Ondersteuning > Installatie

Internet cafe

(1/1)

IndiepoprockJesse:
Hoi,

Over een tijdje ga ik waarschijnlijk beginnen met het opzetten van een klein (gratis) internet kv.. Er komen dan een aantal computers (stuk of 4) aan een routertje te hangen.. Ik wil daar natuurlijk Ubuntu op gaan laten draaien, omdat ik er erg tevreden over ben. Ik wil dat gebruikers van het internet-kv een minimaal aantal dingen kunnen doen..

1. Internetten
2. Tekstverwerken
3. Printen
4. Tijdelijke map tot hun beschikking hebben (desktop kan ook)
5. Verder nergens bijkan (alle root mapjes zeg maar enzo.)

Ok, nu zijn er volgens mij een aantal mogelijkheden die ik kan gaan doen.. Ik kan op elke bak Ubuntu zetten, de eerste user alles laten beheren voor die bak (dat wordt ik dan als admin dus) en dan een 2e user aanmaken waar de bezoekers mee kunnen werken, dan is de vraag, hoe zorg ik er voor dat die 2e user die minimale dingen kan doen en dus bijvoorbeeld niet allerlei shit kan gaan uitvoeren en andere programma's gaan gebruiken (zoals gaim ofzo voor msn).. Is er ergens dus te lezen hoe je een gebruiker een aantal permissies kan geven? (het liefst natuurlijk uit te voeren in een gui ofzo..)

Hebben jullie verder nog tips of opmerkingen voor mij? (Of moet ik de ASCII gasten maar op gaan bellen? :P )

alvast bedankt voor jullie input..

Jesse//

Dennis Kaarsemaker:
Neem een PXE reboot==reinstall setup met een goeie preseed :)

IndiepoprockJesse:
een wattes?!?! :P (ok, ik snap dat je bedoelt een installatie die zeg maar alles weer hersteld als je opnieuw opstart) PXE? preseed?

Dennis Kaarsemaker:
http://wiki.ubuntu.com/UbuntuOnCluster heeft wat info die je verder kan helpen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie