Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: daemons voor je server  (gelezen 603 keer)

Offline Teun

  • Lid
daemons voor je server
« Gepost op: 2014/04/11, 22:07:25 »
Bedankt dat je dit wilt lezen, want ik vraag enigzinds wat van je tijd en kunde om samen een verslag over daemons te maken.
Of vind je dat te veel moeite wat ik hier vraag?
Zowel ubuntu als Centos maakt gebruik van daemons/services. Graag wil ik meer te weten komen over daemons voor een minimaal server systeem. Aangezien ik beginner ben betreft daemons en geen goede sites kan vinden vraag ik je/jullie hulp.
Als je een wiki weet of een toelichting op een manpage (want manpagez zijn niet direct te begrijpen) of een internet adres of zoekwoorden. Dan wil ik dat graag weten. Omdat mijn engels niet zo heel goed is, verzoek ik vriendelijk pagina's in het nederlands te vertalen en eventueel toe te lichten.

Wat ik zelf gevonden heb:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Daemon_(Unix)

Om een begin te maken, wat doet en wat kan je met networkmanager op de commandline?
« Laatst bewerkt op: 2014/04/14, 16:15:26 door Teun »

Offline Teun

  • Lid
Re: daemons voor je server
« Reactie #1 Gepost op: 2014/04/12, 21:07:09 »
Wat zijn daemons? Daemons zijn processen/diensten op een computer die  een taak uitvoeren. Deze taak kan uitgebreid zijn, maar beperkt door zijn doel.

centos linux daemons list
In Centos gebruiken we de commando chkconfig of het commando/programma ntsysv.
http://www.centos.org/docs/5/html/Deployment_Guide-en-US/s1-services-chkconfig.html
Bij een nieuw geïnstalleerd centos server worden de volgende daemons opgestart:
networkmanager
auditd
blk-availability
haldaemon
ip6tables
iptables
lvm2-monitor
mdmonitor
messagebus
netfs
network
rsyslog
sshd
udev-post

Ubuntu linux daemons list
Hoe kan je zien welke daemons er draaien op een ubuntu systeem?
service --status-all          om een lijst te krijgen van alle op te starten daemons en ook de status ervan.
« Laatst bewerkt op: 2014/04/14, 14:00:20 door Teun »