behalve dat libreoffice ding dan?

There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: OpenJDK uit updates verwijderen
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/19, 23:24:14 »
@Buzzin: je werkt nog met de uiterst onveilige 6u26.... ik raad je dringend aan, om direct over te stappen op 6u29. Kan als volgt: http://sites.google.com/site/computertip/java
Voor de volledigheid: ivo ziet 6u29 niet via dpkg, omdat hij 6u29 waarschijnlijk handmatig heeft geïnstalleerd. Buiten het pakketsysteem om, dus.

@ivo: simpelweg even OpenJDK Java 6 Runtime verwijderen via Ubuntu Software Centrum. Verder niks verwijderen!

Offline midas

  • Lid
Re: OpenJDK uit updates verwijderen
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/20, 11:06:45 »
Onder mijn Ubuntu 11.10 (64 bits) staat ook versie 6b23 aangevinkt in Synaptic. Dit pakket is waarschijnlijk meegekomen bij installeren ubuntu-restricted-extras. Maar ik wil eigenlijk niets buiten de officiële Ubuntu-repos installeren....en zeker niet zomaar een deb-pakket van één of andere website. Wat is nu dus écht veilig???
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline ivo

  • Lid
Re: OpenJDK uit updates verwijderen
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/20, 11:06:54 »

@ivo: simpelweg even OpenJDK Java 6 Runtime verwijderen via Ubuntu Software Centrum. Verder niks verwijderen!

Software Centrum zegt dat die niet is geïnstalleerd, er staat dan ook geen vinkje in groen blokje bij ???

Verder over mijn Java:

inaninck@lt9:~$ java -version
java version "1.6.0_29"
Java(TM) SE Runtime Environment (build 1.6.0_29-b11)
Java HotSpot(TM) Server VM (build 20.4-b02, mixed mode)
inaninck@lt9:~$
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline ivo

  • Lid
Re: OpenJDK uit updates verwijderen
« Reactie #5 Gepost op: 2011/11/20, 11:32:30 »
Dan Ivo, heb je al de juiste versie geïnstalleerd op je pc. Want versie 1.6.0.29 is de nieuwste en veiligste.

Ga je bril eens poetsen  =D

inaninck@lt9:~$ java -version
java version "1.6.0_29"
Java(TM) SE Runtime Environment (build 1.6.0_29-b11)
Java HotSpot(TM) Server VM (build 20.4-b02, mixed mode)
inaninck@lt9:~$

Oeps, moet mijn eigen bril beter poetsen  :|
« Laatst bewerkt op: 2011/11/20, 11:43:21 door ivo »
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: OpenJDK uit updates verwijderen
« Reactie #6 Gepost op: 2011/11/20, 11:38:39 »
@midas en femke98: de versienummers van openJDK en Oracle JDK (JRE) lopen niet parallel. Je hoeft je bij openJDK geen zorgen te maken over de veiligheid.

Re: OpenJDK uit updates verwijderen
« Reactie #7 Gepost op: 2011/11/20, 11:41:15 »
@midas en femke98: de versienummers van openJDK en Oracle JDK (JRE) lopen niet parallel. Je hoeft je bij openJDK geen zorgen te maken over de veiligheid.

Behalve dan dat die security fixes van OpenJDK pas een paar dagen geleden door de updates kwamen terwijl .29 allang uit was upstream. Maar verder klopt het wat je zegt :)

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: OpenJDK uit updates verwijderen
« Reactie #8 Gepost op: 2011/11/20, 11:55:07 »
ik kan openjdk niet verwijderen!
doe ik dat staat er automatisch: install sun java etc/etc.
bizar
dus dan installeert syn. aansluitend sun java dus....

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: OpenJDK uit updates verwijderen
« Reactie #9 Gepost op: 2011/11/20, 12:04:20 »
ik kan openjdk niet verwijderen!
doe ik dat staat er automatisch: install sun java etc/etc.
bizar
dus dan installeert syn. aansluitend sun java dus....

Welke Ubuntuversie? En welk verwijderingsmiddel gebruik je: Softwarecentrum, Synaptic of de terminal?

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: OpenJDK uit updates verwijderen
« Reactie #10 Gepost op: 2011/11/20, 12:04:59 »
de nieuwste versie van openjdk geinstalleerd. nu staan er twee in synaptic...
ze laten zich niet verwijderen! java -version: java version "1.7.0_147-i"
VM (build 21.0-b17
« Laatst bewerkt op: 2011/11/20, 12:07:28 door leoquant »

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: OpenJDK uit updates verwijderen
« Reactie #11 Gepost op: 2011/11/20, 12:05:26 »
ik kan openjdk niet verwijderen!
doe ik dat staat er automatisch: install sun java etc/etc.
bizar
dus dan installeert syn. aansluitend sun java dus....

Welke Ubuntuversie? En welk verwijderingsmiddel gebruik je: Softwarecentrum, Synaptic of de terminal?

11.04, ik gebruik synaptic.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: OpenJDK uit updates verwijderen
« Reactie #12 Gepost op: 2011/11/20, 12:07:10 »
Schakel de Partnerbron eens uit (sun-java oftewel Oracle JDK zit daarin, bij 11.04), en herhaal de verwijdering.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: OpenJDK uit updates verwijderen
« Reactie #13 Gepost op: 2011/11/20, 12:12:54 »
Schakel de Partnerbron eens uit (sun-java oftewel Oracle JDK zit daarin, bij 11.04), en herhaal de verwijdering.

gelukt, slim van je...:)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: OpenJDK uit updates verwijderen
« Reactie #14 Gepost op: 2011/11/20, 12:28:17 »
Graag gedaan, en dank voor het compliment.  :)

Overigens blijft het modderen met Java.... Dat was al zo in 2006 (weet je nog?) toen we een driedubbele salto in de terminal moesten maken om Sun Java geïnstalleerd te krijgen. GPG-sleutels valideren en zo.... :P

In de Partner-pakketbron van Ubuntuversies ouder dan 11.10 (11.04 en eerder) zit nog gewoon de onveilige 6u26. Ik heb al her en der aan de bel getrokken, maar men speelt elkaar de zwarte piet toe of reageert domweg niet meer op Launchpad. Ze moesten zich doodschamen...

Inmiddels ben ik, samen met wat anderen, bezig om te proberen Linux Mint wakker te schudden voor de onveiligheid van 6u26. De allernieuwste Mint heeft die nota bene standaard aan boord!  XD
https://bugs.launchpad.net/linuxmint/+bug/890278

Als Mint nou eens een installatiescript zou maken à la Adobe Flash Player, dan zouden niet alleen de Mintgebruikers geholpen zijn, maar waarschijnlijk ook de Ubuntugebruikers en zelfs de Debiangebruikers.

Enfin, we zullen zien...

Offline ivo

  • Lid
Re: OpenJDK uit updates verwijderen
« Reactie #15 Gepost op: 2011/11/20, 13:44:25 »
Schakel de Partnerbron eens uit (sun-java oftewel Oracle JDK zit daarin, bij 11.04), en herhaal de verwijdering.

gelukt, slim van je...:)

Maarehhh..... van welke andere partners krijg je dan ook geen updates meer, oftewel, hoe kan je zien welke partners er überhaupt zijn?
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline ivo

  • Lid
Re: OpenJDK uit updates verwijderen
« Reactie #16 Gepost op: 2011/11/20, 14:10:39 »
Ik heb nu in Software Centrum de Partners en Independent beiden uitgeschakeld maar de Updater komt nog steeds met die OpenJDK spullen....
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.