Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: vragen over systeemherstelpunt, opschonen, beveiligen, etc  (gelezen 5723 keer)

Offline pijltje

  • Lid
vragen over systeemherstelpunt, opschonen, beveiligen, etc
« Gepost op: 2014/06/18, 13:14:31 »
Hallo,

Ik heb sinds paar maanden linux mint maya 13 en een heleboel vragen:

1. Bestaat er iets in linux voor het maken van een Systeemherstelpunt?
2. Hoe kan je de pc opschonen (in windows deed ik dat met Ccleaner)?
3a. Is het nodig af en toe zoiets als Malwarebytes te draaien? (je zit tenslotte op internet waar links worden geopend).
3b. Is er zo'n prog voor Linux?
4. Als ik een backup maak, zou ik graag zoeken in bestandbeheerder naar documenten die gewijzigd of nieuw zijn vanaf een bepaalde datum (in windows was daar een zoekfunctie voor);
5a. Een van mijn buren is erg handig en zegt ook bij ubuntu/linux te kunnen 'inbreken'. Zij hebben zelf ook linux en daarbij avg geinstalleerd.
Is er ook een kleiner anti-virus prog (heb 500mb ram) geschikt voor linux?
Volgens hem komen er steeds meer mensen bij die linux/ubuntu gebruiken en is het een kwestie van tijd dat ook dit kwetsbaar gaat worden.
5b. Is de firewall van linux zelf afdoende?
6. Is er een knop/combi om te switchen tussen verschillende prog's (in windows is dat alt-tab)?
7. Hoe kan ik een download van een prog ongedaan maken?
8a. Hoe kan ik (simpel) upgraden naar nieuwere versie van Linux mint (Linux Mint 17 Qiana 32-bit met Xfce)?
8b. En hoe weet ik of die versie geschikt is voor onze pc (2004,  met 500 mb ram)?

Wie kan en wil ;-) (een deel) van mijn vragen beantwoorden?!

Alvast bedankt voor een reactie!

groetjes Pijltje  :)

Re: vragen over systeemherstelpunt, opschonen, beveiligen, etc
« Reactie #1 Gepost op: 2014/06/18, 13:25:26 »
1 Op Linux niet; alleen op Windows, Mac en AmigaOS heb je daar tools voor. Een workaround op Linux is dat je met bijv. Deja Dup of in Mint MintBackup zelf een backup maakt die je dan later weer terug kunt plaatsen
2 Met Bleachbit. Pas wel op dat je Bleachbit niet als root start. In principe is dat niet heel erg nodig, maar als je harde schijf niet zo groot is dan kun je er wel de overbodige logbestanden makkelijk mee verwijderen.
3a Neen.
3b Neen. Wel anti-virus, maar ook die heb je in principe niet nodig.
4 Je kunt niet in een backup zoeken gemaakt met bijv. Deja Dup of MintBackup. Of bedoel je als je zelf een bestand wijzigt? Je kunt via Recent in de bestandsbeheerder de recente bestanden zien en met bijv. het Zeitgeist-logboek zien wat je allemaal gewijzigd hebt (moet je volgens mij wel even installeren via het softwarencentrum).
5a Je kunt niet zomaar in Linux inbreken als je 'erg handig' bent. Tenzij je natuurlijk direct voor diegene zijn/haar PC zit. Maar op afstand is dat heel, heel lastig.
Of het kwetsbaarder over tijd gaat worden is altijd een heikele kwestie. Mac OSX heeft veel en veel meer marktaandeel dan Linux maar het aantal virussen is nihil. (malware is een ander verhaal natuurlijk)
5b Ja. Hoewel ik wel aanraad dat je ook de firewall van je router aanzet (als je een router hebt).
6 Ja, ALT+TAB werkt ook gewoon in Linux.
7 Via het softwarecentrum. Als je het van het internet hebt gehaald, dan hangt het ervanaf om welk programma het gaat.
8a Door opnieuw te installeren van de nieuwe versie. Bij Mint kun je niet upgraden.
8b 512 MB RAM is voldoende voor Xfce, maar het is de vraag of je PC van PAE kan booten. Indien niet, dan kun je beter bijv. Bodhi Linux 3.0 (gebaseerd op Ubuntu 14.04, net als Mint 17) nemen; daarmee kun je wel van PAE booten.

Offline pijltje

  • Lid
Re: vragen over systeemherstelpunt, opschonen, beveiligen, etc
« Reactie #2 Gepost op: 2014/06/19, 15:43:55 »
Bedankt voor jullie reactie!

1. MintBackup: ik begrijp dat Mintbackup eenzelfde backup maakt als systeemherstelpunt (dus van registers etc).
Deja dup kent softwarebeheer niet.

2. Hoe voorkom ik dat ik Bleachbit niet als root start (ik ben geen techneut, maar een 'simpele' gebruiker  =D ...)?
Kan ik hiermee ook cookies etc verwijderen?

3. Ik heb geen idee hoe mijn computer erbij staat en of ie nog 'schoon' is. Je surft toch gewoon op internet en opent mails!

4. Hiermee bedoel ik een backup maken van door mij gewijzigde (libre-office bestanden) in bepaald tijdsvak.
Dus zwart/wit luidt opdracht in bestandbeheer: 'zoek alle gewijzigde of nieuwe documenten vanaf die datum'.
Zeitgeist: geeft veel opties in softwarebeheer, waarvan 1 met groen vinkje 'activity-log-manager-common'.
Welke kan ik het beste kiezen?

5. Router staat aan.
Ik denk niet dat mijn buurman op een specifieke pc kan inbreken, maar wel op een willekeurige.
Hoe controleer ik op malware en hoe kan ik die verwijderen?

7. ik ben blond  :D   is softwarebeheer hetzelfde als softwarecenter?  Als ik in softwarebeheer - Beeld -  'geinstalleerde pakketten' kies, dan gebeurt er niks...  Hoe kan ik zien wat ik tot nu toe heb geinstalleerd?

8.  Wat is PAE booten?  En waarom is dat nodig?  Hoe doe ik dat?
Als dat niet blijkt te kunnen en ik kies voor Bhodi Linux 3.0: moet ik dan alles opnieuw installeren?

9. Ingekomen punt: soms krijg ik ineens vreemde letters op beeldscherm en niks is meer leesbaar. Het enige dat helpt is ctr-alt-backspace.
Hoe komt dat?

Alvast mijn hartelijke dank voor jullie reactie(s)!  :)

groetjes Pijltje

Re: vragen over systeemherstelpunt, opschonen, beveiligen, etc
« Reactie #3 Gepost op: 2014/06/19, 20:30:26 »
@femke98: Bleachbit maakt niks kapot zolang je het maar niet als root draait want zonder root kan Bleachbit niet bij je systeembestanden, daarom waarschuw ik ook voor de root-versie ervan :)

@pijltje: Bleachbit heeft na installatie 2 starters: eentje 'Bleachbit' en eentje 'Bleachbit (als root)'. Die laatste moet je dus niet starten, tenzij je gevorderd bent met Linux.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: vragen over systeemherstelpunt, opschonen, beveiligen, etc
« Reactie #4 Gepost op: 2014/06/19, 22:05:46 »
En nee, cookies kan je via FF doen.
En ja, cookies kan je ook met Bleachbit wissen.
Verschil is dat je met Firefox ook individuele cookies kan wissen en Bleachbit de hele cookies database wist (cookies.sqlite). Idem voor andere browsers als bijvoorbeeld Chromium.
Het is geen Windows hè......en Windows heeft een register waar deze alles opslaat en zo. Linux heeft dat niet (zogezegd) dus eh.....je systeem blijft schoon.
Linux heeft geen “register” zoals Windows (weet niet of de Windows versie van Bleachbit dit gebruikt ) en Windows heeft geen APT onderdeel (autoclean, autoremove, clean). Verder zie ik weinig verschil.
« Laatst bewerkt op: 2014/06/19, 22:07:18 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Re: vragen over systeemherstelpunt, opschonen, beveiligen, etc
« Reactie #5 Gepost op: 2014/06/19, 22:09:51 »
GNOME heeft wel een soort van register waar soms sleutels achterbijven, namelijk dconf (te bewerken met dconf-editor). Maar goed, het is minder kritisch dan bij Windows dus opschonen hoeft in de praktijk niet echt.

Re: vragen over systeemherstelpunt, opschonen, beveiligen, etc
« Reactie #6 Gepost op: 2014/06/20, 11:54:19 »
Niks Windows-gedachte. Als jij een kleine harde schijf hebt, dan wil je graag dat alle logs van enkele honderden MB's opgeschoond worden en evt. de database van Firefox wordt gestofzuigd. Daar is Bleachbit handig voor. Je moet hem gewoon niet als root starten, dan krijg je ellende als je niet weet wat je doet. Maar als je hem gewoon als gewone gebruiker start (dus niet de root-starter gebruikt), dan kan ie niet verder komen dan waar jij zonder sudo/root toegang tot hebt.

Maarja, let's agree to disagree ;)

Offline midas

  • Lid
Re: vragen over systeemherstelpunt, opschonen, beveiligen, etc
« Reactie #7 Gepost op: 2014/06/20, 12:47:11 »
Bleachbit gebruik ik ook alleen maar als gebruiker....in dat geval schoont-ie alleen je Home-map op. Nooit enig probleem mee ondervonden.
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: vragen over systeemherstelpunt, opschonen, beveiligen, etc
« Reactie #8 Gepost op: 2014/06/20, 13:46:08 »
Hoe het ook zij, de Windows gedachte zul je los moeten laten. Van opschonen en zo. ;)
Waarom zou je?  De tools zijn er. De redenen om Bleachbit voor Windows te gebruiken zijn net zo goed van toepassing op Linux.

Hoe kom je erbij dat Linux toepassingen geen “vervuiling” geven van tijdelijke werkbestanden, cookies, logbestanden enz.? Veel toepassingen (zoals Firefox, Office, Thunderbird, GIMP, en vele anderen) werken op Linux en Windows precies hetzelfde.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Henkp

  • Lid
Re: vragen over systeemherstelpunt, opschonen, beveiligen, etc
« Reactie #9 Gepost op: 2014/06/20, 16:18:18 »
Nou heb ik bleachbit toch maar even geïnstalleerd en tegelijk gedraaid, en het maakte even 354Mb vrije ruimte. Daar ik Linux helemaal niet zo schoon vind werken, omdat het als je een programma verwijder hij dan alleen de link verwijderd en verschillende mappen met rust laat zodat al dat oude spul op je HD blijft staan. En als je tegelijk weer hetzelfde programma wil installeren wat je ge-delete heb om dat het niet goed werkte, dan staan daar nog steeds die files in en de meeste overschrijft hij dan niet, zodat al je werk wat je heb gedaan voor noppes is geweest en daar wordt je echt niet blij van.
Om dat je programma dan nog steeds niet werkt.

Dus mijn ervaring van de laatste 2 maanden met Linux is, dat je tegelijk moet kijken of ook de map is weggehaald van het programma wat je heb verwijderd.

Offline vanadium

  • Lid
Re: vragen over systeemherstelpunt, opschonen, beveiligen, etc
« Reactie #10 Gepost op: 2014/06/20, 17:54:59 »
Edit: Femke was me voor.

Linux blijft van je persoonlijke data af. Bij het verwijderen van een programma worden ook de systeembestanden verwijderd, maar niet je persoonlijke configuratiegegevens. Je moet die inderdaad zelf verwijderen als je die weg wil. Het is niet zo dat linux enkel de link verwijdert.

Offline Henkp

  • Lid
Re: vragen over systeemherstelpunt, opschonen, beveiligen, etc
« Reactie #11 Gepost op: 2014/06/20, 18:25:56 »
@femke98, 2. kies in synaptic voor compleet verwijderen en je bent alles kwijt.

Nou dus mooi niet, dan zal je toch zelf de verborgen mappen moeten verwijderen, althans hier bij mij wel met Linux Mint 17 LTS 64 bit.

Maar dat is nu ook niet zo ramp, daar je dat ook met Win7 meestal moet doen vooral in de program file. Alleen moet er dan niet gezegd worden dat Linux alles goed schoonhoud en wat de Malware betreft daar ben ik ook nog niet helemaal uit. Ik heb geen zin om wine te installeren daar ik niet wil dat ik weer narigheid van Windows hier binnen krijg.
« Laatst bewerkt op: 2014/06/20, 18:28:36 door Henkp »

Offline vanadium

  • Lid
Re: vragen over systeemherstelpunt, opschonen, beveiligen, etc
« Reactie #12 Gepost op: 2014/06/20, 19:12:30 »
"Verewijderen" verwijdert enkel het programma. "Compleet verwijderen" verwijdert het programma met zijn *systeembrede* configuratiebestanden (vb onder /etc/). Nooit worden gebruikersconfigbestanden verwijderd. De pakketbeheerder heeft die daar immers nooit geplaatst: het geïnstalleerde programma heeft dat gedaan.

Hiermee verwijder je nog niet eens bibliotheken die met het programma meegekomen zijn. Om ook die te verwijderen, ga je best naar de terminal: "sudo apt-get autoremove" of, om ook hun eventuele configbestanden weg te nemen, "sudo apt-get --purge autoremove". Ze zullen enkel verwijderd worden als ze ondertussen ook al niet door een ander programma worden gebruikt, en voorzover ze gemarkeerd staan als "automatisch geïnstalleerd". Wellicht kan je die bibliotheken ook wel terugvinden in Synaptic en daar verwijderen. Met Software centrum kan dat denk ik niet.

Re: vragen over systeemherstelpunt, opschonen, beveiligen, etc
« Reactie #13 Gepost op: 2014/06/20, 20:20:09 »
En de log-bestanden van het systeem, ter waarde van enkele honderden MB's, worden dus ook automatisch verwijderd? En de sleutels in DConf-Editor? Neen, beste mensen.
Nogmaals: Bleachbit is handig voor o.a. het verwijderen van de logs, en het register bestaat en heet dconf (in te zien met dconf-editor).

Dat niet iedereen het daar over eens is, wil nog niet zeggen dat we dan allemaal maar daar naar moeten leven. Ik herinner me toch femke98 altijd zegt dat we niet téveel van Pjotr's site moeten zien als de waarheid maar dat we ook zelf moeten denken... Door het aan- of afraden (waar ik zelf ook aan meedoe, trouwens) zorgen we ervoor dat pijltje niet meer zelf nadenkt en naar één van onze pijpen danst... Dus laten we nu maar gewoon even pijltje's reactie afwachten, kijken wat hij hiermee gaat doen :)

Offline Henkp

  • Lid
Re: vragen over systeemherstelpunt, opschonen, beveiligen, etc
« Reactie #14 Gepost op: 2014/06/20, 20:25:01 »
@femke98, het staat er wel, alleen staat het boven aan. En dan kom je een paar regels verder met 2e opmerking waar ik op reageerde. En ja in je home dir staan inderdaad die verborgen .mappen. Maar ook de /etc/ mappen die blijven staan en zal je dus ook handmatig moeten verwijderen, wat ik nu net ook nog heb moeten doen met de Chromius Webbrowser die ik van de week verwijderd heb.

Maar nogmaals het is allemaal geen ramp, maar als beginner moet je het maar net even weten daar het anders een zooitje wordt.
Het zelfde wat @vanadium, schreef over die terminal opdrachten die wist ik ook niet, maar daar haalde ik ook weer 15Mb mee weg. Dus daar voor ook weer mijn dank.

En verder ben ik heel blij dat ik op Linux ben overgestapt. En met alle hulp die hier geboden wordt.

@Vistaus, en @testcees ook nog bedankt voor dat progje en ik ben blij dat je er bij vermelde dat je de tweede voor de Root maar beter niet als beginner kunt gebruiken.

Henk
« Laatst bewerkt op: 2014/06/21, 00:05:51 door Henkp »

Offline vanadium

  • Lid
Re: vragen over systeemherstelpunt, opschonen, beveiligen, etc
« Reactie #15 Gepost op: 2014/06/20, 20:42:27 »
Dat opschonen van je linux systeem kan wel, maar is weinig essentieel. Je wint er misschien eens 400 MB mee, maar dat is nog geen percent van een niet al te ruime harde schijf. Verder is er praktisch gesproken geen voordeel: je zal geen verschil merken in snelheid en stabiliteit van je systeem.

In mijn Windows periode deed ik niets liever dan eens een avondje het systeem kuisen: anti-virusscanners, spywaredetectors, registry cleaners en compators, schijfdefragmentatie. In het begin vond ik linux maar saai omdat dat niet hoefde, maar nu mis ik dat helemaal niet meer.

Leuk misschien, dat "opschonen", maar niet essentieel, toch niet voor een linux systeem.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: vragen over systeemherstelpunt, opschonen, beveiligen, etc
« Reactie #16 Gepost op: 2014/06/20, 22:26:13 »
Heb je geen bleachbit voor nodig.
Dat kan niet eens met Bleachbit, Bleachbit kan geen geïnstalleerde programmapakketten wissen en daar is het ook niet voor bedoeld.
Pas wel op dat je Bleachbit niet als root start.
In principe is root niet nodig maar wél voor het wissen van overbodige APT pakketbestanden. Dat (sudo apt-get autoclean, autoremove, clean) kan vrij risicoloos schijfruimte opleveren. :)

Er zijn een paar experimentele en/of langdurende opties die je als root kan starten maar daar wordt duidelijk voor gewaarschuwd en kan je alsnog annuleren.
Altijd oppassen met sudo/root maar wat zijn de andere opties in Bleachbit (Linux) waarvoor je echt moet “oppassen”? (als in “niet proberen”, “nooit doen!”, “gevaarlijk”)
Leuk misschien, dat "opschonen", maar niet essentieel, toch niet voor een linux systeem.
Weg=weg (zeker met de Bleachbit optie “bestanden overschrijven om inhoud te verbergen”). Heb je geen reden om iets (met Bleachbit) te wissen moet je het niet doen, niet nodig. Bleachbit is geenmust have” voor iedereen maar ik zie hier geen  verschil tussen een Windows en Linux systeem.
Ook in Windows is "opschonen" met Bleachbit normaal gesproken niet nodig.
Klik links bovenin op Documentatie

Frederik

  • Gast
Re: vragen over systeemherstelpunt, opschonen, beveiligen, etc
« Reactie #17 Gepost op: 2014/06/22, 10:38:17 »
Schijfopruiming doe ik met 'Sweeper', te vinden in het softwarecentrum. Werkt erg snel en geeft nooit problemen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: vragen over systeemherstelpunt, opschonen, beveiligen, etc
« Reactie #18 Gepost op: 2014/06/22, 11:05:44 »
Kijk maar uit met die schoonmaakzooi:
https://sites.google.com/site/computertip/fatalevergissingen
(punt 2, linkerkolom)

Als je dan toch per se wil schoonmaken: veilig schoonmaken doe je zo:
https://sites.google.com/site/computertip/schoon

In zijn algemeenheid: Linux is geen Windows, en vervuilt sowieso veel minder. Al dat tijdvretende onderhoudswerk dat in Windows wel nodig is, is in Linux grotendeels overbodig. In plaats van overbodig schioonmaakwerk uit te voeren: ga liever een eind fietsen in de natuur of zo.... Prachtig weer buiten.  =D

Re: vragen over systeemherstelpunt, opschonen, beveiligen, etc
« Reactie #19 Gepost op: 2014/06/22, 11:27:10 »
Nou, het weer vandaag is een stuk minder mooi dan gisteren... Gisteren wel lekker gewandeld (eindelijk kon dat weer eens), maar vandaag ziet het weer er niet naar uit.. ;)

Re: vragen over systeemherstelpunt, opschonen, beveiligen, etc
« Reactie #20 Gepost op: 2014/06/22, 11:42:29 »
Zelf gebruik ik Bleachbit regelmatig, ook als root. Bij dat laatste vink ik dan niet alles aan natuurlijk. Vaak is er dan winst te behalen in het gedeelte "taalbestanden".

Waar ik wel problemen mee gehad heb toen ik een keer een taal moest toevoegen voor iemand uit Israel. Deze taalbestanden (HE(van Hebrew)) werkten toen maar gedeeltelijk en in bijv. firefox en LibreOffice was het verre van compleet. Dus oppassen met het wissen van talen, als je niet zeker weet dat je nog n's een taal moet toevoegen...

Ik maak nog wel eens xubuntu's op maat voor anderen en een multiculturele xubuntu moet dan tegenwoordig standaard Arabisch en Turks en Farsi bevatten, Israelisch komt niet veel voor en daarmee kwam ik dus in de problemen door het eerdere gebruik van Bleachbit.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: vragen over systeemherstelpunt, opschonen, beveiligen, etc
« Reactie #21 Gepost op: 2014/06/22, 12:01:42 »
Nou, het weer vandaag is een stuk minder mooi dan gisteren... Gisteren wel lekker gewandeld (eindelijk kon dat weer eens), maar vandaag ziet het weer er niet naar uit.. ;)
Och, zolang als het maar niet regent.... Met Buienradar kun je altijd wel, behalve op de ergste regendagen, een "gat" in de buien vinden van minimaal een uur. Voor alle zekerheid neem ik dan wel een opvouwbare paraplu mee, in de rugzak, naast de waterfles. Elke dag tenminste een uur beweging in de buitenlucht, anders voel ik me niet prettig....

Overigens is het hier, in het zuiden, prachtig weer. 19 graden, onbewolkt en zonnig, heerlijk energiek weer.  :)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: vragen over systeemherstelpunt, opschonen, beveiligen, etc
« Reactie #22 Gepost op: 2014/06/22, 12:57:05 »
In zijn algemeenheid: Linux is geen Windows, en vervuilt sowieso veel minder.
In zijn algemeenheid zie ik hier geen verschil tussen Windows en Linux.

In zijn algemeenheid werken toepassingen in Linux hetzelfde als in Windows en maken in beide situaties gebruiken van tijdelijke bestanden (logbestanden, tijdelijke bestanden, cookies).

Veel toepassingen die Bleachbit (=open source en onderdeel van Ubuntu softwarecentrum) kan “opschonen” zijn open source programma's voor Linux. Een aantal hebben ook een Windows versie en slechts enkele toepassingen zijn alleen voor Windows (IE bijvoorbeeld).
Zie http://bleachbit.sourceforge.net/features
De redenen om Bleachbit te gebruiken zijn evengoed van toepassing op Linux als Windows:
  • schijfruimte vrij maken
  • het verkleinen en versnellen van een back-up
  • privacy
  • soms betere performance (bijvoorbeeld door de Firefox database te verkleinen).
Al dat tijdvretende onderhoudswerk dat in Windows wel nodig is, is in Linux grotendeels overbodig.
Sinds de introductie van Windows 8 anderhalf jaar geleden heb ik (voor de introductieprijs van 29 euro) naast Linux een Windows dualboot geplaatst en nog nooit een schoonmaakprogramma gebruikt. Hoezo is dat in Windows wel nodig?
ga liever een eind fietsen in de natuur of zo....
Dat is een goed idee, zowel voor gebruikers van Linux alsook voor Windows gebruikers die geen probleem ervaren met schijfruimte of back-up's en geen privacyprobleem zien in deze tijdelijke bestanden.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline pijltje

  • Lid
Re: vragen over systeemherstelpunt, opschonen, beveiligen, etc
« Reactie #23 Gepost op: 2014/06/23, 15:40:17 »
Zo hier is Pijltje weer, enne het is geen hij, maar een zij  :-*

Pijltje denkt wel voor zichzelf, maar ziet door de bomen het bos niet meer. Ik ben een gewone pc-gebruiker en geen techneut (heb overigens wel dit weekend 4 andere geheugenbankjes geplaatst (nu 2gb ipv 500mb ram), na instructie van mijn zwager  :laugh: ).

Maar goed, om een lang verhaal kort te maken.
Voordat ik een topic open, probeer ik antwoord te vinden op fora of andere sites, maar hoe linux technisch gezien werkt en hoe ik het simpel kan opschonen (op mijn 10 jaar oude pc) blijft me na jullie lange discussie nog steeds een raadsel.
Van bleachbit, naar sudo apt-get autoclean, autoremove, clean, naar synaptic...  :o
Wat is het nu?

De eerste communicatie over mijn vragen waar dit topic mee begon, zijn weg...
Waar is mijn vraag hoe ik een backup kan maken van bepaalde docs die na een bep.datum zijn gewijzigd?  In catfish is die zoekfunctie niet aanwezig.

In softwarebeheerr staan ruim 40.000 progs.
Ik zou zo graag wat basale zaken/progs willen weten die je als beginner kan gebruiken.

groetjes
Pijltje  :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: vragen over systeemherstelpunt, opschonen, beveiligen, etc
« Reactie #24 Gepost op: 2014/06/23, 15:58:15 »
Zoals je in dit draadje ziet, lopen de meningen uiteen over nut en noodzaak van schoonmaken. Kies zelf aan welke mening je geloof wil hechten.  :)