Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie vanaf SATA drive  (gelezen 660 keer)

lsh

  • Gast
Installatie vanaf SATA drive
« Gepost op: 2007/11/12, 21:38:01 »
Enige tijd geleden heb ik een ubuntu lamp server gemaakt van een oude PC (traag beestje...) de setup was geen enkel probleem. Inmiddels is er een nieuw snel PCtje voor gekomen. Deze is uitgerust met zowel een SATA CD-ROM drive als hard disk.

Als ik opstart vanaf de ubuntu CD-ROM verschijnt eerst het gewone menu waar ik voor de lamp server kies. Vervolgens draait het een en ander en probeert de software de CD-ROM drives te vinden. Dit mislukt (naar de mededelingen die ik zie omdat er geen SCI of IDE drive gevonden is).

Mijn vraag is nu, hoe moet ik verder... er komt een lijstje met drivers die je kunt kiezen maar daar kan ik niks van maken :S is er een truck om te zorgen dat hij wel verder gaat draaien (hij is toch al in staat om de CD te lezen...) Ook vraag ik me af of het aan de drive of de ATA controller ligt, in het laatste geval, zal mijn harddisk dan wel werken?

Ik hoop dat iemand een suggestie heeft; zou graag met ubuntu verder willen!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Installatie vanaf SATA drive
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/12, 21:38:35 »
welke Ubuntuversie gebruik je?

lsh

  • Gast
Installatie vanaf SATA drive
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/12, 21:42:40 »
Sorry, dat is idd misschien wel handig om te vermelden:
Ubuntu 6.06 LTS (Dapper Drake)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Installatie vanaf SATA drive
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/13, 10:33:24 »
OK. Dan is je Ubuntuversie te oud voor deze nieuwe harde waar. Probeer het eens met 7.10, want die heeft de nieuwste Linuxkernel 2.6.22 (de drivers voor hardware zitten ingebakken in de Linuxkernel).

Bijkomende voordelen: 7.10 heeft de nieuwste versies van progjes zoals Open Office en Firefox. Verder is 7.10 veel gebruikersvriendelijker dan 6.06.

lsh

  • Gast
Installatie vanaf SATA drive
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/13, 21:34:11 »
Ha pjotr123,

Het klopt helemaal, werkt nu perfect. Bedankt voor de snelle hulp!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Installatie vanaf SATA drive
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/14, 14:32:29 »
Mooi zo! Graag gedaan.  :-)