Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Project OS-upgrade - veel vragen  (gelezen 3197 keer)

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Project OS-upgrade - veel vragen
« Reactie #25 Gepost op: 2016/11/11, 00:34:07 »
Dat kiezen van os gaat nog wel een issue worden dan? :|
Waarom 32 bits of 64? Ik lees regelmatig dat 32bits er op termijn uit gaat en dat ontloop ik dan liever.
2gb te weinig. Dat verwachte ik al en upgraden zat toch al wel in de planning. Maar 2gb ook te weinig voor Xubuntu?

Om je gek te maken  :D : ik heb onlangs Peppermint 7 geïnstalleerd, en ik vind het een openbaring. Het was de eerste keer dat ik echt 'intuïtief' bijv. mijn werkbalk kon instellen. Bovendien is het lichtgewicht, klasse Lubuntu of nog lichter, maar veel mooier en prettiger werken. In mijn humble opinion dan  :) Eigenlijk is het bedoeld als netbook-os, om in de cloud te werken, maar je kan gewoon alle *buntu software installeren.

Ik vind Xubuntu ook mooi, maar wilde kijken of het sneller kon. Waarschijnlijk is Bodhi nog sneller, maar dat vind ik zo exotisch, dat moet ik nog eens echt gaan bestuderen.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline peer

  • Lid
Re: Project OS-upgrade - veel vragen
« Reactie #26 Gepost op: 2016/11/11, 08:31:45 »
peppermint is een prima os. Maar naarmate de versienummers oplopen wordt peppermint ook steeds complexer. Ik gebruik peppermint 5 nog regelmatig maar 6 en 7 niet meer.

Als je sneller wil dan kun je kijken naar een minimal install op basis van debian of ubuntu. Een basis netinstall (zonder de) en dan 'xorg', 'lxde-core' en 'lightdm' installeren geeft een goede start van waaruit je je eigen snelle os kunt bouwen door alleen die programma's toe te voegen die je nodig het.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Project OS-upgrade - veel vragen
« Reactie #27 Gepost op: 2016/11/11, 09:32:07 »
Hallo Rabbit,

Citaat
Dash vind ik wel best een handige feature

Dat Dash is eigenlijk grotendeels een lachertje. Als je in Xubuntu op de menuknop klikt zit direct daarboven een zoekvenster. De werking daarvan scheelt niet erg veel van de Dash, hoor! Als mijn voornaam nou eens wat meer leek op die eend uit Amerika zou ik het een stuk stelliger zeggen ... .

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Project OS-upgrade - veel vragen
« Reactie #28 Gepost op: 2016/11/11, 10:40:31 »
Ondanks dat ik volgens mij best al het nodige geleerd heb rondom linux ken ik ook mijn nederige positie waar het kennis daar omtrent betreft.
Wat ik mensen wel eens adviseer is gewoon uitproberen.
Hiermee bedoel ik, of een (aantal) systemen in Virtualbox zetten en daarmee gaan spelen, of een aantal ISO's downloaden en deze één voor één op een USB zetten en daarmee gaan spelen.
Je ontdekt dan vaak, dan een bepaalde desktop je beter bevalt, dan een andere.
De algemene kennis heb je al, na een uurtje spelen en proberen, weet je soms al genoeg, maar dat is ook persoonlijk.
Vroeger (sprak opa) was ik een liefhebber van Gnome-2, eigenlijk de voorloper van Mate, toen Unity begon, kon ik daar niet aan wennen, er kwam toen een update van XFCE, van 4.10 (eigenlijk 4.08) naar 4.12 en dat was een openbaring (voor mij).
Vanaf dat moment speel ik regelmatig met Cinnamon, Gnome, KDE, LXDE, MATE en XFCE, maar steeds kom ik terug op XFCE.
Zelfs mijn BSD installatie (waar ik niets mee doe) heeft XFCE.
Bedenk wel, alles is persoonlijk en afhankelijk van je smaak, manier van werken, gebruikte software, gebruikte hardware, enz..............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline aartje

  • Lid
Re: Project OS-upgrade - veel vragen
« Reactie #29 Gepost op: 2016/11/11, 12:42:03 »
Mijn belangrijkste advies zou zijn (sorry voor het schreeuwen):
MAAK EEN GOEDE BACKUP VAN ALLES WAT ER OP DE DISKEN STAAT
EN JE WILT BEWAREN (films en muziek enzo lijkt me niet echt nodig, dat
is altijd wel ergens terug te halen) NAAR EEN EXTERN MEDIUM EN OEFEN
VOORAL MET JE BACKUPPROGRAMMA ZODAT JE ZEKER VAN HET GEBRUIK
BEN DAT HET GOED WERKT. Oefen natuurlijk wel op een niet gebruikt
stuk disk ;) Maak ook een afdruk van je diskindelingen op papier.

Ik gebruik meestal Clonezilla voor backup (of dump/restore voor ext4 partities).
Als je je rootpartitie ook met Clonezilla hebt gebackupt is je oude configuratie
in een poep en een zucht weer te herstellen.
Maar het belangrijkste is dat je een goede betrouwbare backup hebt van je belangrijke
bestanden.
« Laatst bewerkt op: 2016/11/11, 12:46:31 door aartje »

Re: Project OS-upgrade - veel vragen
« Reactie #30 Gepost op: 2016/11/11, 12:46:53 »
@aartje.
Bedankt voor je reactie. Ik heb in het verleden al dermate tegenvallers gehad wat betreft dataverlies (al beperkte zich dat vooral tot jammerdatikzekwijtben-bestanden) dat backuppen hier vrij strikt toegepast wordt.

Ik moet alleen nog even goed kijken hoe ik het beste bestanden van de diverse gebruikers met de juiste rechten backup, maar dat is nog een vraag voor later.

Ondanks dat ik volgens mij best al het nodige geleerd heb rondom linux ken ik ook mijn nederige positie waar het kennis daar omtrent betreft.
Wat ik mensen wel eens adviseer is gewoon uitproberen.

Ik denk dat je me inmiddels al wel genoeg kent om te weten dat ik niet vies ben van experimenteren.
Maar in de kern (dus os/linux) moet het wel gewoon lekker werken, liefst zonder al te veel probleemoplossende handelingen. Zeker op deze pc.
En dat is ook wat linux mij geboden heeft en waarom ik deze goddelijke OS nog net niet aanbid. En wat ik heel graag zo wil houden.  8-)
Ik ben juist blij dat ik af ben van die vorige os met al dat eindeloze 'proberen om het werkend te krijgen' en ga dat dus nu niet weer op me afroepen.  ^-^

Ook leuk om te horen dat die zoekfunctie gelijk werkt als dash.
Xubuntu staat nu zeker op het lijstje om eens uit te proberen.

@nieuwbie
In het verlengde van bovenstaande.
Bodhi ben ik ook al eens mee bezig geweest. Mint ook. Leuk, maar niet zo regulier.
Peppermint gebaseerd op mint? Ook interessant voor later.

Dat ging me nog even allemaal te ver .... voor de pc's hier die in beginsel 'gewoon moeten werken'.
Maar ik sta zeker open voor de exotische versies om daar verder mee te gaan experimenteren zodra zich daar gelegenheden voordoen (extra pc's/laptops).
Dat wat er nu staat moet eigenlijk gewoon werken zonder experimenten, en daar beperk ik me tot de meest gangbare distri's. Maar zelfs dat is al veel keuze. :P
« Laatst bewerkt op: 2016/11/11, 12:50:38 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Project OS-upgrade - veel vragen
« Reactie #31 Gepost op: 2016/11/11, 15:13:16 »
Maar zelfs dat is al veel keuze. :P
Daar gaat Linux over - keuze. En als je keuze er niet tussen zit, dan bouw je toch gewoon je eigen distro die wel heeft en doet wat je wilt? Dat is Linux.

Een oud gezegde is "Linux kiest z'n eigen vrienden". Alleen wie niet lui is en bereid om dingen uit te zoeken, kan rekenen op 'de vriendschap' van Linux. Is die er eenmaal, dan is die er ook voor de rest van je leven (sprak hij pathetisch...). :-)

Re: Project OS-upgrade - veel vragen
« Reactie #32 Gepost op: 2016/11/11, 15:26:22 »
Daar gaat Linux over - keuze. En als je keuze er niet tussen zit, dan bouw je toch gewoon je eigen distro die wel heeft en doet wat je wilt? Dat is Linux.
Dat is ook zeker geen enkel probleem. Maar dan wil ik wel een overwogen en doordachte keuze maken waar ik niet meer van terug hoef te komen door allerhande hinderingen.  =D

De keuze is toch weer beperkt te noemen. Ubuntu of Xubuntu (toch ook in de overweging ^-^ ).
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline loti

  • Lid
Re: Project OS-upgrade - veel vragen
« Reactie #33 Gepost op: 2016/11/11, 16:01:18 »
Je kan ook kiezen voor een Rolling Release  Distro, dan hoef je  nooit meer te upgraden.

https://www.maketecheasier.com/linux-rolling-release-model/

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Project OS-upgrade - veel vragen
« Reactie #34 Gepost op: 2016/11/11, 16:07:57 »
Je kan ook kiezen voor een Rolling Release  Distro, dan hoef je  nooit meer te upgraden.

https://www.maketecheasier.com/linux-rolling-release-model/
Nee, maar de tijd die je daardoor uitspaart, ben je tiendubbel-en-dwars weer kwijt aan het repareren van regressiefouten in updates.  =D

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Project OS-upgrade - veel vragen
« Reactie #35 Gepost op: 2016/11/11, 16:53:42 »
Je kan ook kiezen voor een Rolling Release  Distro, dan hoef je  nooit meer te upgraden.
Dan ben je m.i constant aan het upgraden.
:lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Project OS-upgrade - veel vragen
« Reactie #36 Gepost op: 2016/11/11, 17:52:11 »
... dan kan je kiezen / proberen .... voor PCLinuxOS Maté, Lxde, Kde 64-bit  ...dit zijn ook Rolling-Release versies.
Wat het updaten betreft, dat valt nog heel goed mee en het updaten is niet constant. (PCLinuxOS Kde 64-bit is de hoofddistro bij mij)

Linux Mint 18 Xfce, Maté 64-bit zijn, overigens, ook goede 'Linux distro's én LTS-versies (draaien in een virtuele omgeving bij mij).

Aan jou de keuze ... én geniet van het linuxen.

Groet,
spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Project OS-upgrade - veel vragen
« Reactie #37 Gepost op: 2016/11/14, 20:57:03 »
peppermint is een prima os. Maar naarmate de versienummers oplopen wordt peppermint ook steeds complexer. Ik gebruik peppermint 5 nog regelmatig maar 6 en 7 niet meer.

Als je sneller wil dan kun je kijken naar een minimal install op basis van debian of ubuntu. Een basis netinstall (zonder de) en dan 'xorg', 'lxde-core' en 'lightdm' installeren geeft een goede start van waaruit je je eigen snelle os kunt bouwen door alleen die programma's toe te voegen die je nodig het.

Ja, dat is natuurlijk zo.

Oeh, dat klinkt spannend. Ik heb er dus geen verstand van, maar wil dat wel gaan proberen. Dank je wel!
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Project OS-upgrade - veel vragen
« Reactie #38 Gepost op: 2016/11/14, 21:05:22 »
Peppermint gebaseerd op mint? Ook interessant voor later.

Dat ging me nog even allemaal te ver .... voor de pc's hier die in beginsel 'gewoon moeten werken'.
Maar ik sta zeker open voor de exotische versies om daar verder mee te gaan experimenteren zodra zich daar gelegenheden voordoen (extra pc's/laptops).
Dat wat er nu staat moet eigenlijk gewoon werken zonder experimenten, en daar beperk ik me tot de meest gangbare distri's. Maar zelfs dat is al veel keuze. :P

Peppermint werkt gewoon hoor. Niks experimenteels aan. Het is alleen dat er blijkbaar weinig gebruikers zijn, en dus maar één internationaal forum, geloof ik. Wat ook tot gevolg heeft dat ca 15% ofzo nog niet in het Nederlands vertaald is. Maar als iemand die nergens verstand van heeft vond ik het nou net het makkelijkst om in te beginnen.

Maar zo te horen ben jij een xubuntu-type :) Ik vind dat zelf heel prettig, kan sober zijn, kan uitgebreid worden, werkt bijna op alles. Bijna te saai, haha.

(Ik heb net Puppy geprobeerd op een oude lap, 512 mb, en dat is wel knutselen. Het is wel beresnel op zo'n oude bak, sneller dan Peppermint op mijn i3 4gb. Maar ook bij Puppy is internet, tekstverwerken en mailen zó geregeld. Bodhi vind ik mooi, en half-ingewikkeld om aan de praat te krijgen.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline Cme

  • Lid
Re: Project OS-upgrade - veel vragen
« Reactie #39 Gepost op: 2016/11/21, 15:31:42 »
Hallo PartyRabbit,
als ik zo vrij mag zijn wil ik je een kijkje geven op mijn werkbalk in Xubuntu. Het is juist zo divers wat die 2e werkbalk kan doen. Ik heb hem onderaan mijn bureaublad geplaatst en zit 'gecentreerd'. 
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Re: Project OS-upgrade - veel vragen
« Reactie #40 Gepost op: 2016/11/21, 15:36:50 »
Hallo PartyRabbit,
als ik zo vrij mag zijn ...

Natuurlijk mag dat. =D Graag zelfs. Ik ben gek op concrete informatie.

Overigens heb ik door omstandigheden nog weinig tijd gehad om er daadwerkelijk mee aan de gang te gaan.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Project OS-upgrade - veel vragen
« Reactie #41 Gepost op: 2016/11/21, 18:36:40 »
Je kunt bij Xubuntu ook nog xfdashboard installeren voor een meer Gnome3 achtige toestand.
https://www.youtube.com/watch?v=EkmiR-cNoCM zegt denk ik meer dan een screenshot ;)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Project OS-upgrade - veel vragen
« Reactie #42 Gepost op: 2016/11/22, 11:22:57 »
Ik zie kennelijk over het hoofd wat xfdashboard aan xfce toevoegt: volgens mij echt helemaal niets. Komt bij dat xfce stukker mooier oogt, maar da's een kwestie van smaak natuurlijk.