Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Monitor word niet goed gedetecteerd max resolutie 1024x768  (gelezen 569 keer)

Offline opvolger

  • Lid
Monitor word niet goed gedetecteerd max resolutie 1024x768
« Gepost op: 2010/12/12, 19:17:44 »
Na meer dan een jaar een defecte PC te hebben gehad en alles op de laptop gedaan te hebben, eens nieuwe onderdelen gekocht voor mijn vaste pc.

Aangezien dat ik in de tussen tijd heb in gezien dat Linux eindelijk desktop waardig is, zijn mijn laptops al overgestapt op Ubuntu (9.10/10.04). Dus mijn "nieuwe" PC moes er ook aan geloven...

Dit alles had ik allemaal even in de woonkamer in elkaar gezet, werkt allemaal prima onder Ubuntu 10.10.
Had geen probleem met de resolutie aan gezien ik de pc op de tv had aangesloten (welke een VGA ingang heeft welke goed gedetecteerd werd door Ubuntu).

Nu de pc weer naar boven verhuist en aangesloten op mijn oude monitor (welke prima werkte onder XP en een live os Knoppix waarmee ik nog wel eens hardeschijven van andere mee heb hersteld (testdisk))

Mijn monitor is overgens een iiyama prolite e430:
link
Deze kon altijd een resolutie aan van 1280x1024, maar helaas niet onder Ubuntu 10.10.

Nu heb ik al geprobeerd:
http://ohioloco.ubuntuforums.org/showthread.php?t=1364460
en andere tools, maar krijg steeds de gedetecteerde (verkeerde) resoluties:
Shot van mijn probleem:


Nu weet ik dat ik eigenlijk een andere monitor moet gaan halen, want deze is wat aan de kleine kant, maar het zo gewoon moeten werken.... Dacht na mijn laptops waar alles goed herkent werd, dat dit ook makkelijk moes kunnen.... Maar helaas.

Hoe kan ik Ubuntu 10.10 toch dwingen een andere resolutie te draaien?

command opties zijn ook welkom, vroeger ben ik ook bezig geweest met linux en moes je alles nog zelf instellen (redhat 5.0 t/m 6.2 + slackware 6,7,8). Zag al wel dat X.conf niet meer bestond... dus zal wel even moeten worden "bijgepraat".

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Monitor word niet goed gedetecteerd max resolutie 1024x768
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/12, 19:56:40 »
Wat voor videokaart heb je?

Offline opvolger

  • Lid
Re: Monitor word niet goed gedetecteerd max resolutie 1024x768
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/12, 21:28:29 »
Intel Corporation 82G33/G31 Express Integrated Graphics Controller

een onboard VGA kaart.
Maar hij detecteerde dus wel mijn TV op een hoge resolutie. OpenGL werkt ook prima, games en alles lopen vlekkenloos....

ligt volgens mij dus echt aan mijn monitor.