Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Paar probleempjes met Xubuntu 12.04  (gelezen 363 keer)

Offline Keesio

  • Lid
Paar probleempjes met Xubuntu 12.04
« Gepost op: 2014/04/14, 21:04:41 »

Hallo allemaal , ik ben nieuw hier, pas begonnen met Xubuntu, heb het op mijn (tv) pc geïnstalleerd naast xp en ook op de laptop van mijn vrouwtje waar Vista opstond.
Dit ging echter zonder problemen, dus ik dacht het vorige week weer even te doen bij een kennis van me.,(Oud vrouwtje die nog xp had)  en toen gebeurde er opeens allemaal rare dingen :D

1: Omdat de foto's en documenten van mevrouw nog op het xp gedeelte staan had ik een snelkoppeling van de xp documenten op het bureaublad gezet, maar elke keer als Xubuntu opstart is de harde schijf niet automatisch aangekoppeld en als je dan op die snelkoppeling klikt wordt het scherm netwerkverbindingen enz geopend??

Dan blijkt dat je vervolgens eerst rechtermuisknop op de harde schijf en dan media aankoppelen moet klikken , daarna werkt het wel, is hier een oplossing voor?

2: Verdér vroeg ik me af of je de locatie van de persoonlijke mappen kan wijzigen omdat alle documenten op de xp partitie staan, is er een manier om de persoonlijke mappen van Xubuntu naar de xp partitie te laten verwijzen?
(Dat is ook de grootste partitie namelijk).

3:  ook kreeg ik verschillende keren bij het opstarten een zwart scherm waarbij je moest inloggen met een username en password???

Aangezien ik die niet wist moest ik de laptop blijven resetten en daarna deed hij het weer wel, maar weet iemand hoe dat ineens kan?

'Mevrouw' weet zich daar natuurlijk geen raad mee;)

Ik hoop dat iemand hier antwoorden op heeft, alvast heel erg bedankt voor de moeite,

Groeten Kees


Re: Paar probleempjes met Xubuntu 12.04
« Reactie #1 Gepost op: 2014/04/16, 11:39:40 »
1 Weet ik niet helemaal.

2 Ja, het kan wel, maar ik zou het niet aanraden omdat het gewoon niet handig is... Je kunt beter de documenten van de XP-partitie backuppen, de partitie verkleinen en Xubuntu de meeste ruimte geven. Daarna de documenten terugzetten, ditmaal op Xubuntu.

3 Dat is een bug in 12.04 die meer mensen hebben. Je zou 14.04 kunnen proberen, die komt bijna uit maar is nu al geschikt voor normaal gebruik. Volgens mij is die bug daar opgelost of in ieder geval een stuk minder vaak aanwezig.

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: Paar probleempjes met Xubuntu 12.04
« Reactie #2 Gepost op: 2014/04/16, 11:54:10 »
Als ik het verhaal hier boven zo lees dan zou ik boven alles eerst een hele goede back-up maken van alle bestanden alvorens je verder gaat met experimenteren.

Succes, groet Ben
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Paar probleempjes met Xubuntu 12.04
« Reactie #3 Gepost op: 2014/04/16, 13:00:48 »
Over de eerste vraag:
De partitie met XP moet eerst gemount worden, dit kan op een paar manieren.
De automatische manier is, om de file /etc/fstab aan te passen, maar voor een beginner is dit niet aan te raden.
De andere manier is, door de bladeraar te gebruiken, in Xubuntu is dit het programma thunar.
Wanneer je deze opstart, dan zie je alle partities, door hierop te klikken kan je gewoon door de XP partitie bladeren.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.