Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Artikel klaar?  (gelezen 24998 keer)

Artikel klaar?
« Gepost op: 2009/09/07, 21:04:41 »
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/KubuntuMultimedia

Dit artikel wat door mij gemaakt is, staat nu al een hele tijd in ArtikelenInAanbouw. Ik zie eigenlijk niet wat er nog "in aanbouw" aan het artikel is, zeker nu het volledig compatibel is met 9.10
Wat mij betreft kan het gewoon naar /community, wat denken jullie?

Re: Artikel klaar?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/09, 20:08:41 »
Iemand?

Offline satshow

  • Lid
Re: Artikel klaar?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/09, 21:29:43 »
Ik heb een opmerking hierbij. Je hebt het over plugins van gstreamer
Als ik daarop zoek in kubuntu 9.10 zie ik een lange lijst
Welke moet je daarvan precies hebben? Alles waar plugin bijstaat of nog wat meer?

Re: Artikel klaar?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/09, 21:40:52 »
Alleen alles waar plugin bij staat :)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Artikel klaar?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/09, 22:59:37 »
Alleen alles waar plugin bij staat :)

Je bedoelt het vast goed (ik begrijp je ;)) maar "alleen" en "alles" tegelijk is onduidelijk. Het is of "alleen" (iets) of het is "alles". Kan je niet duidelijker zijn? Het roept blijkbaar vragen op. Als je bij zoeken alleen "plugin" invult worden honderden pakketten geselecteerd voor installatie. Dat is niet je bedoeling.
Door Kubuntu-restricted-extras worden de gstreamer-plugins toch ook geïnstalleerd?

Waarom behandel je in dit artikel ook java en ook nog bijzondere sun-java updates. De titel is toch Multimedia? Java is veel meer (/iets anders) dan multimedia. Mijn voorstel is om dit te splitsen.

Kan je beter verwijzen naar een eigen wiki artikel over Medibuntu: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Medibuntu. Ter voorkoming van dubbel onderhoud.

Maar waarom libdvdcss2 van Medibuntu ("Nu komt het eigenlijke werk, waar het u allemaal om is begonnen.")? als dat ook kan met: sudo /usr/share/doc/libdvdread4/install-css.sh zoals hier beschreven.

Bij het onderdeel "Adobe Flash versie 9 vervangen door versie 10" staat "Als u Kubuntu 8.10, 9.04 of 9.10 gebruikt, kunt u deze stap volledig overslaan." Dus alleen voor Kubuntu 8.04? Kubuntu 8.04 is geen LTS en wordt bijna niet meer ondersteund.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Artikel klaar?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/10, 20:10:55 »
plugins: Ik bedoelde inderdaad "alleen" ;)

Kubuntu 8.04: Maar hij wordt op dit moment nog wel ondersteund, dus hij hoort er gewoon in te staan.

libdvdcss2: Omdat ik de grafische manier beschrijf.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Artikel klaar?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/10, 20:19:44 »
Ja, tot oktober 2009, dat is volgende maand.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Artikel klaar?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/10, 20:21:57 »
Ja dus? Zodra de ondersteuning verloopt, haal ik hem er wel uit. Maar tot dan moet ie er eigenlijk in blijven staan. Ik ga toch ook niet tegen de tijd dat 8.04 LTS ondersteuning afloopt, ineens alle wiki-artikelen wijzigen en 8.04 eruit halen? Gewoon ondersteunen zolang het nog moet.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Artikel klaar?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/13, 02:26:41 »
Ik weet niet wat jij niet gaat doen als de 8.04 LTS ondersteuning afloopt. Ik lees een felle reactie maar begrijp niet goed waarom.

Bedankt voor het beschrijven van Kubuntu 8.04, daar buiten kijf. Maar als iemand met een nieuw Artikel aankomt 1 maand voor het aflopen van de ondersteuning denk ik dat een gebruiker beter over een upgrade kan nadenken dan over multimedia. Ongeacht Ubuntu of Kubuntu of weet-ik-wat.

Anders gezegd: waarom heb je wel Karmic 9.10 in het artikel opgenomen, die pas vanaf oktober ondersteund wordt, maar moet ook Kubuntu 8.04 erin blijven, waarvan de ondersteuning in oktober afloopt.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Artikel klaar?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/09/13, 20:11:07 »
Hoezo nieuw artikel? Dit artikel staat er al een aantal maanden op hoor. Alleen nu lijkt mij dat het nagenoeg af is. Maar dat wilde ik dus even zeker weten.

Ok, ik haal 8.04 er wel uit.
Dat 9.10 er al in staat komt omdat jij zelf vroeg om zoveel mogelijk artikelen compatibel te maken met 9.10 ;)

Re: Artikel klaar?
« Reactie #10 Gepost op: 2009/09/13, 21:00:12 »
Bij deze is 8.04 verwijderd.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Artikel klaar?
« Reactie #11 Gepost op: 2009/09/13, 22:09:11 »
Ok Vriend. Prima. :) Het artikel wordt er zo alleen maar eenvoudiger op toch? Ik heb ook het GeschikVoor macro toegevoegd.

Wat betreft java. Zoals eerder geschreven begrijp ik de relatie tussen java en multimedia niet. Je schrijft dat vanaf 9.10 Sun Java niet meer door Kubuntu-restricted-extras wordt geïnstalleerd maar naar mijn informatie en bevindingen wel. Heb jij aanwijzingen dat dit nog gaat wijzigen voor de release-datum?

Het zal niet zo bedoelt zijn maar om de non-free-codecs nu "het eigenlijke werk" te noemen zou niet mijn tekst zijn. Zoals eerder besproken betreft dit niet-vrije software die niet voldoet aan de Ubuntu filosofie. De situatie was jaren geleden wellicht anders maar heden ten dagen zijn er voldoende vrije alternatieven. In plaats van deze oude illegale windows software te promoten zouden we juist de open alternatieven moeten benadrukken.

Ook de titel "100%" zou niet mijn tekst zijn. Nog steeds werken bepaalde fysieke (gekochte) muziek cd's hier niet 100%. Logisch, deze zijn "beveiligd" en werken wel 100% op een windows pc. :( Hopelijk ben ik de uitzondering en werkt dit artikel voor een anderen wel 100%. Om het afspelen van een DVD op 1% te stellen gaat in mijn geval ook niet op, ik speel juist regelmatig dvd's dus zie dit niet als de laatste 1%. Maar het is jouw tekst, en genoemde percentages zijn waarschijnlijk spreekwoordelijk bedoelt.

Je hebt nu al een aantal artikelen gemaakt die uitleggen hoe de Medibuntu pakketbronnen toegevoegd kunnen worden. Nogmaals, waarom maak je daar niet 1 artikel voor en verwijs je daar steeds naar?

De term bloatware was mij, tot ik jouw artikel las, onbekend. Nu ik de wiki hierover lees meen ik dat Ubuntu en Kubuntu software nooit bloatware kan zijn! Dat is per definitie een Windows aangelegenheid: geen enkele pakketbouwer zou het in zijn hoofd halen ongewenste software toe te voegen en al helemaal geen proefversies. Wel een erg algemene opmerking dus.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Artikel klaar?
« Reactie #12 Gepost op: 2009/09/13, 22:20:47 »
Die procenten en bloatware heb ik van Pjotr overgenomen.

Inderdaad ben jij een uitzondering, want hier werkt alle multimedia incl. beveiligde CD's/DVD's. Ik heb dan wel de non-free-codecs en de w32codecs geinstalleerd.

Dat Java waarschijnlijk niet meer 9.10 gaat zitten heb ik uit de discussie over de Java-update. Zie dit berichtje:

Citaat
van   Martin Pitt <martin.pitt apestaart ubuntu.com>
Antwoorden op   Bug 420426 <420426 apestaart bugs.launchpad.net>
aan   
datum   9 september 2009 11:23
onderwerp   [Bug 420426] Re: sun-java6 6b16 update for karmic, hardy and jaunty
verzonden door   canonical.com
   
Note that we are about to remove sun-java6 from Karmic (we just asked
Matthias for confirmation), so doing that update in karmic will just be
wasted work.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Artikel klaar?
« Reactie #13 Gepost op: 2009/09/13, 23:24:49 »
Dat Java waarschijnlijk niet meer 9.10 gaat zitten heb ik uit de discussie over de Java-update.

Inderdaad. Dus deze handleiding gaat straks belangrijk worden:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/JavaUpdaten

Veel mensen zullen immers geen genoegen nemen met OpenJDK en toch JRE willen.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Artikel klaar?
« Reactie #14 Gepost op: 2009/09/13, 23:46:02 »
Die procenten en bloatware heb ik van Pjotr overgenomen.
Pjotr: Bronvermelding is sympathiek, maar niet nodig. ;)

Niet alleen sympathiek, maar ook wenselijk als je een artikel op de wiki ter beoordeling aanbied. Wat vindt je van een versie zonder %?

Inderdaad.
Zullen we dan afwachten tot de definitieve versie van Karmic? Alleen een vraag op Launchpad is onvoldoende basis voor documentatie. Bij de huidige daily-build versie (van gisteren) installeert kubuntu-restricted-extras 64-bit sun-java6-jre wel. Weet ook dat Kubuntu-resticted-extra niet dezelfde inhoud heeft als {X|U}buntu-restricted-extras en er voor 32-bit weer andere versies zijn. Kortom, niet erg duidelijk allemaal. Maar het is offtopic, herhaling: wat heeft dit met multimedia te maken?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Artikel klaar?
« Reactie #15 Gepost op: 2009/09/14, 08:49:56 »
In Kubuntu 9.10 zie ik Software Management met KPackageKit. Het artikel heeft het over Adept.



Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Artikel klaar?
« Reactie #16 Gepost op: 2009/09/14, 15:07:20 »
Ik heb de instructie voor handmatige installatie van JRE, wat bijgewerkt en op mijn webstek gezet. Uiteraard beschikbaar voor "terugloodsing" in de docu van Ubuntu-NL.  :)
http://sites.google.com/site/computertip/java

Karmic en JRE: Karmic is gezet op "won't fix".
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/sun-java6/+bug/420426

Degene die de opmerking maakt dat JRE gaat verdwijnen uit Karmic, is niet de eerste de beste: https://launchpad.net/~pitti

We kunnen er dus gevoeglijk van uitgaan, dat JRE niet meer in Multiverse zal zitten voor Karmic, wanneer Karmic uitkomt in de definitieve versie.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Artikel klaar?
« Reactie #17 Gepost op: 2009/09/14, 16:22:38 »
Pjotr, bedankt voor je reactie maar nogmaals: wat heeft java met multimedia van doen ???

Deze reactie kan beter geplaatst worden in het topic over java update:
http://forum.ubuntu-nl.org/documentatie/java-updaten/

We kunnen er dus gevoeglijk van uitgaan, dat JRE niet meer in Multiverse zal zitten voor Karmic, wanneer Karmic uitkomt in de definitieve versie.
Of heeft deze opmerking met name betrekking heeft op update 16 en blijft update 15 beschikbaar? Ik heb ook nog geen reactie van Matthias gezien. We zullen het snel weten: over 17 dagen is de 1e beta en over 45 dagen de definitieve vrijgave.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Artikel klaar?
« Reactie #18 Gepost op: 2009/09/14, 20:10:51 »
@Cees: Hoe kom je erbij dat Adept genoemt wordt? Bij 9.04 en 9.10 noem ik wel degelijk KPackageKit. Kijk maar:

Kubuntu 9.10: Kickoff Menu (linksonderin) → Systeeminstellingen → Add and Remove Software

Add and Remove Software is KPackageKit als je hem via Systeeminstellingen opent (de gebruikelijke weg).

Dat er Adept screenshots bij staan, is niet mijn schuld. Die heb ik niet toegevoegd, maar ik zal ze wel gaan vervangen binnenkort aangezien bijna iedereen wel 9.04 of hoger gebruikt.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Artikel klaar?
« Reactie #19 Gepost op: 2009/09/14, 21:18:00 »
@Cees: Hoe kom je erbij dat Adept genoemt wordt?
Weet ik veel, ik zie 2 schermafbeeldingen met beiden de tekst Adept.

Dat er Adept screenshots bij staan, is niet mijn schuld. Die heb ik niet toegevoegd,
Op de schermafbeelding zie ik als gebruiker "Heimen (heimen-at-kubuntu) on heimen-on-compaq". Vergeef me als ik het fout heb maar ik dacht dat die van jou afkomstig was. Volgens de pagina-informatie zijn deze afbeeldingen door Vistuas toegevoegd. Maar er is ongetwijfeld iets wat ik niet begrijp.

Mijn opmerkingen zijn opbouwend bedoelt maar krijg de indruk dat dit niet zo overkomt?
Het gaat mij niet om een "schuldige". We willen toch samenwerken aan correcte en duidelijke documentatie of was dat niet je bedoeling van dit topic?
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Artikel klaar?
« Reactie #20 Gepost op: 2009/09/14, 21:21:35 »
Ow, heb ik die toegevoegd? Klein misverstandje dan, ik wist dat helemaal niet meer.

Nja, hoe dan ook, die schermafbeeldingen zijn verouderd en moeten vervangen worden. Dat is het enige, want in de tekst staat wel gewoon KPackageKit genoemd.

Kubuntu 9.10: Kickoff Menu (linksonderin) → Systeeminstellingen → Add and Remove Software

Sorry trouwens voor dat "schuld"-gedoe, was een beetje gefrustreerd door UPC.

Re: Artikel klaar?
« Reactie #21 Gepost op: 2009/09/14, 21:33:28 »
Bij deze zijn de screenshots up-to-date.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Artikel klaar?
« Reactie #22 Gepost op: 2009/09/14, 21:42:37 »
Gezien en bedankt. Maar niet volgens onze richtlijnen:

Gebruik het standaardthema van je Ubuntuvariant wanneer je schermafbeeldingen gaat maken. Zo ziet onze documentatie er eenvormig uit en krijgt de gebruiker niet de indruk dat deze mogelijk verkeerd bezig is. Je kan hiervoor eventueel gebruikmaken van een gastsessie, waarbij je de afbeeldingen bijvoorbeeld op een USB-stick bewaart.


Klik links bovenin op Documentatie

Offline siegi

  • Lid
Re: Artikel klaar?
« Reactie #23 Gepost op: 2009/09/15, 00:13:50 »
Ik zou eigenlijk graag default screenshots hebben. Dit verhoogt de herkenbaarheid, en de ook de professionaliteit van de documentatie.

Moeten we vlc, mplayer en nog eens de default xine gebasseerde player installeren? Zelfde voor firefox plugins.
 
Kunnen dvd niet beter doen op de ubuntu default manier? Zoals beschreven in http://wiki.ubuntu-nl.org/MultimediaOndersteuningJaunty Ik weet dat je mening is om het grafisch te houden.
En waarom w32codecs bij kubuntu wel en bij ubuntu niet?

Kunnen medibuntu niet beter afzonderen in een apart artikel, en dan kubuntu en ubuntu even beschrijven? Het lijkt me geen noodzakelijke stap, mensen willen snel op gang. Dus zo weinig mogelijk stappen.


« Laatst bewerkt op: 2009/09/15, 00:16:25 door siegi »

Re: Artikel klaar?
« Reactie #24 Gepost op: 2009/09/15, 20:15:16 »
"Kunnen medibuntu niet beter afzonderen in een apart artikel, en dan kubuntu en ubuntu even beschrijven? Het lijkt me geen noodzakelijke stap, mensen willen snel op gang. Dus zo weinig mogelijk stappen."

Dat vind ik een goed idee :)

Maar waar zie jij de w32codecs? Ik zie alleen maar:

niet-vrije codecs

      zoekterm: non-free-codecs
     Installeer non-free-codecs

DVD's afspelen

     zoekterm: libdvdcss2
      Installeer libdvdcss2

@Cees: Weet ik, en dat las ik nadat ik de screenshots had geupload. Ik zal ze nog opnieuw gaan maken. Alleen een gastsessie zal niet kunnen, want ik zou niet weten hoe in Kubuntu 9.04, Ubuntu 9.04 weet ik het wel.