Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Beste server-distro?  (gelezen 1355 keer)

Beste server-distro?
« Gepost op: 2007/12/17, 12:00:37 »
Ik zoek een goede Linux-distro voor op mijn server. Het is geen supercomputer of zo, gewoon een ordinair pc'tje van een paar jaar oud. Hij word gebruikt voor wat activiteit in het netwerk (opslag, cvs, firewall, ...) en als webserver. Dus niets proffesioneels, gewoon een thuisserver. Nu, voordat jullie "Ubuntu Server Edition!" gaan roepen, even de voorwaarden:
1) Installatiemedium is te chainloaden (i.e. kernel en initrd van de cd kopieren en laden met grub, en hij neemt automatisch de cd)
2) Gebruikt niet teveel capaciteit
3) Alle libs om X te draaien komt voorgeinstalleerd, een X server zelf moet niet meekomen, tenzij een zeer minimalistische.
4) Is via SSH of VNC te installeren
5) Is RPM gebaseerd

Mijn laatste voorwaarde maakt dit een zeer lastige opgave, want Ubuntu is helaas deb gebaseerd. En nee, met alien heb ik geen goede ervaringen.

- SeySayux

EDIT: ik zou graag, indien mogelijk, ook een grafische installatie willen.
en ik zou ook eentje waar de root gebruiker niet gelocked is
en waar runlevels nog werken. (dus geen ubuntu)
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Beste server-distro?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/17, 12:36:26 »
De server van Gutsy is goed, stabiel en snel (http://linux.lyp.nl) maar voldoet niet aan al je voorwaarden.
Wanneer RPM een must is, dan zit je op een verkeerd forum :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Beste server-distro?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/17, 13:10:29 »
Yep, ik ben van plan zo snel mogelijk naar een RPM-gebaseerde distro te gaan. Nu wil ik alleen een goede distro vinden. RPM is tenslotte de LSB standaard, en bijgevolg zijn de helft van de softwarepakketten die ik nodig heb (Flash, Java, VMWare, ....) alleen in RPM of Tar (moeilijker, langere installatie) beschikbaar.

Maar als je toevallig een heel goede .deb gebaseerde distro die aan (bijna) al mijn eisen voldoet vindt, zeg het dan gerust hoor!

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Typhoner

  • Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
Beste server-distro?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/17, 13:21:40 »
CentOS? Deze is gratis, gebaseerd op RHEL en wordt (ook) gebruikt voor servers. Er is ook een (zeer kleine) "netinstall" beschikbaar voor kleine installaties.

Offline Math.

  • Lid
Beste server-distro?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/17, 13:42:39 »
Ik gebruik zelf Debian Etch voor mijn server en werkt prima! Debian schijnt ook veel stabieler te zijn dan Ubuntu, maar in de praktijk zul je daar niet veel van merken denk ik. Een Ubuntu servertje moet volgens mij ook prima zijn. :)

Beste server-distro?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/17, 15:24:18 »
Ik persoonlijk heb SuSE al gebruikt, excellente distro, het is imho zelfs beter voor servers als voor desktops! (codecs niet voorgeinstalleerd, kleine repo's, ...)
Heeft iemand toevallig ervaring met Mandriva? Schijnt ook zeer kwalitatief te zijn. Of Fedora?

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Math.

  • Lid
Beste server-distro?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/17, 15:52:16 »
Ik denk dat het met name ook om smaak gaat. :)

Beste server-distro?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/17, 16:04:42 »
Ja, dat natuurlijk ook, maar ik wil niet zomaar mijn hele server gaan omgooien om er centos, mandriva of fedora op te zetten gewoon om een "smaak" te ontwikkelen, ik wil wat meningen horen. Momenteel zou ik zelf ofwel voor SuSE (staat er al op, vind ik zeer goed), CentOS (is zoiets als gratis RHEL???) of Mandriva (kwam uit verschillende "wat is de ideale distro" tests) gaan.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline ruujan

  • Lid
Beste server-distro?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/12/17, 17:03:24 »
Hmm, ik geloof niet dat het aan al je wensen voldoet, maar ik heb bij een aantal klanten (in het MKB) een server van ClarkConnect neergezet. Deze biedt in ieder geval alle functionaliteit die je van een server verwacht en is gebaseerd op RHEL.

Atrix

  • Gast
Beste server-distro?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/12/31, 15:16:28 »
ik ben tot nu toe zeer tevreden van centOS en Ubuntu Server Edition 7.10  beide in combinatie met Webmin en SSH terminal en vandaaruit is alles redelijk simpel eigenlijk. maar aangezien je een RPM based zoekt raad ik zeker centOS aan.

tuxido_devito

  • Gast
Beste server-distro?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/01/01, 02:12:08 »
Ik gebruik CentOS maar of het instemt met al jouw voorwaarden weet ik niet...