Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie GoboHide  (gelezen 702 keer)

Installatie GoboHide
« Gepost op: 2007/09/20, 16:58:58 »
Is er een eenvoudige manier om GoboHide te installeren? Niet dat ik dat nodig heb... ik weet precies wat al die cryptische namen zoals /bin betekenen en ben er zelfs blij mee, maar mensen die ik graag linux wil introduceren vinden die namen nogal moelijk. Zelfs als ik /bin naar /Binaries zou kunnen hernoemen is dat beter.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Installatie GoboHide
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/20, 17:16:04 »
Als ik het goed begrijp is GoboHide een kernel patch voor GoboLinux om programma's die een standaard mappenstructuur verwachten goed te laten functioneren met de speciale mappenstructuur in GoboLinux.

Het zal dus niet mogelijk zijn om GoboHide te gebruiken in Ubuntu, tenzij je zelf een kernel compileert met die functionaliteit. Verder zal het ook niets uitmaken als het je lukt, want Ubuntu heeft geen speciale mappenstructuur.

Je kan natuurlijk wel zelf symlinks aanmaken om het eenvoudiger te maken voor jezelf....

Bijvoorbeeld:

ln -s /var/log /LogFiles
zal een link aanmaken naar "/var/log", je kan dan gewoon vanuit "/LogFiles" werken.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Installatie GoboHide
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/20, 17:36:39 »
GoboHide kan gewoon bestanden verbergen, net zoals bestanden die beginnen met een "." . Er is inderdaad een nieuwe kernel voor nodig, maar iemand moet toch al een geprecompileerde in een debje gezet hebben. (In ubuntu heb ik debjes voor dingen die ik handmatig moest compileren in opensuse). Doordat het bestanden kan verbergen, kan er optioneel (zoals gedaan is in GoboLinux) een speciale mappenstructuur gemaakt worden (en de originele mappen gesymlinkt).µ

Voorbeeld: Ik verplaats alle bestanden van /bin naar /System/Binaries. Daarna symlink ik /bin naar /System/Binaries. Ik gebruik gobohide om /bin te verbergen. Veel logischer, zo kan ik ook met /usr/bin, /sbin, /usr/sbin, /usr/local/bin, ...
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Installatie GoboHide
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/20, 17:41:47 »
Ik snap het, maar ik ben er vrij zeker van dat je geen debje ervan zult vinden. Het is ten eerste niet echt een populair/bekend programma bij Ubuntugebruikers en ten tweede zijn er redelijk wat verschillende kernels voor Ubuntu (die regelmatig geüpdatet worden) zodat het chaotisch is om ze allemaal up-to-date te houden met deze patch erbij.

Misschien moest het maar eens voorgesteld worden aan de Ubuntu ontwikkelaars zelf, om de patch te integreren in de standaard Ubuntu kernel... hoewel ik persoonlijk liever de standaard "UNIX" mappenstructuur behoud omdat ik die gewend ben.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Installatie GoboHide
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/20, 17:53:35 »
Ik ben persoonlijk ook liever voor de standaard Unix structuur. Maar ja, er zijn zo van die mensen die niets kennen van linux, en die zouden het wel fijn vinden :) -- In OS X wordt het ook gedaan. Het is al een tijdje geleden voorgesteld aan de Ubuntu developers, maar die zijn er nog altijd niet over uit.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net