Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installatie van ububtu  (gelezen 2667 keer)

Offline leo

  • Lid
installatie van ububtu
« Gepost op: 2012/11/23, 14:45:06 »
beste,
ik beschik over een zeeer oud ubuntuschijfje (het systeem zegt mij 1.43) dat ik nu heb geinstalleerd op mijn PC, mijn PC was alweer geinfecteerd met het politie virus sinds ik java had geupdate.
ik wil af van windows en had de idee om ubuntu definitief te installeren.
laatste ubuntu is geladen maar daar stopt het, blijkbaar bestaan er geen updates meer voor dit oude type en het nieuwe krijg ik niet geinstalleerd.

heeft iemand de mogelijkheid mij hierdoor te loodsen.

met dank mij verder te willen helpen

leo

Re: installatie van ububtu
« Reactie #1 Gepost op: 2012/11/23, 14:51:07 »
Hallo Leo,

Welkom. Je kunt een recente versie van Ubuntu downloaden via http://www.ubuntu-nl.org/download/desktop

Je kunt dan een USB stick maken en vanaf die installeren. Instructie voor het maken van een opstartbare USB: https://sites.google.com/site/computertip/usbstaaf

Informatie over hoe te installeren vindt je via: http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktop

Verdere tips voor na de installatie staan op de al eerder genoemde site van Pjotr: https://sites.google.com/site/computertip/directdoen



Offline leo

  • Lid
Re: installatie van ububtu
« Reactie #2 Gepost op: 2012/11/23, 20:40:26 »
alvast erg bedankt dirkjan voor je uivoerige info, ik meen dat ik dat al heb geprobeerd maar stoot op onvoldoende permities dacht ik, ik ga het eerst even verder doornemen en laat je iets weten.

femke
mijn PC is een laptop, 75GB vaste schijf en 1GB geheugen fujitsu siemens model V3505 Amilo pro

alvorens ik dirkjan zijn voorstel ga aanpakken zal ik wachten op jullie verder advies mocht de pc een probleempje vormen

alvast nogmaals bedankt voor jullie tijd

leo


Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: installatie van ububtu
« Reactie #3 Gepost op: 2012/11/23, 20:56:23 »
mijn PC is een laptop, 75GB vaste schijf en 1GB geheugen
Mijn advies, neem een lichtere versie, Lubuntu, of Xubuntu.
Xubuntu is verreweg de mooiste van de twee (persoonlijke smaak) en heel vriendelijk in gebruik.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline leo

  • Lid
Re: installatie van ububtu
« Reactie #4 Gepost op: 2012/11/23, 21:05:33 »
bedankt ron, ik ga op zoek waar ik dat kan vinden

leo

Offline leo

  • Lid
Re: installatie van ububtu
« Reactie #5 Gepost op: 2012/11/23, 21:11:36 »
ik heb het gevonden maaaaar

men vraagt mij 12.10 of 12.04 ?

32 of 64 bit  waar zou ik die informatie kunnen vinden aub

bedankt   leo

Re: installatie van ububtu
« Reactie #6 Gepost op: 2012/11/23, 21:18:37 »
ik heb het gevonden maaaaar

men vraagt mij 12.10 of 12.04 ?

32 of 64 bit  waar zou ik die informatie kunnen vinden aub

bedankt   leo

Ik zou voor 12.04 gaan en sowieso de 32-bits-versie in jou geval :)

Offline jolo

  • Lid
Re: installatie van ububtu
« Reactie #7 Gepost op: 2012/11/23, 21:21:04 »
fujitsu siemens model V3505 Amilo pro
Deze dus http://tweakers.net/pricewatch/154543/fujitsu-siemens-amilo-pro-v3505/specificaties/ die zo te zien uit het jaar 2007 komt. Welke installatie problemen had je dan met Ubuntu 12.04. Voor Ubuntu 12.04 is waarschijnlijk de Lenovo R61i laptop uit mijn onderschrift, de minimale ondergrens.

Je laptop heeft een Intel Core Duo T2250. Die volgens Intel 32 bit is.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline leo

  • Lid
Re: installatie van ububtu
« Reactie #8 Gepost op: 2012/11/23, 21:40:20 »
bedankt vistaus en jojo

jojo
ik heb momenteel een zeer oude versie en probeer een cd of stick te maken met 12.10 of 12.04 en dat lukt mij niet

ik heb al ubuntu op mijn harde schij gedownload maar daar stopt het. ik krijg geen verdere installatie mogelijkheid of hij zegt ook dat ik onvoldoende permissies heb

leo

Offline jolo

  • Lid
Re: installatie van ububtu
« Reactie #9 Gepost op: 2012/11/23, 21:51:54 »
Permissies? Je hebt toch niet gekozen voor een Wubi installatie. Een Ubuntu installatie vanuit Windows dus. Waarschijnlijk kun je Ubuntu beter installeren door je laptop op te starten vanaf een bootable Ubuntu cd/dvd/usb-stick. 

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline leo

  • Lid
Re: installatie van ububtu
« Reactie #10 Gepost op: 2012/11/23, 21:57:52 »
mijn windows zoals ik reeds heb vermeld is van mijn schijf af en vervangen door een zeer oude ubuntu versie 1.43 zegt het systeem mij.

deze oude versie is nu geinstalleerd op mijn pc en ik wil nu een stick of cd maken met een nieuwe versie, zoals jullie voorstellen 12.04 en dat lukt mij niet met die oude ubuntu versie, hier vraag ik hulp om dit probleem te omzijlen

leo

Offline jolo

  • Lid
Re: installatie van ububtu
« Reactie #11 Gepost op: 2012/11/23, 22:08:16 »
Ik heb anders nog nooit gehoord van Ubuntu versie 1.43. Volgens http://nl.wikipedia.org/wiki/Ubuntu_%28Linuxdistributie%29 is de oudste versie Ubuntu 4.10.

Kun je die Ubuntu cd/dvd/usb-stick wellicht proberen te maken, vanaf een andere pc. Eventueel vanuit Windows.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline leo

  • Lid
Re: installatie van ububtu
« Reactie #12 Gepost op: 2012/11/23, 22:10:42 »
goed idee
ik ga dit vogende week proberen op het werk al vermoed ik dat er beperkingen gaan zijn, maar we zullen dat dan wel zien

tot volgende week dan

leo

Offline leo

  • Lid
Re: installatie van ububtu
« Reactie #13 Gepost op: 2012/11/24, 19:40:12 »
ik kan bios aanpassen, ik heb een stick van 16GB dat zal wel volstaan zeker.

ik zal wel even moeten nadenken ivm die iso of image of... dat ik mij daarmee niet vergis.

maar we zien wel, eerst de 600MB  op mijn stick zien te krijgen

tot maandagavond als ik op tijd thuis ben

leo

Offline leo

  • Lid
Re: installatie van ububtu
« Reactie #14 Gepost op: 2012/11/26, 18:51:28 »
hallo,

hier begint het probleem, ik heb nu een versie op mijn stick maar hoe moet ik nu verder?

booten van de stick gaat blijkbaar niet al heb ik bios aangepast

wie kan mij hieruit verder helpen

bedankt
leo

Offline jan11000

  • Lid
Re: installatie van ububtu
« Reactie #15 Gepost op: 2012/11/26, 19:01:25 »
Hoe heb je de iso erop gezet?

Probeer op een andere pc te booten zodat je zeker weet dat je usb stick goed werkt.

Of brand een cd/dvd, en gebruik deze om te installeren.

Offline leo

  • Lid
Re: installatie van ububtu
« Reactie #16 Gepost op: 2012/11/26, 19:10:13 »
ik heb dat gewoon gedownload en als file staat dit op de stick, zoals werd gevraagd, een ubuntu versie staat ook op de vaste schijf en daar had ik hetzelfde probeem vorige week

leo

Offline jan11000

  • Lid
Re: installatie van ububtu
« Reactie #17 Gepost op: 2012/11/26, 19:15:39 »
In een ubuntu die je opgestart krijgt of van een livecd, moet je de iso met "startup disc creator"de iso branden of op usb zetten.
Dus de file kopieren gaat niet werken.

Of
Met een brand programma op bijv een andere pc, dus windows of ubuntu, in de brand programma moet je kiezen "image branden" Of iso branden, deze maakt een bootable cd/dvd.
Hier dus geen data cd/dvd branden.

In windows werkt dit precies hetzelfde.
iso is een backup/kopie van een data drager, meestal een kopie van een dvd,cd.
« Laatst bewerkt op: 2012/11/26, 19:18:27 door jan11000 »

Offline leo

  • Lid
Re: installatie van ububtu
« Reactie #18 Gepost op: 2012/11/26, 19:42:45 »
bedankt voor je reaktie en uitleg maar ik versta echt nietmeer wat er allemaal moet gebeuren en met welke programma's,  een startup programma zie ik wel op de disc staan maar die geeft dan weer en scherm open files,maar er worde geen programmas getoond waarmee ik dat kan runnen...

kan ik geen programma laden om dit te doen.

hoe kan ik morgen proberen een stick te branden op een windows pc en moet die stick leeg zijn of mogen er dar al files opstaan ?

leo

Re: installatie van ububtu
« Reactie #19 Gepost op: 2012/11/26, 20:09:37 »
bedankt voor je reaktie en uitleg maar ik versta echt nietmeer wat er allemaal moet gebeuren en met welke programma's,  een startup programma zie ik wel op de disc staan maar die geeft dan weer en scherm open files,maar er worde geen programmas getoond waarmee ik dat kan runnen...

kan ik geen programma laden om dit te doen.

hoe kan ik morgen proberen een stick te branden op een windows pc en moet die stick leeg zijn of mogen er dar al files opstaan ?

leo

Vanaf een Windows PC doe je dat zo: http://www.ubuntu.com/download/help/create-a-usb-stick-on-windows

Offline leo

  • Lid
Re: installatie van ububtu
« Reactie #20 Gepost op: 2012/11/27, 07:57:07 »
ik tracht hieer mijn weg te vinden in de linken die mij worden aangeboden, dit is voor mij een doolhof zonder voorgaande.

ik moet een image op de stick zetten en ik mag dit niet uitpakken.
als ik een programma aanklik  dan kan hij dit niet openen op de pc van mijn werk   (.....  .com) een eenvoudig programma (soort  .exe)beastaat blijkbaar niet dat kan gedownlaod worden om die stick bootable te maken.

als leek in dit gebied ben ik een beetje teleurgesteld in ubuntu. de sites zijn echt onoverzichtelijk, in tegenstelling is de informatie die ik van jullie krijg duidelijk en overzichtelijk.

ik vermoed dat ik hier nooit ga uitkomen

leo

Re: installatie van ububtu
« Reactie #21 Gepost op: 2012/11/27, 08:24:20 »
Het duidelijker maken van websites voor nieuwe Ubuntu gebruikers is inderdaad waar wat kan worden verbeterd.
Maar zoveel mensen, zoveel smaken. De een heeft wat uitgebreidere uitleg nodig dan de ander. Dit maakt het lastig.

De laatste link van Vistaus zou erg duidelijk moeten zijn.

Betreft een cd/dvd branden.
Elk brand programma zou de optie "als .iso branden" of "Image branden" moeten hebben.
Deze moet je gebruiken om een .iso op een cd/dvd te zetten.

Offline leo

  • Lid
Re: installatie van ububtu
« Reactie #22 Gepost op: 2012/11/27, 10:10:46 »
bedankt erik,

inderdaad ben ik behorend tot de groep die iets meer moet geholpen worden, daan ben ik mij nu van bewust.

u spreekt nu van een cd en er is mij ook gemeld dat dit op een stick kan.... daar was ik dus mee bezig echter zonder success

ik heb thuis een zeer oude versie van ubuntu en mocht het mogelijk zijn om daar een programma te kunnen op draaien zou het probleem opgelost zijn (denk ik) want ubuntu 12.10 staat al "ergens " op de harde schijf gedownload maar nu is de vraag hoe krijg ik dit op die stick.



ik moet gewoon een bootable stick maken en op mijn werk krijg ik altijd iets met ...    .com dat hij het bestand niet kan openen

en wat ik ook doe ik blijf in een rondje draaien.


en aangezien ik wel unix nog een beetje ken qua struktuur en opbouw vermoed ik dat het moet kunnen met een eenvoudig programma maaaaar hoe

je begrijpt mijn frustratie hé

Offline leo

  • Lid
Re: installatie van ububtu
« Reactie #23 Gepost op: 2012/11/27, 10:16:08 »
aan virtaus

wanneer ik klik op de link krijg ik in windows een foto toestel doorstreept en er gebeurd niets

heb je ergens de mogelijkheid dat ik dit thuis op mijn ubuntu systeem kan draaien? want de gegeven link is voor windows

bedankt   leo

Offline leo

  • Lid
Re: installatie van ububtu
« Reactie #24 Gepost op: 2012/11/27, 10:21:03 »
ik ben al iets verder

ik heb mijn pc herstart en ik kan nu het programma downloaden maar kan het niet uitvoeren daarvoor moet ik admin zijn en dat kan ik niet omdat dit beperkt wordt.

dus via windows zit ik vast.

leo