Je kunt ook even proberen om het mapje waar alle instellingen van Thunderbird in staan tijdelijk te hernoemen, en vervolgens (tijdelijk) even je mailaccount opnieuw op te zetten. Zo kun je checken of er iets gewijzigd is in de manier waarop Thunderbird met je mailverbindingen omspringt, of dat er iets anders aan de hand is? Dit doe je zó:
- sluit Thunderbird even af
- ga naar je persoonlijke map (home)
- maak de verborgen mappen in je homemap zichtbaar door de CTRL-toets in te drukken, ingedrukt houden terwijl je op de letter "H" drukt. Er komen dan ineens extra mappen tevoorschijn. De verborgen mappen zijn te herkennen aan de punt vóór de mapnaam
- zoek even naar de map ".thunderbird"
- hernoem de map ".thunderbird" naar ".thunderbirdOUD" (dus NIET weggooien, want dan ben je ook al je bewaarde mailtjes, geïnstalleerde extensies etc. kwijt!)
- start Thunderbird opnieuw op, en stel je mail even opnieuw in met de mailgegevens van KPN
Een upgrade van een programma kan soms veroorzaken dat oude(re) configuratiebestanden niet meer lekker werken, en dat veroorzaakt in sommige gevallen storingen. Als blijkt dat je mail ineens wéér wèl werkt, weet je dat dit de oorzaak is. En mocht dit niet werken (wat kan!), dan kun je altijd nog een downgrade overwegen. Maar dat verdient niet de voorkeur, aangezien de upgrade van Thunderbird ook beveiligingsissues van het programma heeft dicht getimmerd.