Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nederlandse Ubuntu images  (gelezen 5464 keer)

Offline redmar

  • Vertaalteam
Nederlandse Ubuntu images
« Gepost op: 2012/03/02, 14:38:15 »
Voor de volgende release van ubuntu (Pangolin) wordt het voor LoCo teams mogelijk om zelf een volledig gelokaliseerd image aan te bieden. Dit gaat dus niet alleen om de standaard taal, maar ook om bijvoorbeeld een eigen startpagina in firefox, eigen achtergrond, Nederlandstalige radiostations etc.

Op de wiki-pagina is meer informatie te vinden. Als je vragen/opmerkingen hebt kan je die hier plaatsen, of op de wiki-pagina. http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Vertaalteam/liso_oneiric

Re: Nederlandse Ubuntu images
« Reactie #1 Gepost op: 2012/03/02, 14:47:18 »
Je kunt ook de Live CD starten, naar Taalondersteuning gaan, een vinkje zetten bij Nederlands (dus die installeren via daar), uitloggen kiezen en dan wordt je meteen terug ingelogd volledig in het Nederlands :)

Maar is het wel mooi dat dit nu standaard mogelijk is :)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Nederlandse Ubuntu images
« Reactie #2 Gepost op: 2012/03/02, 14:50:23 »
Niet enkel dat beste Vistaus,
Het is namelijk ook mogelijk de helpfunctie naar de wiki te laten verwijzen, radiostations toe te voegen en meer ;)

Offline Dave

  • Lid
Re: Nederlandse Ubuntu images
« Reactie #3 Gepost op: 2012/03/02, 18:31:53 »
Vind het alleen interessant als gelijk alle aanvullingen er in zitten ala Mint.
Die taal selecteren is niet zo'n opgave

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: Nederlandse Ubuntu images
« Reactie #4 Gepost op: 2012/03/06, 14:39:10 »
Vind het alleen interessant als gelijk alle aanvullingen er in zitten ala Mint.
Die taal selecteren is niet zo'n opgave

Welke aanvullingen zou je willen zien?

Offline Dave

  • Lid
Re: Nederlandse Ubuntu images
« Reactie #5 Gepost op: 2012/03/10, 15:20:50 »
alle multimedia, de restricted, java, synaptic, volledige taal(er kan ook veel uit) VLC, audacious,

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Nederlandse Ubuntu images
« Reactie #6 Gepost op: 2012/03/10, 15:51:41 »
Alle Nederlandse taalpakketten uiteraard, plus:

- phatch (zit al in de pakketbronnen). Is gemaakt door Stani, een lid van onze Nederlandstalige Ubuntugemeenschap. Prima progje, en we stimuleren onze eigen ontwikkelaars.

- het Duinsoft-script van ons gemeenschapslid grizzler, voor het binnentrekken en installeren van Oracle (Sun) Java JRE 6. Kan een aanvinkbare optie zijn tijdens installatie.
http://www.duinsoft.nl/packages.php

- gnome-session-fallback (zit al in de pakketbronnen). Makkelijker overschakelen naar Gnome klassiek 2D.

- Gimp

- Google Chrome (niet Chromium)

Onontbeerlijk systeemgereedschap:
- dconf-editor
- gdebi
- synaptic pakketbeheer
- leafpad (doet 't beter dan gedit in de gksudo-modus)

Wegens juridische haken en ogen, denk ik trouwens dat het waarschijnlijk beter is om geen "restricted" multimedia-ondersteuning erin te stoppen. Het is veiliger om wat dat betreft, de handelwijze van Canonical te volgen.

De meerwaarde van "restricted" multimedia-ondersteuning erin stoppen is gering, omdat achteraf erbij installeren al sterk vergemakkelijkt is tegenwoordig. De juridische risico's wegen in vergelijking daarmee, m.i. een stuk zwaarder.
« Laatst bewerkt op: 2012/03/10, 16:08:00 door Pjotr »

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: Nederlandse Ubuntu images
« Reactie #7 Gepost op: 2012/03/10, 17:25:17 »
alle multimedia, de restricted, java, synaptic, volledige taal(er kan ook veel uit) VLC, audacious,

Multimedia kan niet omdat die niet opensource zijn. Voor synaptic, VLC en audacious zijn al alternatieven aanwezig. Het is nadrukkelijk niet de bedoeling om hier een eigen distro op te tuigen, maar juist een 'localised' versie van standaard ubuntu.

Phatch, Duinsoft: dat het door Nederlanders is geschreven is geen reden om het standaard te installeren.
Gimp is erg groot, en roteren/bijsnijden van foto's kan al met shotwell
Ipv google chrome is er voor Firefox gekozen.
Extra systeemgereedschap: niet iets wat de gemiddelde gebruiker nodig heeft. (sterker, ik heb zelf geen van die pakketten geinstalleerd ;))


Als er software is specifiek op de Nederlandse markt gericht hoor ik dat graag. Denk bijvoorbeeld aan een 'Programma gemist' lens voor unity of iets dergelijks. Het vervangen van standaard applicaties van ubuntu is niet de bedoeling.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Nederlandse Ubuntu images
« Reactie #8 Gepost op: 2012/03/10, 17:25:34 »
Niet specifiek voor deze image, maar mocht deze veel gebruikt worden op een grotere installparty: het pakket squid-deb-proxy-client.
Die kijkt automatisch via Avahi of er ergens op het netwerk een proxy draait om de pakketten binnen te halen.
Is er zo'n proxy (squid-deb-proxy), dan zal die automatisch gebruikt worden.
Is die er niet of kan die niet gevonden worden, dan worden de pakketten via de normale internetverbinding van de normale spiegelservers gehaald.

Ik heb thuis zo'n proxy draaiend en download daarom alle pakketten maar 1 keer van het internet, ook al heb ik meerdere systemen en VM's. De eerste keer dat een pakket gedownload wordt gaat dat met zo'n 2 MB/sec wat de max is van mijn internetverbinding. Daarna gaat alles via het interne netwerk (50 MB/sec).

Zelf zonder snelle gigabit LAN heb je nog steeds veel profijt. Denk aan 10 MB/s ipv. de dichtgeslibte internetverbinding waar tientallen mensen tegelijkertijd dezelfde pakketjes over binnenhalen.

Re: Nederlandse Ubuntu images
« Reactie #9 Gepost op: 2012/03/10, 18:05:45 »
alle multimedia, de restricted, java, synaptic, volledige taal(er kan ook veel uit) VLC, audacious,

Multimedia kan niet omdat die niet opensource zijn. Voor synaptic, VLC en audacious zijn al alternatieven aanwezig. Het is nadrukkelijk niet de bedoeling om hier een eigen distro op te tuigen, maar juist een 'localised' versie van standaard ubuntu.

Phatch, Duinsoft: dat het door Nederlanders is geschreven is geen reden om het standaard te installeren.
Gimp is erg groot, en roteren/bijsnijden van foto's kan al met shotwell
Ipv google chrome is er voor Firefox gekozen.
Extra systeemgereedschap: niet iets wat de gemiddelde gebruiker nodig heeft. (sterker, ik heb zelf geen van die pakketten geinstalleerd ;))


Als er software is specifiek op de Nederlandse markt gericht hoor ik dat graag. Denk bijvoorbeeld aan een 'Programma gemist' lens voor unity of iets dergelijks. Het vervangen van standaard applicaties van ubuntu is niet de bedoeling.

Volledig mee eens!
Wat als alternatief natuurlijk wel kan is i.p.v. op de Wiki dit soort software uit de gemeenschap op de website plaatsen op een nieuw te maken pagina zodat het een leuke showcase wordt van wat men zoal in de Nederlandstalige community maakt :) Op de website staat het wat prominenter. Vanaf de downloadpagina zou dat mooi zijn "klik hier om een kijkje te nemen naar software uit de NL-gemeenschap"  o.i.d.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Nederlandse Ubuntu images
« Reactie #10 Gepost op: 2012/03/10, 18:06:22 »
@Pjotr:
Chrome is ook niet open source hoor, dus zou dat eigenlijk ook niet mogen. Ik denk ook dat 1 browser wel genoeg is. En (de discussie is al eerder gevoerd), dat Chromium 1 versie achterloopt heeft echt geen schrikwekkende gevolgen.

Re: Nederlandse Ubuntu images
« Reactie #11 Gepost op: 2012/03/10, 18:07:05 »
@Pjotr:
Chrome is ook niet open source hoor, dus zou dat eigenlijk ook niet mogen. Ik denk ook dat 1 browser wel genoeg is. En (de discussie is al eerder gevoerd), dat Chromium 1 versie achterloopt heeft echt geen schrikwekkende gevolgen.

Chrome zou wel mogen omdat er geen licenties zijn die dat verbieden gratis te verspreiden i.t.t. MP3 enzo.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Nederlandse Ubuntu images
« Reactie #12 Gepost op: 2012/03/10, 18:24:31 »
Het is nadrukkelijk niet de bedoeling om hier een eigen distro op te tuigen, maar juist een 'localised' versie van standaard ubuntu.
Maakt het toevoegen van een paar toepassingen, meteen van Ubuntu een andere distributie? Overigens: over wiens bedoeling heb je het? We kunnen toch als gemeenschap grotendeels zelf bepalen, hoever we daarin willen gaan?  :)

Het vervangen van standaard applicaties van ubuntu is niet de bedoeling.
Wederom: wiens bedoeling? Overigens heb ik dat ook niet voorgesteld, want vervangen van standaardtoepassingen lijkt ook mij geen goed idee.... Mijn voorstel was/is slechts, om enkele toepassingen *erbij* te stoppen. Niet als vervanging van bestaande standaardtoepassingen, maar als extraatje. Dat is alles.

Bij een DVD-iso heb je immers veel minder ruimtebeperkingen. Waarom die extra ruimte niet wat meer benutten, zou ik zeggen. Hoe groter de meerwaarde t.o.v. het standaard-iso, hoe beter, lijkt me.

Enfin, eigenlijk boeit het me ook niet.... Ga je gang.  ;)
« Laatst bewerkt op: 2012/03/10, 19:09:36 door Pjotr »

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Re: Nederlandse Ubuntu images
« Reactie #13 Gepost op: 2012/03/10, 20:18:23 »
@Pjotr: momenteel is het plan om de images te hosten op zogenaamde http://people.ubuntu.com/ shares, wat automatisch betekent dat er enkel open source software in het image mag zetten. Daarnaast is dit een onderdeel van een internationaal project dat gelokaliseerde cd images maakt, en dat project heeft wel richtlijnen over wat je wel en niet zou moeten aanpassen. Zie voor meer info ook deze engelstalige wikipagina: https://wiki.ubuntu.com/OneiricOcelot/LocalizedImagesRollout

Re: Nederlandse Ubuntu images
« Reactie #14 Gepost op: 2012/03/10, 21:59:43 »
Precies commandoline.

Wat we natuurlijk wel kunnen doen is een community-image maken met inderdaad wat meer software, dat is geen slecht idee. Maar dit moet dan losstaan van de normale, gelokaliseerde image.

Maar goed, ik ben toch voor mijn eigen plan om de website iets meer van de community te laten zien. Misschien ook een pagina over enkele toepassingen die cross-platform zijn (waarop dus o.a. Google Chrome, Skype enzo staan).

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Nederlandse Ubuntu images
« Reactie #15 Gepost op: 2012/03/10, 22:01:37 »
@commandoline: dank voor de webkoppeling. Zo te zien is toevoeging van extra pakketten toegestaan:
Citaat
As of the current state of the spec, the following areas can be localized at the technical level:

    Keyboard layout
    Default applications file association
    Rhythmbox/Banshee radio stations
   Installation of additional packages
    Internationalization support (languages and keyboard layout)
    Default desktop session in login managers (LightDM and GDM)
    Additional icons

Aangezien het onderdeel "additional packages" is genoemd naast het onderdeel "Internationalization support", mogen we aannemen dat dit breder is dan puur en alleen de taalpakketten. Indien we dit wensen, zouden we dus extra toepassingen erbij kunnen stoppen. Mits open-bron.

Kortom: mijn voorstel valt dus binnen de permissie.....

Re: Nederlandse Ubuntu images
« Reactie #16 Gepost op: 2012/03/10, 22:16:50 »
Behalve Chrome dan, want een andere webbrowser mag weer niet:

With additional restrictions applying to these items:

    Web browser bookmarks (Firefox): TBD
    Web browser default search engine: TBD

Maar ik denk niet dat het zozeer het probleem is van wat er wel en niet mag, ik denk dat het punt eerder ligt bij: "Wat wil Ubuntu-NL aanbieden?"
« Laatst bewerkt op: 2012/03/10, 22:19:59 door Vistaus »

Offline MKe

  • Lid
Re: Nederlandse Ubuntu images
« Reactie #17 Gepost op: 2012/03/11, 17:12:05 »
De software van de Belasting-aangifte zou volgens mij een goede additie zijn en is specifiek op de Nederlandse markt gericht. Zoals het nu aangeboden wordt bij de belastingdienst is het voor veel gebruikers  (Pietje Puk om met Vistaus te praten :D) onhandig. Lastig is misschien dat er dan een eigen ppa hiervoor gebruikt zou moeten worden omdat dit natuurlijk niet door Canonical zal worden aangeboden?

Offline Dave

  • Lid
Re: Nederlandse Ubuntu images
« Reactie #18 Gepost op: 2012/03/11, 18:15:25 »
Blijft niet veel over om interessant genoeg te zijn dan.
Ja taalbestanden, maar wat pjotr al aangeeft, de classic Gnome, lijkt me belangrijker als je leest dat velen switchen naar een andere distro vanwege het ontbreken daarvan.

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: Nederlandse Ubuntu images
« Reactie #19 Gepost op: 2012/03/14, 09:44:59 »
De software van de Belasting-aangifte zou volgens mij een goede additie zijn en is specifiek op de Nederlandse markt gericht. Zoals het nu aangeboden wordt bij de belastingdienst is het voor veel gebruikers  (Pietje Puk om met Vistaus te praten :D) onhandig. Lastig is misschien dat er dan een eigen ppa hiervoor gebruikt zou moeten worden omdat dit natuurlijk niet door Canonical zal worden aangeboden?

Het zou leuk zijn als we dat standaard mee kunnen leveren inderdaad. We moeten dan wel minstens 5 jaar lang die PPA bijhouden zodat mensen niet zonder (veiligheids) updates komen te zitten. Ook weet ik niet precies onder welke licentie de belastingdienst dat programma vrijgeeft. Is er iemand die hier meer over weet?

Re: Nederlandse Ubuntu images
« Reactie #20 Gepost op: 2012/03/14, 10:28:02 »
Gezien het groeiende aanbod aan teammensen van Ubuntu-NL en mensen dat bereid is te helpen (en leert te packagen via Mwanzo), lijkt het me dat dat bijhouden geen probleem moet zijn :)