Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: home directory  (gelezen 3546 keer)

Gast

  • Gast
home directory
« Gepost op: 2006/06/05, 13:12:46 »
Beste allemaal,

Ik wil zorgen dat mijn emailmappen van diverse mailprogs op een 2de schijf terchtkomen, zowel voor de veiligheid alswel voor het makkelijker kunnen exporteren/ importeren naar een ander mailprog (onder Windows).

Waar staan eigenlijk de mailmappen bijv. onder Evolution en Thunderbird?

Hoe laat ik de mail en andere gebruikersgegegvens automatisch op de andere schijf opslaan?

Niet te technische taal a.u.b want ik ben een absolute Linux newbie.

Bij voorbaat dank.

Groeten John

home directory
« Reactie #1 Gepost op: 2006/06/05, 15:01:53 »
De mappen staan in je homedir (~/.evolution en ~/.thunderbird). Als je die liever op een externe schijf hebt kun je ze simpelweg daarheen verplaatsen en een symlink maken in je homedir. Verplaatsen kan met nautilus (de bestandsbeheerder). Wel even H intoetsen om verborgen bestanden weer te geven.

Gast

  • Gast
home directory
« Reactie #2 Gepost op: 2006/06/05, 20:06:35 »
Citaat van: Dennis
De mappen staan in je homedir (~/.evolution en ~/.thunderbird). Als je die liever op een externe schijf hebt kun je ze simpelweg daarheen verplaatsen en een symlink maken in je homedir. Verplaatsen kan met nautilus (de bestandsbeheerder). Wel even H intoetsen om verborgen bestanden weer te geven.
Hoe maak ik een symlink in mijn homedir?????

Groeten John

P.s ik ben jou bij Nico tegengekomen, toch?

budster

  • Gast
home directory
« Reactie #3 Gepost op: 2006/06/05, 20:12:14 »
ln -s [/home/john] [waar je de link wilt hebben]

budster

  • Gast
home directory
« Reactie #4 Gepost op: 2006/06/05, 20:30:49 »
of het was precies andersom ... je moet maar even kijken wat werkt.

Gast

  • Gast
home directory
« Reactie #5 Gepost op: 2006/06/05, 20:56:07 »
Citaat van: budster
of het was precies andersom ... je moet maar even kijken wat werkt.
Het is mij niet helemaal duidelijk. De home directory wil ik standaard naar sdb1 verplaatsen. Hoe komt dit eruit te zien?

Kan ik in Ubuntu niet een adresbalk vinden om te kopieren en te plakken? bijv. sdb1/home

Groeten en bedankt,

John

budster

  • Gast
home directory
« Reactie #6 Gepost op: 2006/06/05, 21:01:57 »
ln -s /home/john /media/sdb1/john

of als je het voor meerdere accounts wil:

ln -s /home /media/sdb1/home

Dan krijg je dus een submap home met daarin users.

Er is een kansje dat het andersom moet, dus: ln -s /media/sbd1/john /home/john, volgens mij is de eerste keer goed, als ie errors gaat geven dat bepaalde mappen niet bestaan dan was het andersom. Het kan zeer waarschijnlijk ook grafisch in Nautilus maar ik heb geen idee hoe.

Gast

  • Gast
home directory
« Reactie #7 Gepost op: 2006/06/05, 21:22:02 »
Citaat van: budster
ln -s /home/john /media/sdb1/john

of als je het voor meerdere accounts wil:

ln -s /home /media/sdb1/home

Dan krijg je dus een submap home met daarin users.

Er is een kansje dat het andersom moet, dus: ln -s /media/sbd1/john /home/john, volgens mij is de eerste keer goed, als ie errors gaat geven dat bepaalde mappen niet bestaan dan was het andersom. Het kan zeer waarschijnlijk ook grafisch in Nautilus maar ik heb geen idee hoe.
Ik krijg een foutmelding;  bash: -s: command not found


????

John

Gast

  • Gast
home directory
« Reactie #8 Gepost op: 2006/06/05, 21:28:55 »
Citaat van: John
Citaat van: budster
ln -s /home/john /media/sdb1/john

of als je het voor meerdere accounts wil:

ln -s /home /media/sdb1/home

Dan krijg je dus een submap home met daarin users.

Er is een kansje dat het andersom moet, dus: ln -s /media/sbd1/john /home/john, volgens mij is de eerste keer goed, als ie errors gaat geven dat bepaalde mappen niet bestaan dan was het andersom. Het kan zeer waarschijnlijk ook grafisch in Nautilus maar ik heb geen idee hoe.
Ik krijg een foutmelding;  bash: -s: command not found


en ook nog deze; ln -s /home /media/sdb1/home
ln: bezig symbolische koppeling `/media/sdb1/home' naar `/home' aan te maken: Bewerking niet toegestaan



????

John

budster

  • Gast
home directory
« Reactie #9 Gepost op: 2006/06/05, 21:40:12 »
Die error krijg je als je "ln" ervoor vergeet. -s is namelijk geen commando, "ln" wel

home directory
« Reactie #10 Gepost op: 2006/06/05, 23:43:07 »
John: yep :)

Linkjes maken:

ln -s /pad/naar/bron /pad/naar/bestemming

Dus als je .evolution is verplaatst naar /media/usbdisk doe je dit:

ln -s /media/usbdisk/.evolution ~/.evolution

budster

  • Gast
home directory
« Reactie #11 Gepost op: 2006/06/05, 23:51:21 »
Dennis volgens mij heb jij het nu verkeerd om. Ik had het net nog gecheckt en volgens mij schreef jij het net abstract goed, en concreet verkeerd om.

Het is toch zo:

ln -s ~/.evolution /media/usbdisk/.evolution

eerst bron dan bestemming

home directory
« Reactie #12 Gepost op: 2006/06/06, 00:21:12 »
Lees even terug: hij wou z'n mail verplaatsen. Die staat dus nu in /media/usbdisk (of waar dan ook, maar nit in ~)

budster

  • Gast
home directory
« Reactie #13 Gepost op: 2006/06/06, 00:29:33 »
Hij wilde idd zijn mail verhuizen, maar ik ga uit vanuit zijn homedir aangezien het daar standaard staat. Dat heb jij hem zelf verklapt. ... (~/.evolution en ~/.thunderbird). En hij had het als bestemming over een tweede schijf. Maar maakt niet uit eerst bron dan bestemming john weet wel waar het vandaan komt en waar het heen moet.

budster

  • Gast
home directory
« Reactie #14 Gepost op: 2006/06/06, 01:13:50 »
Ik was nog een keer aan het terug lezen mare wat John wil is dat zijn mail ergens op een tweede schijf terecht komt zodat hij het ook in windows kan gebruiken ..... volgens mij gaat dat niet lukken met een symbolic link.... denk ik ..... als je windows draait dan werkt een symbolic link naar een bestand op een ex3 partitie toch niet .... toch?

home directory
« Reactie #15 Gepost op: 2006/06/06, 01:18:53 »
Lees post 2 nog eens:

* Eerst mappen kopieren
* Dan symlinks maken in je homedir

Wat precies is wat mijn voorbeelden doen :)

budster

  • Gast
home directory
« Reactie #16 Gepost op: 2006/06/06, 01:45:16 »
Ik haat het om het toe te moeten geven maar je hebt helemaal gelijk. Je doet het gewoon andersom, daarom staan je links ook andersom en blijft het ook met windows werken. Dat zijn de echte mappen de symbolic links staan in je homedir.