Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Ubuntu 9.10 vastlopers - Compiz uitgezet  (gelezen 828 keer)

[opgelost] Ubuntu 9.10 vastlopers - Compiz uitgezet
« Gepost op: 2009/11/01, 18:11:25 »
Wat ben ik blij dat ik nog een vrije partitie had en geen upgrade heb gedaan...

Ik gebruik al een hele tijd Kubuntu/KDE en wilde weer eens naar Ubuntu kijken. Dus de iso van 9.10 gedownload (ftp van servers van TU Delft), SHA1 checksum gecontroleerd (in orde), op een USB-stick gezet zoals beschreven op http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieLiveUSB en mijn pc opnieuw gestart.
Eerst maar eens de integriteitscontrole op de bestanden uitgevoerd. Je weet tenslotte nooit of er bij het overzetten naar de stick iets is misgegaan. Geen problemen. Alle bestanden zijn goed.
Daarna even de Live optie - zonder installatie - geprobeerd. Start goed op maar dan... een rare vastloper als ik een menu wil openen. Alles slaat vast, zelfs de muiswijzer. Daardoor hád ik natuurlijk kunnen weten dat een en ander ook na installatie niet soepel zou gaan, maar ja.
Enfin, Alt+SysRq+REISUB en daar gaan we weer. Nu maar eens installeren. Geen problemen tijdens de installatie, maar na de herstart...

Zodra ik enkele minuten bezig ben - maakt niet uit waarmee - slaat alles helemaal vast, soms al bij de allereerste actie na het inloggen, soms wat later. De enige uitweg is dan de bekende noodgreep Alt+SysRq+REISUB.
Ik heb nogmaals alle checksums gecontroleerd en in arren moede maar opnieuw geïnstalleerd (tegen beter weten in). Geen verschil.

Mijn pc is een merkloos geval (bouwjaar 2007) met een 945GZT-M moederbord van ECS met een 3GHz Pentium4 processor, 1GB geheugen, on board video en geluid en één harde schijf (Seagate Barracuda ST3320620AS) met drie NTFS-, vier Ext3- en een swappartitie (sda 1/2/5, 6/7/8/9 en 10).
Windows XP staat op sda1, sda2 en sda5 zijn NTFS-datapartities, Kubuntu 9.04 staat op sda6, Slackware 13.0 op sda7, sda9 is de gezamenlijke homepartitie (elke distro zijn eigen user) en op sda8 staat nu dus een waardeloze Ubuntu 9.10.
Zowel Slackware als Kubuntu werken probleemloos en Windows XP - binnen de voor dat OS bekende grenzen - ook.
De bootmanager is Grub4DOS (omdat die op sda1 kan staan) en de verwijzingen in de bijbehorende menu.lst kloppen (anders zou er ook niet veel op te starten zijn...).

Ik heb alle logs die ik kon vinden doorgespit op zinvolle meldingen, maar de vastloper is blijkbaar zo extreem en acuut dat er niets kan worden gelogd. Pas als de noodgreep wordt toegepast, verschijnen er weer meldingen in de logs, maar die hebben dan uitsluitend betrekking op die noodgreep.
Op de diverse fora zie ik hier en daar wel meldingen van vastlopers, maar dan steeds met een muiswijzer die het nog doet en/of zonder suggesties of oplossingen.

Heeft iemand enig idee waar ik verder kan zoeken?
« Laatst bewerkt op: 2009/11/01, 19:20:49 door grizzler »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 vastlopers - redelijk rampzalig
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/01, 18:52:03 »
Zet eens compiz uit in "systeem-voorkeuren-appearance(is engels)". Dus visuele effecten uitzetten.

Andere grafische driver proberen, in een andere draad stond dat iemand een oudere versie van een nvidia driver installeerde, toen was het opgelost.

Misschien flash, heb je dit gedaan, http://sites.google.com/site/computertip/, wat er op deze site staat. Of verwijder eens flash om te testen. Indien je bovenstaande leest kun je ook iets anders dan flash installeren.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/01, 18:56:47 door jan11000 »

Re: Ubuntu 9.10 vastlopers - redelijk rampzalig
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/01, 19:19:32 »
Zet eens compiz uit in "systeem-voorkeuren-appearance(is engels)". Dus visuele effecten uitzetten.
Juist. 't Is natuurlijk weer simpel (al vraag ik me af waarom die effecten de boel nu ineens om zeep helpen en in eerdere versies van Ubuntu niet, maar goed).

Jan, mijn dank is groot.

Het heeft even drie keer herstarten gekost om zover te komen dat ik dit kón uitzetten, maar sindsdien heb ik - in ieder geval tot nu toe - geen vastlopers meer gehad.