Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Alleen wonderlijke lijnen en vlakjes  (gelezen 1136 keer)

Alleen wonderlijke lijnen en vlakjes
« Gepost op: 2008/02/17, 17:37:49 »
Hallo,

Ik dacht "Kom, laat ik Ubuntu ook eens proberen", en heb versie 7.10 op een cd gebrand. Dat is de laatste versie, dus als die het biet doet, wat doet het dan wel.
Vanuit het eerste scherm heb ik de cd gecontroleerd. Die was in orde. Maar vervolgens opstarten (ook in beschermde grafische modus) van de live cd gaf alleen maar wonderlkijke verticale lijnen en rare vlakjes. Een of ander grafisch probleem kennelijk.

Nog een paar keer geprobeerd, maar met hetzelfde resultaat. Waardeloos dus. Toch meer geen Ubuntu? Helaas, pindakaas.

Maar...ik had ook nog een oude cd met Ubuntu versie 6.06 liggen. Eigenlijk had iik die nooit geprobeerd. Maar die blijkt wel als een lier te draaien. Daar zit ik  u mee te internetten.
Wat moet ik hieruit concluderen?
Zijn de latere versies van Ubuntu in het kader van de vooruitgang alleen nog maar voor de allernieuwestre pc's en laptops geschikt?

Ik heb een perfect werkende Dell Inspiron 8000 met een GeForce II videokaart, die onder Windows Me al jarenlang perfect draait. En de GeForce II is tot dusverre ook nog niet geslagen, Die kan zonder problemen een resolutie van 1200 x 1600 aan kan. Nooit meer gezien sindsdien!

Maar ter zake nu. Hoe krijg ik versie 7.10 aan de praat? Ik ben geen whizkid, dus ik snap niets van "even in de commandline dit of dat intypen". Ik wil gewoon een cd dioe het doet, desnoods met hulp van een diskette of een usb stick. Maar verder geen flauwekul. Het werkt of het werkt niet.
En om nou die oude versie te gaan installeren is ook weer zo iets. Dan voorlopig naar van de oude cd, zonder4 installeren.

Moet ik nu wachten op versie 7.11 of 7.12? Of wat is de laatste versie waarvan ik mag verwachten dat ie ut wel zonder flauwekul op mijn laptop doet?

Groeten,
Rene

Alleen wonderlijke lijnen en vlakjes
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/17, 19:03:18 »
Het is natuurlijk mooi als de live CD in één keer werkt. Helaas is dat niet altijd zo. Het is sowieso knap als je een volledige OS vanaf een CD'tje kunt draaien of niet?
Wil je Ubuntu installeren op deze laptop? Dan kun je misschien beter de alternate CD gebruiken.
En wat gebeurt er als je met F4 de VGA instellingen aanpast?

De volgende versie van Ubuntu is trouwens 8.04.

Offline jan11000

  • Lid
Alleen wonderlijke lijnen en vlakjes
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/17, 19:21:04 »
Bij d alternate cd kun je opties ingeven zoals vga of no-acpi, de preciese moet je even op het forum zoeken. sommige oudere pc's werken niet door de grafische scherm.

Nu je 6.06 hebt geinstalleerd ga naar 'update manager" daar kun je ook updaten naar de volgende versie. (grote knop boven)


ubuntu is heerlijk dus blijf even proberen.

Alleen wonderlijke lijnen en vlakjes
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/17, 20:14:18 »
Dit ligt aan de grafische kaart. Kan je even vertellen welke je gebruikt? Het kan zijn dat een nieuwere driver incompatibel is geworden met een oudere kaart.

Zie je nog een scherm met een Ubuntu-logo en een voortgansbalkje? Dan is het zeker de grafische kaart.

Ubuntu 6.06 is een zogenoemde LTS, oftewel Long Term Support versie. M.a.w. in 6.06 hebben ze meer werk gestoken om er zeker van te zijn dat ie overal op werkt. De volgende versie is 8.04, ook een LTS. Deze komt uit in april 2008 (vandaar 8.04, vierde maand van het jaar 8).

Anders kan je zoals jan11000 heeft voorgesteld gewoonweg upgraden.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Alleen wonderlijke lijnen en vlakjes
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/18, 16:01:16 »
Bedankt voor de snelle reacties. Ik heb Ubuntu overigens nog niet geinstalleerd van de 6.06 cd (dat heb ik toch echt duidelijk geschreven). Maar als ik besluit tot installeren ga ik die 6.06 cd gebruiken.
De vraag blijft natuurlijk of ik daarna via upgraden ook de bestanden binnenhaal die nu het draaien van versie 7.10 beletten!

Ik denk ook dat het met de grafische ondersteuning te maken heeft.
Maar, Maarten123, ik kan niet op F4 drukken, want het hele systeem zit vast als ik de 7.10 live cd gestart heb. gewoon de stekker eruit trekken en opnieuw opstarten met 6.06 is het enige dat werkt.

Als ik overga tot installatie (de handleidingen zien er goed uit) horen jullie hier nog wel eens van me. Ik ga eerst wat spelen met de live cd.

Groeten,
Rene

Offline mfeijen

  • Lid
Alleen wonderlijke lijnen en vlakjes
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/18, 23:02:22 »
Hallo,

Het lijkt erop dat ik hetzelfde probleem heb als rene - maar met een 5 jaar oude HP ZE4201 laptop (2Ghz, 256MB RAM) met een RADEON IGP 340M grafische kaart. Ik probeer momenteel te installeren in de veilige grafische mode.

Verdere suggesties zijn altijd welkom...


een ding staat vast; je hebt geduld nodig ;-)

Groeten,
mfeijen

Offline Bertel

  • Lid
Alleen wonderlijke lijnen en vlakjes
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/19, 00:07:25 »
Beter iets dan niets:

Met de Geoforce II heb ik geen problemen gehad.
Met een Radeon IGP 330M/340M/350M het volgende.

Bij 7.04 geen probleem, bij 7.10 een trillend en onwerkbaar scherm. De driver is voor zover ik begrijp voor versie 8.04 aangepast.
Testversies zijn te vinden op:
https://launchpad.net/~tormodvolden/+archive .
Ik blijf in ieder geval nog een poos bij versie 7.04, alles werkt, ook 3d.

Groet, Bert.


Wat is vrije software?

Offline mfeijen

  • Lid
Alleen wonderlijke lijnen en vlakjes
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/19, 10:23:33 »
Bedankt Bert.

Mijn aanname dat het aan de grafische kaart ligt is echter nog niet waterdicht; toen ik gisteravond eerst wat zaken uitprobeerde kwamen de schermpjes wel netjes in beeld.

Wel denk ik dat de Alternate CD beter is, daar ik net las (http://nl.releases.ubuntu.com/7.10/) dat Live CD 320MB RAM nodig heeft, en mijn laptop dus (minder dan 256MB) heeft.

Groeten,
mfeijen

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Alleen wonderlijke lijnen en vlakjes
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/19, 11:11:57 »
Minder dan 256 MB RAM-geheugen? Dan is Ubuntu te zwaar. Prik er eens wat RAM-geheugen bij?
http://computertip.googlepages.com/minimalesysteemeisenubuntu

Overweeg anders deze alternatieven:
http://computertip.googlepages.com/minidistributies

Alleen wonderlijke lijnen en vlakjes
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/21, 14:06:45 »
Ik heb inmiddels wat meer live cd's uitgeprobeerd (vanaf de cd) en het ziet ernaar uit dat ik op de release van Xubuntu 8.04 ga wachten. De alfa 3 daarvan doet het in principe goed (op wat kleinere dingen na, die wel aan de alfa status zullen liggen).

Het enige alternatief binnen de Ubuntu-groep zou Ubuntu 6.06 zijn, maar dan ben je raar bezig, want upgraden naar 7.10 geeft natuurlijk hetzelfde probleem als de live cd daarvan en een eventuele upgrade naar Ubuntu 8.04 zit er kennelijk toch niet in (zie onder).
 
Ubuntu 8.04 alfa 4 doet het in principe wel, maar ik heb er te weinig geheugen voor. De cd blijft maar doordraaien en het laden van het systeem belandt in een loop.

Kortom: voor mij wordt het Xubuntu 8.04 of het blijft Windows. Ik ben benieuwd naar de eerste beta van Xubuntu 8.04.

Rene